Jumaat

Jangan tanya doktor pasal vaksin

Assalamualaikum

Disclaimer : Artikel ni by no means nak insult profession seorang doktor. Dan aku bukan seorang ibu yang tak percayakan perubatan moden. Jauh sekali percayakan benda khurafat seperti bomoh dan pawang. Artikel ni ditulis sebagai pendapat peribadi penulis dan by no means bertujuan untuk menggantikan pendapat dari mana mana medical professional. Sila lakukan research tentang isu ini, penulis tidak akan bertanggungjawab atas apa apa keputusan yang menyebabkan kerosakan kepada sesiapa. Sila berlapang dada apabila membacanya. Ilmu yang bermanfaat kita kongsikan.

Salam Jumaat.

Terbaca tentang pandangan doktor tentang isu vaksin di blog Athirah aka Bert.

Kebanyakan isi kandungan pandangan tu adalah apa yang aku memang jangkakan dari seorang doktor.
(1) Manfaat melebihi risiko – macam risiko naik kereta
(2) Nak tahu pasal vaksin tanya dengan orang yang pakar
(3) Penyebaran maklumat tak tepat tentang vaksin
(4) Fatwa harus mengambil vaksin

Kenapa aku kata jangan tanya doktor pasal vaksin adalah kerana.. Pernah tak doktor tanya soalan soalan macam ni bila nak cucuk anak tuan/puan yang sedang membaca sekarang ni?
(1) Anak ada alergi pada telur?
(2) Anak ada allergy pada apa apa ubat? Neomycin?
(3) Ada Febrile respiratory illness or other active febrile infection tak?

Tiga soalan ni cukup. Pernah tak?
Kenapa tiga soalan ni? MMR contohnya. Boleh menyebabkan alergi reaction pada yang alergi pada telur
Merck MMR Vaccine Insert – Merck adalah pengeluar vaksin sendiri.

Ya. Aku tak nafikan manfaat “mungkin” lebih dari risiko macam naik kereta. Tapi kalau naik kereta yang dah tentu brek tak makan, rasa rasanya manfaat lebih ke risiko lebih?

The fact adalah, kebanyakan doktor. At least sebelum isu vaksin ni wujud secara meluas. Kebanyakannya tak pernah baca vaksin insert. Selalu ambik mudah pasal langkah langkah keselamatan berkaitan dengan vaksinasi.

Isunya adalah. Aku bukan nak urge semua orang tak vaksin. That is human right. Ko nak vaksin, vaksin la. Tapi aku ada hak untuk refuse if aku rasa ianya tak bawa kebaikan pada aku. Meh kita ambik contoh kereta. Ya. Kemalangan berlaku. Tapi adakah kita akan saja saja suka suka nak naik kereta yang dah tentu tak ada langkah keselamatan. Takde airbag. Takde ABS? (Please take aside masalah kewangan di sini)

Para doktor, please admit that vaccine is not a one-fits-for-all solutions. Ada yang tak boleh disuntik vaksin kerana risiko yang tinggi. So, screening adalah penting. Bertanyakan soalan pada ibu bapa sebelum administer vaksin adalah penting. Since para doktor yang komen isu vaksin suka bagi contoh kereta, aku nak guna jugak contoh kereta. So kereta tu vaksin kan. Kalau dah orang yang naik kereta tu buta, agak agak lagi risiko kemalangan ke tak?

Which one yang doktor kata tak tepat? Adverse reaction is real. Yes. Ianya mungkin jarang berlaku. Sama macam komplikasi dari penyakit. How many people that you know yang mati sebab beguk? Cacat sebab chicken pox? Come on. Lets get real. Chicken pox adalah normal. Vaksin tak vaksin kita akan tetap kena. Cuma kena tahu cara penjagaan yang betul. Even beguk pun. Masa kecik dulu. Mak aku sapu nila ngan cuka je untuk beguk. Rehat banyak banyak. Tak payah pergi sekolah. Makan sedap sedap. Tapi tak sedap jugak la sebab mulut sakit. Hehe..

Ada sebab Allah wujudkan penyakit kan. Setiap sakit ada kebaikannya. Ramai saintis dah mula kaji tentang kebaikan penyakit ni. Contohnya measles

Ya. Kandungan vaksin yang disebut oleh doktor doktor tersebut mungkin suci. Tapi bagaimana dengan kandungan vaksin yang lain. Yang berbahaya? MSG sebagai stabilizer? Antibiotik? Oh..Makan kat mulut tak mahu. Cucuk terus dalam darah takpe? Bukankah dalam Islam, matlamat tak menghalalkan cara. Apa lagi bila kita ada alternative lain yang lebih selamat.
Kandungan vaksin (CDC adalah center of disease control yang dipunyai oleh kerajaan Amerika Syarikat. So takde isu fitnah di sini ya..)
Idea tentang vaksinasi memang dah wujud sejak lama dulu oleh saintis Islam. Tapi tanpa penggunaan bahan berbahaya. Aku dengan gembira cucuk vaksin kat anak anak apabila wujud vaksin tanpa segala bahan tambahan yang berbahaya tu.

Anyway. Aku takde niat nak provoke sesiapa. Ini adalah pendapat aku dari pembacaan aku. Percaya atau tidak terpulang pada individu.

Dan sekali lagi aku katakan. Aku tak darurat untuk mengharuskan vaksin kepada anak anak. Ya, risiko kesan sampingan vaksin mungkin rendah. Tapi, bagi doktor 1 persejuta 1 perlimajuta. Itu adalah nombor. Bagi aku yang Cuma ada tiga anak ni. Aku live with it for the rest of my life. So, please. Let me choose what I think the best for my children and for my family.

Bahan bacaan

Selamat membaca

Daa

18 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Boleh jadi kontroversi. Sy dah baca blog yg awak refer tu. Thnx sbb tlg spread. Tapi, tak ramai yg rajin bacalah Rai. Hope Rai dpt huraikan dgn lebih detail di sini.

Unknown berkata... [Reply]

tak sangka boleh cetus kontroversi jugak entry pasal vaksin ni..

tepuk tangan kat kawan kita Rai sebab rajin mencari dan membaca..thanks for da info..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Yg nyata kakak dulu tak ada pendedahan. Anak-anak kakak dah besar memang dapat fully vaccination - naif masa tu manalah ada google/yahoo bagai macam sekarang ni Rai...

LYAfrina berkata... [Reply]

tq for sharing....

2-3 thn lps kot ada sket kontoversi psl suntukan vaksin HPV& H1N1 ...

sbnarnya ada byk sgt vaksin.. antara y wajib BCG & RUBELLA..

tp.. smua tu dtg dr ALLAH SWT... klo mde nak jd, jd gak...

Ibu Muda 30series berkata... [Reply]

adakah disbabkan anak aku jenis allergic disuntik pulak dgn vaksin dan sampai sekarang mmg allergic memanjang dgn telur...cuaca panas dll?

mohon pencerahan rai...aku ni x brapa phm...hehe

Unknown berkata... [Reply]

fara,
sebab tu ada disclaimer.. haha..

kaori,
hangatt..jangan tak hangat.. ish ish.. ramai lagi yg rajin dari aku (ssyy..jgn la bagi nampak cam aku takde keja sangat :P)

lya,
yang H1N1 tu lagi hangat kan..

Unknown berkata... [Reply]

wanie,
kalau tengok pada insert. Budak yang ada alahan pada telur yang kena jaga jaga bila disuntik. tapi aku tak pasti sama ada vaksin tu boleh menyebabkan alahan pada telur ke tidak. maybe possible. tapi kena buat thorough study. kena check. alahan kulit mmg merupakan salah satu reaksi vaksin. tapi tak boleh kata alahan anak ko adalah berpunca dari vaksin. sbb kena tengok sejarah dia jugak..

kebanyakan kes yang aku tau. reaksi alahan mmg betul2 lepas vaksin. naik rashes, start tergaru2 etc.. kalau dah lama kena belek sejarah. panjang cerita la senang cakap. tak boleh buat conclusion mudah2 je..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

bagus yer n3 sebegini rai, tambah ilmu sesama kita !

Dr K berkata... [Reply]

Isu sebegini tiada YES, or NO.
Ianya perlu dilihat case to case basis.

Masalahnya, bila ada pihak ( baik di pihak parents/layman, ataupun di pihak doktor/saintis)yang terlalu ego/ekstrim, tak mahu menerima perbezaan pendapat, hati terlalu keras tak mahu menerima fakta yang selama ini mereka dokong/percaya.

Cik Rose berkata... [Reply]

memang tengah kecoh isu vaksin ni kan..

Unknown berkata... [Reply]

KA,
thanks KA..

Daddy Ziyyad,
saya setuju. maybe sbb tu ramai doktor especially doktor doktor baru yang kalut bila ramai yang mula dapat pendedahan tentang vaksin ni. saya tau "doktor lama" cool je.. hehehe..

sitiezahim berkata... [Reply]

saya ada terbaca baru ni dlm msiakini, kementerian kesihatan kot yang cakap (tak ingat) pasal parents yang refuse untuk vaksin ni la. dia ckp sbb ramai yang tamo anaknya divaksin, zaman akan datang, penyakit akan mudah merebak. then yang lawaknya, siap kaitkan dengan pembangkang..tak tahu apa kaitannya huhuhu....

Munn Jaafar berkata... [Reply]

aisy dh kena bcg. masa nurse ckp nk cucuk, still xde kekuatan lg nak ckp NO. blum ckup ilmu lg kak rai...

Unknown berkata... [Reply]

Mun,
Advice akak. If you hesitate. Delay the vaccination. You can get the vaccine if you hasnt got it. Tapi once vaccinated. You can never reverse it.

Study elok elok. Rajin rajin baca. Apa pun good luck on deciding. Whatever it is, i know that its for the best.

Unknown berkata... [Reply]

Mun,
Btw..sama la aisy kami.. Da bcg jugak.. Lepas tu baru stop..

sal ya berkata... [Reply]

hmmm...

Deq's Qienz berkata... [Reply]

nauzubillah..minta anak² kite dijauhkan la yer..

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

macam biasa..entry Rai mmg akan buat k'imi bukak mata luas2..thumbs up Rai...keep it up :))

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com