Isnin

What's wrong with vaccination?

Assalamualaikum

Pada pendapat aku, there's nothing wrong with the idea of vaccination itself. Sangat sangat bagus. Introduce makhluk halus pada badan untuk induce immune system bayi yang masih kecil. Melatih imun sistem.

So, whats wrong with vaccine?

(1) Bahan yang digunakan diragui kesuciannya
Bahan yang digunakan dalam proses penghasilan vaksin adalah menjijikkan. Walau pun dikatakan bahawa bahan berbahaya yang digunakan dalam proses penghasilan vaksin akan diasingkan pula masa akhir proses, tapi masih ada sedikit trace amount yang tinggal dalam tu. Antara medium yang digunakan untuk menternak bakteria adalah otak monyet hijau, fetus sihat yang digugurkan pada tahun 60-an, enzim dari babi dan sel dari perempuan yang mati sebab sakit kanser rahim. Itu belum kira kandungan bahan berbahaya. MSG.. Bukan main iklan product makanan. Tiada MSG bagai. Makan tak boleh, tapi cucuk takpe pulak. Mainan budak tak boleh kalau ada formaldehyde, tapi dalam vaksin yang duk cucuk tu ada boleh pulak.. Jangan makan besar laut dalam banyak sangat. Ada merkuri. Tapi tiap bulan serah peha anak kat doktor untuk cucuk merkuri boleh pulak..? Oh alasannya.. dosnya terlalu kecil. Tak berbahaya. Cuba check berapa jumlah mercury yang dicucuk ke dalam badan seorang kanak-kanak kalau ambik semua vaksin dalam jadual? Mercury adalah neurotoxin, MSG adalah exitotoxin atau juga neurotoxin. Ianya merosakkan saraf. Formaldehyde adalah highly toxin.

Dari Wikipedia :
Although many studies have failed to show a relationship between formaldehyde and asthma, a recent review of studies has shown a strong association between exposure to formaldehyde and the development of childhood asthma.
Ever wonder why asma sangat common pada zaman sekarang? Jawapan doktor mudah je. Genetik mak bapak ni.. Settle. No further explaination required.


   Auto immune disease disebabkan oleh kandungan vaksin?

(2) Tahap keselamatan tak diuji
Tak ada ujian keselamatan bagi vaksin hepatitis B yang dicucuk pada bayi baru lahir. TIADA. NONE. So, takde siapa tahu sejauh mana vaksin Hepatitis B berkesan mencegah hepatitis B pada baby yang baru lahir since tak ada ujian. Tak ada data. Macam mana reaksi imun sistem bayi yang belum matang terhadap vaksin yang dicucuk juga tidak diketahui. Ini adalah salah satu contoh jelas.


Malah dalam kes vaksin lain pun, bayi di bawah 6 bulan, imun sistemnya masih belum cukup matang. Ia bergantung pada antibodi dari darah ibu yang disalurkan melalui tali pusat ketika lahir dan antibodi yang diberikan oleh ibu melalui susu ibu. Jadi, reaksi imun sistem terhadap virus yang diperkenalkan tak sama macam orang dewasa. Adakah selamat? Hanya Allah yang tau sebab tak ada data.



(3) Keberkesanan diragui
Dulu masa MMR baru keluar. Tagline nya adalah, hanya satu dos dah mencukupi. Sekarang MMR dah kena ambik booster. Manufacturer claim yang perlindungan dari vaksin berbelas tahun berpuluh tahun. Banyak dah kes outbreak berlaku dikalangan anak-anak yang fully vaccinated.
Dan bila kaji balik, rupanya perlindungan vaksin cuma bertahan 3-4 tahun. Cuma tahan kurang dari 10 tahun. Dan lagi, setiap satu penyakit, virus ada banyak jenis. Contohnya macam HPV. Strain virus dalam vaksin HPV cuma 4 strain. Tapi strain virus yang boleh menyebabkan kanser
serviks ada 100 jenis. Dan, virus juga sangat mudah mutated. So, kalau cucuk tapi tiada perlindungan, in the end cucuk apa? Cucuk heavy metal, cucuk MSG, DNA binatang, DNA manusia entah siapa, silap silap contaminated dengan virus sakit lain.. Allah bagi badan sihat walafiat, pergi cucuk benda bukan bukan. Jadi sakit bukan bukan. Ada kajian yang kata, virus HIV adalah asalnya ada monyet hijau. Mungkin sebab tu zaman dulu takde dengar sangat pasal HIV ni. Wallahualam.

Ada dengar kes polio di Malaysia? Baru baru ni tak ada dengar dah. Di US, polio outbreak dikatakan berpunca dari vaksin polio sendiri. So jangan ingat pendatang haram je boleh sebarkan penyakit.. Vaksin pun boleh.

(4) Terlalu banyak dos dalam satu masa
Semakin maju teknologi.. Makin banyak dos yang diberikan dalam satu masa. MMR 3 dalam 1. Measles Mumps dan Rubela. Lepas tu ada MMRV - 4-in-1. Measles Mumps Rubela Varicella (utk chicken pox). Dalam schedule pulak.. Boleh 2-3 shot dalam sekali visit ke doktor. Agak agak macam mana badan bayi yang imun sistem baru nak merangkak nak handle 3-4-5 jenis virus yang dilemahkan masuk dalam badan dalam satu masa? Berapa baby dalam dunia ni kita jumpa dia jangkit demam campak kena beguk rubela dan jangkit chicken pox dalam satu masa?


(6) Sistem perlaksanaan satu hala
Selama ni ramai yang sangka vaksin "wajib". Hakikatnya, tiada vaksin wajib. Selama ni tiada siapa didedahkan yang vaksin boleh mempunyai bermacam jenis kesan sampingan. Takut orang freak out takmo vaksin. Memanglah. Bukan hak kita ke nak tau apa dalam vaksin? Tahu tak yang eczema mungkin boleh jadi salah satu kesan daripada vaksin. Tahu tak bahawa inconsolable screaming and crying adalah salah satu kesan daripada vaksin. Tahu tak bahawa kita sepatutnya diberitahu bahawa kesan vaksin bukan hanya demam semata mata. Dan dengan memberikan PCM apabila demam selepas vaksin adalah berisiko. Dan boleh memburukkan keadaan. Tahu tak bahawa di Malaysia tiada statistik kecederaan akibat daripada vaksin sebab kes tidak dilaporkan. Bukan sebab ianya tidak berlaku. Ya, kesan akibat vaksin adalah rendah. Begitu juga kesan sampingan daripada penyakit yang dilindungi oleh vaksin.

Tapi kebaikan vaksin dapat melindungi anak daripada penyakit yang mungkin berbahaya untuk mereka. Kita berusaha. Vaksin salah satu usaha. Apa salahnya. Kebaikan melebihi keburukan.. Betul ke? Entah. Tidak pada aku.

Pendapat peribadi aku. Kalau jalannya adalah dengan mencucuk benda yang diragui kesuciannya. Dengan mengkayakan orang lain yang dlindungi undang undang yang takde kesan apa apa walau pun anak kita sakit sebab vaksin. Maaf. Aku pilih jalan lain. Kes di Malaysia. Seorang pelajar lumpuh selepas dicucuk vaksin. Siapa yang hidup dengan kesannya? Kilang yang keluarkan vaksin? Farmasi yang jual vaksin? Doktor atau nurse yang cucuk vaksin? Yang beria ria menganjurkan bahawa vaksin sangat berkesan untuk mencegah penyakit. Normal la tu. Ciptaan manusia ada kelemahan. Untuk selamatkan berjuta nyawa, korbankan satu dua nyawa. Apa ada hal. Selagi yang korban bukan anak kita.

Tiada mainstream research yang mengaitkan antara autism dan vaksin. Mungkin memang tak ada kaitan atau mungkin sebab tekanan dari big pharma pengeluar vaksin. Vaccination adalah industry yang sangat besar. Ready market beb.. Setiap hari berjuta bayi dilahirkan. Kalau betul vaksin penyebab autism, habisla vaccine industry.



               Memperkuatkan imun sistem tanpa vaksin



Aku memilih tak vaksin bukan bermaksud aku duduk diam tak buat apa. Bukan bermaksud aku pergi jumpa bomoh bila anak sakit. Kalau dengan usaha, doa dan tawakal yang
aku buat tu. Allah masih nak uji dengan bagi penyakit. Aku redha. Tapi untuk saja saja cucuk anak aku yang comel gebu sihat walafiat dengan virus dan bahan lain tu. Ampunn..
Aku tak mampu. Dulu aku tak tau. Sekarang aku da tau. Pada aku, ini wake up call untuk aku.

Semoga aku istiqamah dengan pilihan aku.


Nota kaki : Thimerosal dikatakan tidak lagi digunakan dalam kebanyakan vaksin pada kanak-kanak, tapi kalau ikut pembacaan aku, ianya digantikan dengan alumunium yang sama toxic dengan mercury. Dan ada juga yang masih digunakan dalam proses penghasilan, cuma masa end of process tu dikeluarkan. Wujud dalam bentuk trace amount. So, you do know that some product yang kata sugar FREE tu dalamnya ada gula, do you? So it applies the same dengan vaksin.


No matter korang sebagai ibu bapa pilih nak vaksin atau tidak. Kalau boleh bacalah segala info yang ada. Still, its up to parents to decide. Good luck.

Daa

11 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Bila baca macam ini kakak rasa takut pulak Rai sebab dulu masa kakak tak ada pendedahan macam ini langsung...

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Btul tu akk...rietta pown dgr vaksin nie birus yg dlemahkan...sebab tu lpas cucuk, ada bby yg akan demam...rietta setuju ngn pilihan akk...ALLAH dah bg imuniti dalam susu ibu....breastfeed adalah yg terbaik bg pndangan rietta....dh xperlu nk vaksin sgt...

Karisma Izzah berkata... [Reply]

Boleh baca juga tentang vaksin di sini: http://attuffahumairah.blogspot.com/2013/09/apa-itu-gmo-2-l-vaksin.html

lieyalatif berkata... [Reply]

mase mule2 isu ni naik, mmg lieya tekejut...ye laa anak dah 3 kan...jgn kate anak, kite sendiri pun dulu amik vaksin tuh....

hepi weekend rai & family...have a nice weekend...

Unknown berkata... [Reply]

Alhamdulillah..dipertemukan dgn insan yang memberi aku kesedaran tentang bahaya vaksin..bukan calang2 orang..insan itu doktor pakar bedah dan doktor pakar jantung..:)

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tq rai, info menarik yang perlu kita sebagai parents fikir2kan

+ e.z + berkata... [Reply]

membesar ngan ubat... hu3
hepi wiken dear :)

Qashmere berkata... [Reply]

Baca entri ni sekali imbas je kak. Ada betul jugak akak cakap tu. Tapi cuma takot jugak tak amik vaksin lepas tu terkena sesuatu penyakit teruk jadi. Ntahlah. Takot pon ado

Abu Yusuf berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Abu Yusuf berkata... [Reply]

Assalamua'laikum.

Sorry to say you got many of you infos totally wrong and biased, and highly questionable. I advise the readers to learn from properly trained, knowledgable people. :)

If you are truthful, you should provide clear link to the *original* papers, so we all can analyse your facts and how reliable the studies are. This is how we talk academically. Not some coffee talk.

Why keep silent about all the good parts about vaccination? Small pox eradication? Near eradication of Polio? Dramatic reduction in all other vaccine preventable diseases? All data are clear, vaccines worked to protect us. No doubt about that. Alhamdulillah.

Is it because you believe vaccination is a conspiracy involving millions of people around the world? Millions of people keeping their mouth shut by big pharma? Does not make any sense to me. The vaccine industry is highly cheap, only 2% revenue to pharma companies, so why they bother such a huge global conspiracy? Vaccines are much cheaper to make than drugs. Better to ignore vaccination and promote anti-vax instead, so, many people can get sick and big pharma can sell more drugs = definitely more profit than vaccination.

And even if there is a big pharma conspiracy, that does not deny the fact that lab studies clearly demonstrated that vaccines do prevent diseases. Go to any microbiology/immunology lab and they can easily demonstrate that to you.

I suggest you learn some laboratory science before you indulge in such topics. You clearly do not understand how vaccines are made. You do not understand what L-glutamate is. You do not understand how kidneys and the liver work. You make perceptions rather than presenting *valid* and *credible* sourcable facts, You also do not understand dose-response physiology. Sorry to say this but this is the truth.

There are so many mistakes and highly biased statements that I do not know where to begin with. Please learn biomedical science properly, with correct methodology, then feel free to criticize on vaccines, that is how Muslims should argue. :)

Btw, do not create keraguan kalau makmal JAKIM dah sahkan halal. Ini autoriti kita. Please fear Allah from spreading falsehood and doubts. Islam tidak suruh kita sebarkan keraguan dan fear-mongering. Semua vaksin dalam jadual imunisasi semuanya disahkan halal, memang tiada unsur bahan haram pun. Hanya vaksin optional saja yang masih haram seperti rotavirus dan bioanthrax. Terpulang nak vaksin atau tidak, tapi fakta biarlah tepat dan jujur.

Assalamua'laikum

Unknown berkata... [Reply]

waalaikumsalam

bileh bagi no siri sijil halal vaksin bayi..? atau llink yg saya boleh rujuk yg mengatakan bahawa vaksin yg digunakan adalah disahkan halal oleh jakim.

terima kasih.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com