Selasa

Sedikit info tentang imun sistem

Assalamualaikum

Aku perasan yang ramai tanya...Habis, kalau tak vaksin macam mana nak melindungi anak dari penyakit..?

Bayi dalam perut dilindungi oleh ibunya, sebaik lahir, ia akan dilindungi oleh antibodi dari darah ibu yang masuk ke tubuh bayi melalui tali pusat dalam 3 bulan terakhir di dalam rahim ibu. Ianya dipanggil imuniti pasif. Antibodi ini akan berkurang dan bayi akan mula menghasilkan antibodi sendiri. Teorinya, vaksin adalah untuk stimulate imun sistem bayi untuk menghasilkan antibodi terhadap sesetengah penyakit yang dikatakan berbahaya dan boleh menyebabkan kematian. Malangnya, oleh kerana sistem imun bayi masih belum berkembang, bagaimana respond sebenar imun sistem terhadap vaksin masih belum diketahui sepenuhnya. Lebih lebih lagi sebab tiada data tentang ini dan faktor keselamatan juga perlu diambil kira.

Contoh yg mudah macam ni.. Kalau orang ada lesen, cara dia respond terhadap perkara yang berlaku atas jalan raya, mungkin kita boleh predict. Kalau ada lampu merah, akan berhenti. Kalau simpang kena slow. Tapi bagi orang yang tak pernah bawa kereta, takde lesen. First time naik kereta, dia pun tatau nak respond macam mana.

Sistem imun bayi akan terus berkembang dan mula matang sehingga umur 5 atau 6 tahun. Bagi bayi yang disusukan dengan susu ibu, ia akan mendapat bekalan antibodi ibu melalui susu ibu. Susu ibu adalah vaksin semula jadi. Sebab tu orang barat pun dah mula menggalakkan penyusuan susu ibu sampai umur 2 tahun. Yang menariknya, kalau seorang ibu pernah kena chicken pox, dia akan menyalurkan antibodi terhadap chicken pox pada anaknya. Begitu juga penyakit lain. Tapi... ada satu kajian menunjukkan bahawa, kalau ibu tu mendapat vaksin, jumlah antibodi yang disalurkan pada anak terhadap penyakit tersebut akan berkurang. Still, tak bermaksud ambik vaksin adalah the only choice yang kita ada.

Kajian sendiri menunjukkan bahawa, imun sistem bayi adalah lebih kuat dari yang kita sangkakan. Walau pun artikel yang aku share ni adalah artikel yang menyokong vaksinasi, tapi kalau baca betul betul ianya adalah satu bukti bahawa vaksin adalah tak perlu. Kalau kata secara teorinya vaksin boleh diterima oleh bayi adalah sampai 10,000 vaksin dalam satu masa, kenapa tidak satu atau dua penyakit dalam satu masa?



Sistem pencernaan adalah penyumbang pada imun sistem yang terbesar. Tak silap lebih kurang 70%. Ada juga yang kata sampai 80%. Ada satu pesanan Rasulullah juga ada menyebut bahawa banyak penyakit adalah berpunca dari perut. Dan ianya bukan saja tentang apa yang patut kita makan, tetapi juga apa yang tak patut dimakan. Beri air kosong pada bayi yang baru lahir memusnahkan lining pada perut bayi dan mengurangkan imun sistemnya. Antibiotik dan vaksin juga dikatakan memusnahkan flora dalam digestive track. 
Antibiotic damage to gut flora may be permanent 
Damaged gut flora menyebabkan pelbagai masalah termasuk masalah mental - Gut flora & mental illness

Flora dalam digestive track ni sepatutnya dikekalkan dengan seimbang. Satu case study kontroversi yang dilakukan oleh Dr Andrew Wakefield menunjukkan bahawa, kebanyakan kanak-kanak yang autism mengalami masalah irritable bowel disease. Teorinya ia mungkin disebabkan oleh vaksin. Walau pun ianya belum dibuktikan oleh kajian main stream, namun banyak kajian yang menunjukkan bahawa, gut flora mempengaruhi brain function. Bukan itu saja, imbalance gut flora boleh menyebabkan obesity, asma, ekzema dan imun sistem jadi lemah. So, sedikit sebanyak ianya explain kenapa kes asma, ekzema, autism sangat berleluasa kerana penggunaan ubat moden yang memusnahkan keseimbangan gut flora dan mengganggu fungsi dan perkembangan imun sistem. Dan masih ramai yang blame genetik T_T



So, sekarang kita tau yang menjaga apa yang masuk ke dalam perut adalah sangat penting bukan saja untuk imun sistem, malah penting untuk perkembangan mental seseorang. Yeah, of course fizikal juga. Satu kes yang aku terbaca, orang ni suka makan sayur dan minum air cukup, tapi still kena sembelit. Rupanya gut flora dia tak balance. Aku tak reti nak terangkan how it connect, tapi lepas dia makan probiotic sebagai treatment, simptom tu pun hilang. 

Thats why kita kena ambil berat apa yang masuk dalam perut anak dalam usia awalnya. Kesannya mungkin kita tak nampak terus, tapi later ia boleh jadi. Sama ada kita sedar atau tidak. So, jangan la buli perut anak dengan bagi macam macam benda sebelum 6 bulan tu. Dan sebaik nak introduce makanan tu, make it slowly. Aku tau sangat exciting tengok anak comot comot makan makanan macam orang dewasa. Tapi make sure kita sebagai ibu bapa kena faham yang budak masih dalam proses belajar.

In case, kalau terpaksa jugak makan antibiotik atau cucuk vaksin. Atau dah tercucuk vaksin. Ada baiknya cuba bagi makan probiotik. Aku tak nafikan minuman kultur macam yakult dan vitagen tu memang mempunyai live bacteria yang bagus untuk penghadaman, tapi aku skeptikal bab ianya mempunyai kandungan gula yang tinggi. Better beli plain yogurt dan tambah perisa sendiri. At least kita tau berapa banyak gula yang kita masukkan dan boleh control. Lagi bagus kalau makan plain yogurt dengan buah saja. Atau pun makan makanan yang ditapaikan (fermented) macam tempe, kimchi, miso dan banyak lagi..

Avoid processed food, makan sayur dan buah dan variasikan warnanya. Bukan cuma makan hijau. Kuning putih biru ungu oren pun makan jugak. Sebab sayuran berwarna ni kaya dengan phytonutrient dan tinggi antioksidannya. Antioksidan dikatakan contribute untuk menguatkan imun sistem. Perkara sekecil, minum air yang telah ditapis pun boleh mempengaruhi imun sistem tau.

Sebaik mungkin, kurangkan juga penggunakan bahan yang mengandungi bahan toksik berbahaya. Sabun yang digunakan kat rumah pun. Kalau boleh gunakan product yang kurang bahan kimia berbahaya. So far, aku gunakan sabun sabun yang environment friendly. Katanya baik untuk alam, baik untuk kita. 

Aku rasa tak sedikit jugak kot.. Hehehe..
Harap info ni membantu.

Daa

12 comments:

azian berkata... [Reply]

ok...mujib 11bulan 5x demam...so imun bdn dia camne ek???ekekekek

Munn Jaafar berkata... [Reply]

fuh pjg sgt kak. xbleh nk komen lg, sy save link dlu.nnti baca kemudian.kena mentelaah betul2 ni

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Banyak tahu, banyak ilmu akan banyak mempengaruhi kehidupan harian kita sebenarnya...

Good info Rai:)

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Wow...info yg sgt menarik...klu dh dwasa, dn kadar keimunan dan berkurang, jika kita ambil probiotik, bleh kembalikan keimunan kita x?

Unknown berkata... [Reply]

cik yan,
hahaha..tah la..saya pun tatau nak sukat mcm mana :P

munn,
sila sila..

Unknown berkata... [Reply]

ya..baru saje belajar semlm..:)
ramai di kalangan kita yg betul2 jaga makan tapi tetap sakit..sebab dia tak jaga punca air minum dia dari mana..air yg kita minum pon mempengaruhi sistem imun kita..

good sharing..and keep on sharing..:)

Unknown berkata... [Reply]

gud sharing & info.. tp blm khatam lg.. nnt dtg lagi telaah habis2 bg fhm...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tq share Rai, rajin kongsi ilmu yg mcm ni !

Zul fattah berkata... [Reply]

imunisasi ni sy ada blajaq kat u ni.. kanak2 memang akan kurang dya tahan badan, bila ada pnyakit dn dlm proses pmbesaran

Unknown berkata... [Reply]

anak2 shima alhamdulillah jarang demam.. setahun dlm 2-3x aje..
Cuma skrg ni ada sedikit musykil ttg afiq.. Mata dia selalu ketumbit tp keluarnya selalu tak habis tetiba hilang, kemudian dtg lagi.. Ada yg kata darah kotor dlm bdn hemmmmmmmm masih tak faham kaitannya...

Mimie berkata... [Reply]

thanks dear sharing informasi psl imun sitem dlm bdn kite...sbnrnya budak2 antibodi diorg lg kuat drp kita kan...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ berkata... [Reply]

tq share...boleh dijadikan manfat untuk kiter..
nanti saya nak try beli plain yogurt & nak tambah perisa tu cam bagus untuk anak...anak saya memang uka sangat ngan yogurt...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com