Khamis

Bagaimana DNA babi boleh wujud dalam vaksin

Assalamualaikum

Just nak share sedikit info yang aku dapat dari group vaksin.
1. VERO cell-sel epitelial buah pinggang monyet hijau Africa. Sel ini digunakan untuk "menternak" (culture/cultivate) virus terutamanya virus mamalia. Virus yang digunakan untuk dijadikan vaccive diternak dalam cell ini menggunakan teknik "Animal Cell Culture atau Kultura Sel Haiwan"

2. Serum-Dalam teknik kultura sel haiwan ini serum yang digunakan mungkin dari lembu atau anak lembu digugurkan (calf feotus serum). Dan vaccine dihasilkan di negara bukan Islam dan oleh syarikat bukan Islam maka status sembelih mereka diragui. Mungkin juga serum digunakan bersumberkan babi. Dalam masa sama serum adalah bersumberkan darah, di mana darah adalah diharamkan makan dan juga najis.

3. Dalam teknik kultura sel haiwan ini, sekiranya sel yang diternak adalah jenis "anchorage dependent cell" maka untuk detach cell tersebut, enzim trypsin akan digunakan. Trypsin utama digunakan adalah babi, dan ada juga trypsin lembu namun adakah lembu tersebut disembelih?

4. Beberapa virus yang digunakan untuk dijadikan vaccine adalah bersumberkan babi contohnya virus rotavirus dan dikatakan juga virus polio

5. Bacteria yang digunakan sebagai vaccine pula (samada sekor hidup, sekor yang dilemahkan , sekor yang dimatikan atau component "badan/isi" bacteria) diternak di dalam media yang mengandungi ekstrak daging, peptone, tryptone, etc yang mana kesemua terbitan protein di atas kebanyakannya bersumberkan haiwan samada lembu, kerbau, kambing, ox, babi, bebiri. Adakah haiwan yang digunakan untuk dijadikan terbitan protein untuk menternak bacteria tersebut disembelih secara syarak? Babi pula macam mana?

6. Extrak daging (meat extract) yang digunakan dalam dalam media penternakan bacteria bagi jenama MERCK menggunakan enzyme pancreatin (porcine source)

7. kemungkinan juga virus HPV diternak dalam HeLa cell (human cervical canser cell), sebelum gene virus diklon dalam yeast untuk penghasilan protein virus rekombinan sebagai vaccine
_copypaste_
Selain itu, sel dari bayi yang digugurkan lebih 30 tahun dulu juga digunakan sebagai tempat membiakkan virus yang digunakan dalam vaksin.  
WI-38 - This line was the first human diploid cell line to be used in human vaccine preparation. Klik pada nama tu untuk keterangan lanjut. Ianya adalah kod nama bagi tisu paru paru fetus yang berumur 3 bulan yang digugurkan. Tak dinyatakan sama ada ianya sengaja digugurkan untuk tujuan penghasilan vaksin atau tidak. Tapi yang pasti, fetus tersebut adalah sihat. Anak omputeh habaq kat hang..
Tambah lagi..dalam kaedah subculturing nya tu ada menggunakan enzim Trypsin EDTA iaitu babi origin.

MRC-5 - Ini pulak adalah tisu paru paru fetus berumur 14 minggu. Caucasion jugak. Dari tahun 1966 beb. Lagi tua dari aku. Jantinanya lelaki. 
Ada satu lagi jenis tisu manusia yang digunakan. Iaitu HeLa cell. Dinamakan sempena nama manusia yang mati akibat kanser serviks. Antara sel yang paling kerap digunakan untuk membiakkan virus yang digunakan dalam vaksin.
Terdapat banyak perdebatan yang menafikan bahawa medium kultur yang digunakan ni masih wujud dalam end product yang dicucuk pada kita. Tapi hakikatnya, telah wujud vaksin yang dicemari dengan DNA babi dan haiwan lain yang digunakan untuk proses penghasilan vaksin tersebut. Contohnya seperti Rotarix.
Why it is dangerous to have various animal DNA in vaccines - cekidaut..
Banyak perdebatan tentang keselamatan dan kebaikan melebihi risiko dalam bab vaksin. Ambil masa dan baca perlahan lahan. Kesan vaksin bukan saja sehari dua atau seminggu dua selepas vaksin. Malah risikonya sepanjang hayat. Tapi, siapa tahu..?
Aku sekadar share. In the end, ibu bapa yang live with the result daripada apa juga keputusan yang dilakukan.
Daa

13 comments:

lieyalatif berkata... [Reply]

mmg kecoh isu pasal vaksin ni ari tu....lieya pun tersedak gak bile bace ...almaklumlah anak dah 3 kan...skrang ni mmg ade dah parents yg tak mo anak mereka di cucuk tiapkali monthly checkup....so terpulang la pada parents itu sendiri...

~ As ~ berkata... [Reply]

Thanks Rai, kau mcm tau2 aku skrang tengah baca2 pasal vaksin2 ni.

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Rai, takat ni mmg xde bg ape2 vax pd Aisy kan (kecuali BCG)? Apa alternatif yg Rai bg pd die? Hope bley share....

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Masa kakak membesarkan anak-anak kakak dulu tak ada pun isu ini maklum internet tak macam sekarang...

Sekarang dah jadi isu besar...

Nieda Ramly berkata... [Reply]

sekarang ramai org terpelajar islam . dulu2 tak tak dengar isu ini.
Kawan akak sorang pun anak dia tak cucuk dan doktor cina ke rumah dia utk penjelasan.

Aziela berkata... [Reply]

Ohh...ini kisahnya yer...

Irfa berkata... [Reply]

mgkin dah mati dulu kot baru dpt kesan
entahlah,pening la nak pikir

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

nak nampak cepat berkesan yup juga Rai...macam-macam sekarang

sekadar satu coretan berkata... [Reply]

macam-macamkan sekarang ni..ngeri la pulak..

Unknown berkata... [Reply]

err..seb baik tak cucuk dah anak2..huhu..

duniaanita74.blogspot.com berkata... [Reply]

rai..yg kita ambil kat kelinik kk tu pun sama juga ke...yg untuk beby tiap-tiap bulan tu pun ada gak ke...maaf kak ita tak tahu pasal ne...

Unknown berkata... [Reply]

info berguna...terima kasih...

ogyep yummy mellow berkata... [Reply]

aduhhhh.. macam2... fenin makcik... tq for sharing..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com