Selasa

Pertama di Asia, ke-6 di Asia Pasifik : Pencapaian yang "sangat membanggakan"

Assalamualaikum

Hangat! Sori kalau rasa blog aku ni tak berapa nak santai. Aku asyik menyembang info berat-berat je. Aku memang tak berapa nak pandai berceloteh sebenarnya. So, dari aku merapu benda yang orang pun meluat nak baca, baiklah aku tulis benda yang aku tau. Sekurang-kurangnya boleh jadi rujukan sendiri untuk masa depan.

Nak tau siapa yang paling gembira bila keluar ranking pasal rakyat Malaysia paling ramai yang obese ni? Hehehe.. Tentula pemilik pusat menguruskan badan dan penjual barangan kesihatan. Sebab ada kesedaran instant bila timbul berita macam ni. Padahal dari dulu dah terlebih berat badan. Tapi bila keluar statistik macam ni baru tersedar yang masing-masing perlu buat sesuatu untuk mengubah keadaan. Tapi masih lagi malas. So yang untung tentulah pemilik London Weight Management. Hehehe..


Aku rasa antara yang senang nak laku adalah seperti

(1) Magic pil / Magic Powder - Just makan, blink blink..dalam 2 minggu turun 10 kg.
(2) Teh Detox - Buang toksin dalam badan. Dengan harapan bila berak, najis tu beratnya 10kg. Bawak keluar semua lemak yang berlipat lipat
(3) Diet kilat - Low fat, Low carb.. macam-macam jenis diet yang namanya pelik-pelik dan susah nak sebut

Percayalah bahawa tak ada pil, ubat yang boleh ubat gemuk dan malas. Kalau ada orang tu dah jadi billionaire dah. Pil yang dikatakan boleh membantu menurunkan berat badan biasanya adalah sangat berbahaya. Berapa banyak kes yang melibatkan pil untuk tujuan pelangsingan yang menyebabkan kematian.

Bagi aku teh detox adalah mengarut. Menurut Associate Professor dari Open University, 95% daripada proses detox adalah berlaku ketika kita tidur. Proses detox ini hanya akan berlaku sekiranya perut kita kosong. Sebab tu doktor selalu pesan, jangan makan 3-4 jam sebelum tidur. Ini kerana makanan ambik masa 3-4 jam untuk diproses. Kalau makan terus tidur, proses detox tak akan berlaku. Kalau pun hari-hari minum sekotak teh detox sekali pun, kalau tak dapat tidur yang mencukupi (6~8jam setiap hari) badan akan lebih mudah menambah berat.

:: Toksin juga menyumbang pada masalah berat badan. Sebaiknya buang toksin dari makanan sebelum masuk ke dalam sistem kita.
Tips bagi mendapatkan air yang bersih dan sihat - Siri penapis air, Basuh sayur dengan sabun yang sesuai - Killer veggies, buang kulit pada buah bagi mengurangkan risiko termakan toksin.

Diet kilat juga adalah antara yang paling mendapat tempat. Seperti diet rendah karbohidrat seperti Atkins Diet. Karbohidrat adalah sumber tenaga bagi tubuh kita. Macam minyak sebagai sumber tenaga bagi kereta. Bayangkan kalau minyak takde tapi paksa kereta jalan jugak. Macam tu jugak tubuh kita. Yang menjadi masalah bukan karbohidrat tu sendiri, tapi adalah karbohidrat dari sumber yang dah di refine. Macam nasi putih, roti putih, kuih muih dari tepung putih. Sebab proses refine tu menyebabkan serat dan zat di strip out dari makanan tersebut. So dalam tu tinggal glukos (kalau tak silap pemahaman aku) Kalau nak menurunkan sihat, banyakkan makan complex carb. Beras perang, roti wholemeal, tepung wholemeal. Kurangkan gula.

Nak turunkan berat badan kenalah ubat gaya hidup. Kalau banyak bagi alasan tak payah sembang pasal nak turunkan berat badan. Nak turunkan berat badan dengan sihat kenalah dengan cara yang betul. Bayangkan lemak tu dah bertapa kat badan selama bertahun-tahun. Ingat kalau nak buang boleh ambik masa seminggu ke? Silalah gunakan akal fikiran yang waras.

Nota kaki : Takde sapa nak hire aku jadi wellness adviser ke? Hahaha..

Daa

18 comments:

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Pergi ke pusat pelangsingan badan juga adalah mengarut jika mengharap boleh kurus tanpa diet yang ketat. :(

yatie chomeyl berkata... [Reply]

u lupa nak mention korsert 'ajaib' pun makin laku la jualan nya lepas ni ehehehe

Unknown berkata... [Reply]

aku setuju...takde ubat kurus yg boleh buat kita kurus..selalunya bila kita makan ubat,kita sendiri termotivasi nak jaga makan..yelah,beli ubat mahal tu..hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@kakcik, betul kakcik.. sebab tu ramai yg dah habis duit..dah turun berat badan..and then bounce balik ke berat asal atau lebih teruk sebab tak maintain..

Unknown berkata... [Reply]

@yatie chomeyl, hahaha.. kena edit balik lah kalau macam ni.. actually yg aku faham korset tu membantu mengekalkan postur badan yg betul..at the same time dia akan kepam badan supaya tak makan berlebihan.aku tak reti nak terangkan macam mana..tapi dengan postur badan yg betul secara tak langsung akan memaksa otot bekerja dan end result bentuk badan lebih menarik..

dari segi bahan tambahan yg dikatakan membantu tu aku tak pasti sebab kena tgk diorg ada kajian clinical ke tidak..

Unknown berkata... [Reply]

@Ila,hehehe..setuju! motivation tu penting.

Unknown berkata... [Reply]

betul-betul. Nak turunkan berat badan, mmg kena ubah gaya hidup, cara pemakanan, diet seharian.

Pil kurus, pusat kurus dan yg seangkatan dengannya hanya sementara saja kalau diet dan cara pemakanan kita sama kan...

Unknown berkata... [Reply]

@~ yus ~, malangnya ramai yg malas..semuanya nak mudah..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Yg susah sebenarnya berdiet cara betul. Nak kurus cepat tapi kalau tak ada diet & exercise mustahil boleh dapat.

wahida berkata... [Reply]

tak nak komen lain, cuma nak komen, gebunya lah hai kucing tu...geram!!

syuxer berkata... [Reply]

orang kita malas nak bersenam..asyik nak makan ubat je huhu..ekpress la katakan..kan mati ekpress baru tau hehhe

PCL berkata... [Reply]

ada hati nak beriadah petang lepas waktu keja tp cuaca tak mengizinkan lah..hahaha alasan !

Run Away berkata... [Reply]

ubat kurus ada yang berkesan..tapi takut ada kesan sampingan atau sekejap je ea berkesan..yg terbaik kene bersenam ar...;d

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, betul kak.. nak tapi malas..memang takde ubat lah tu..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@wahida, hahaha..comel kan..

Unknown berkata... [Reply]

@Syuxer, ye lah..masing2 lebih seronok tengok master chef.. kehkehkeh...

Unknown berkata... [Reply]

@PCL, senam dalam rumah pun boleh!! hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

@Run Away, biasanya yg berkesan tu lagi bahaya..hehehe..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com