Rabu

Apa anda tahu tentang Hepatitis B

Hari jumaat ni bersamaan dengan 1 July company aku buat program derma darah. Program ni memang ada tetiap tahun. Dengar kata memang ramai yang menderma tiap kali ada event ni. Aku pun sebenarnya teringin jugak nak menderma darah. Malangnya aku sememangnya tak layak menderma darah.

Salah satu sebabnya adalah berat badan aku tak cukup. Ok aku memang underweight gila2.. Hehe.. Kemudian sebab yang menyebabkan aku tak boleh menderma darah seumur hidup aku adalah sebab aku adalah seorang active carrier virus Hepatitis B (HBV). Aku tau ramai yang tak berapa tahu tentang virus ni. Aku sendiri pun sebelum pregnant memang takde awareness pasal virus ni walau pun aku tau yang kakak aku seorang carrier.

Hepatitis B adalah sejenis virus yang menyerang hati. Seseorang yang dijangkiti virus ini mempunyai risiko mengalami kerosakan hati. Sel hati yang mati ni dipanggil sirosis. Kalau sirosis dah teruk akan jadi kanser hati (kalau tak silap!) Dan of course menyebabkan kematian. Ada dua jenis jangkitan hepatitis B. Kebanyakan orang yang dijangkiti adalah carrier bagi virus ni. Bezanya virus tersebut active atau dorman. Kalau dorman simptom penyakit memang takde. Kebanyakan kes hepatitis B adalah jangkitan kronik. Bermaksud jangkitan dalam jangka masa yang panjang. Virus secara perlahan-lahan menyerang hati tanpa disedari. Kadang-kadang dah teruk baru tahu. Biasanya doktor akan nasihatkan supaya carrier virus ni buat ujian darah setiap 6 bulan sekali.

Satu jenis lagi jangkitan hepatitis B adalah dipanggil acute. Acute bermaksud jangkitan dalam masa yang singkat. Biasanya virus menyerang hati dalam masa 2-6 minggu selepas pesakit terdedah kepada virus. Simptom jangkitan adalah seperti demam kuning, lemah seluruh badan.

Dikatakan virus hepatitis B adalah 100kali lebih berbahaya dari HIV (Aids) sebab kaedah jangkitan yang sangat mudah. Kan kalau orang yang ada HIV, kita boleh cium, peluk takde masalah kan. Tapi virus hepatitis B ni boleh menjangkiti seseorang melalui air liur. Antara kaedah penyebaran penyakit adalah melalui air liur dan sentuhan. Kalau duduk serumah dengan orang yang ada hepatitis B, WAJIB ambik vaccine. Medical practitioner pun kena regularly ambik vaccine hepatitis B dan juga buat blood test untuk pastikan mereka bebas dari virus ni.

Aku baru tau aku adalah carrier virus hepatitis B waktu aku check darah masa pregnant kali pertama dulu. First blood test adalah untuk mengetahui kewujudan virus ni. Then kena follow up second test untuk tahu status active virus ni dan count berapa banyak virus yang active. Kalau sikit je yang active most probably takde masalah. Dan boleh menjalani kehidupan macam orang normal. Dan satu lagi further test adalah untuk check kesihatan hati kita.

So far aku rasa aku menjalani kehidupan yang normal. Walau pun selalu jugak doktor pesan kat aku untuk pergi further check up sebab aku terlalu underweight walau pun mencekik macam orang da seminggu tak jumpa makanan. Anak-anak pulak dapat imunisasi (vaccine) hepatitis B sebaik dilahirkan. Aku bersyukur sebab suami aku develop antibodi sendiri againts this virus since masa kitorg kawin mmg aku tak tau aku adalah seorang carrier. So for now, aku je yang ada virus ni. Menurut doktor, maybe aku dapat virus ni dari mak aku dulu. Hampir seluruh ahli keluarga aku adalah carrier virus ni sebab kitorang tak pernah tau bahayanya hepatitis B.


Aku sepatutnya buat regular check up untuk mengetahui status virus dan hati aku. Tapi tak buat buat lagi. Jenuh bising dah doktor aku.

Bagi ibu-ibu yang pernah pregnant. Blood test utk check virus ni memang ada buat masa bulan ke empat tak silap aku. Sebab kalau ada virus ni bayi yang dilahirkan perlu diberikan suntikan hepa big untuk elak dari jangkitan daripada ibunya. Kalau yang belum pernah buat blood test pergi la check. Kalau clear. Ambik vaccine. Kat klinik yang aku selalu pegi tu vaccination untuk hepatitis B cuma RM19. Baik cegah sebelum terkena.

Update : Ketika entry ini ditulis aku mempunyai pandangan berbeza mengenai vaksin. Kini, setelah belajar melalui pengalaman dan pembacaan. Aku rasa suntikan vaksin bukanlah satu langkah pencegahan yang paling berkesan yang ada.

What's wrong with vaccination
Saya bukan anti vaksin
Bagaimana meningkatkan imun sistem tanpa vaksin

51 comments:

aLeesYa's Mummy berkata... [Reply]

hmmm arwah abah mmg penah kena hep B masa muda..then doc tetiba ckp dh xde. 20 years after that, my abah sakit & then tetiba dh kena hepatoma tahap akhir...mmg simptom dia cam kanser hati..bdn jd kuning, perut kembong + buncit, x selera nk mkn...bila dh thp ni mmg x leh wat ape dah..

Unknown berkata... [Reply]

mungkin maksud doktor dah takde tu virus tu dorman kot..tak active tapi still ada risiko sbb biasanya lepas umur 40 ada sesetengah kes virus akan menyerang dan terus jadi teruk..tapi saya sendiri tak pernah officially belajar pasal hep b ni..just baca kat internet..

aLeesYa's Mummy berkata... [Reply]

erm..entah lah sy lg x paham pasal benda ni...tq for sharing ye, at least ada gak info psl hep B nih.

Cik Puan Izan❤ berkata... [Reply]

hai...izan follow sini...^^

Unknown berkata... [Reply]

mak aleesya,
no worries. saya pon banyak lagi tak paham..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

ai cik izan,
mekaseh ya..follow cik izan dah..

Norhisham Nordin berkata... [Reply]

aku tak pernah derma darah... isk isk...

Norhisham Nordin : Jom Follow Saya

Unknown berkata... [Reply]

cuba lah derma kalau layak. selain dari dapat pahala elok jugak utk kesihatan..hehe

Unknown berkata... [Reply]

bahaya tu kalau senang menular...patut lebih aware..:)

Unknown berkata... [Reply]

yup..senang sangat nak menular..dan kalau ikut statistik 2 dari 10 org kat dunia adalah carrier hepatitis B.so kalau bro ahmad belum ambik vaccine cepat2 buat blood test..

KuNanGKuNanG berkata... [Reply]

salam kenal dan follow blog ni..

skrg macam2 penyakit ada kan?so kite kene la berjaga2..

Unknown berkata... [Reply]

salam kenal kunang kunang.. (baca sekali macam kunangkangkung..hoho)

betul..macam2 penyakit pelik kan..

butterfly berkata... [Reply]

salam rai, just nak sikit info rai ader buat apa2 rawatan x pasal sakit rai nie, bknnya apa syima just nak sebabnya husband syima
pon penyakit nie...

Unknown berkata... [Reply]

salam syima,
so far saya tak ada simptom.. so saya just ambik supplement mcm vit c dengan multivitamin utk make sure sistem ketahanan badan baik.. supaya active virus tu tak bertambah..once in a while saya ambik milk thistle and dandelion utk jaga hati (hepatitis b serang hati)

kalau husband shima ada apa2 simptom macam abdomen membengkak atau putih mata jadi kuning.. baik pegi buat rawatan doktor..

Unknown berkata... [Reply]

Salam.. saya derma darah dan disahkan positif Hepatitis B. Sukar nak terima pada peringkat awal tetapi setelah setahun lebih menjadi pembawa saya rasa semakin kuat. Dari mana dijangkiti saya juga kurang pasti. Saya dah berkahwin .. isteri check hepatitis b dia clear dan dah ambil vaccine. Cuma tak buat checkup balik untuk kepastian. Setakat nie setiap 6 bulan saya akan ke Hospital Pakar Gastro HKL untuk buat ujian darah. Status terkini saya cuma pembawa dan virus masih terkawal. Saya just ambil minyak kelapa dara sebagai makanan tambahan. Doakan saya sihat. Saya cuba google diinternet pasal mereka yang macam saya dan terjumpa blog nie.. TQ sudi sharing... kalau sudi jenguk2 jugalah ke blog saya ketenanganmenyeluruh.blogspot.com.

Unknown berkata... [Reply]

@Waqar Syamil, salam kembali.. thanks sebab sudi singgah dan mengomen di sini..sebenarnya ramai yg tak tau dan tak sedar yg diorang ada menghidap hep b sampai la bila mengandung atau nak derma darah.. kebanyakan kes adalah carrier atau chronic patient. cuma perlu jaga diri. banyak saya baca yang minyak kelapa dara ni bagus. personally, saya tak pernah cuba sbb saya makan supplement tambahan dlm bentuk vitamin. tapi ada jugak consider masa depan nak ambik.

bagus dah kalau buat check up selalu. supaya kalau ada apa2 jangkitan ke boleh tahu awal.

semoga sihat sentiasa.. :D

Unknown berkata... [Reply]

terima kasih. Masa mula kena kan saya google kat internet susah sangat nak jumpa pasal hepatitis b punya blogger.... penyakit itu anugerah Allah. mungkin ada hikmah tersembunyi. Apa pun saya bersyukur, mungkin dugaan saya nie tak seberat dugaan org lain. Saya baru berkahwin 1 tahun lepas dan masih belum dikurniakan zuriat. Isteri ajak checkup tapi kerisauan saya pasal hepatitis b nie buat saya tak bersedia nak buat checkup nak dapatkan anak. Tapi sekarang saya rasa dah bersedia bila baca blog saudari... maknanya walaupun ada hepatitis b peluang dapat anak tanpa hepatitis b tu tinggi... terima kasih kak sumber infomarsi.

Unknown berkata... [Reply]

@Waqar Syamil, jangan risau.Allah tu maha pengasih maha penyayang.. saya pun cuma tahu dijangkiti lepas pregnant. Alhamdulillah suami ada antibodi dan anak-anak ok.ketiga tiganya murah rezeki dapat breastfeed sampai dua tahun. insya allah dapat susu ibu vaksin semula jadi yang dapat melindungi si kecik tu nanti..

good luck..

ps: tak ramai kot yg suka cerita secara terangnya pasal penyakit dia :D saya mula tulis pun sbb rasa sangat kurang pendedahan pasal hepatitis b ni dikalangan orang ramai..syukur kalau dapat memberi manfaat :D

remygentry berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

@remygentry, salam.. cuba confirm dengan doktor.. awak penghidap hepatitis B ke hepatitis B carrier? Hepatitis B carrier biasanya boleh menjalani hidup normal.. cuma kena buat regular check up untuk check virus count dan condition hati..

amalkan kehidupan sihat. kurangkan dan kalau boleh elakkan langsung dari makan ubat ubat. makan makanan dan vitamin yg boleh tambah imun sistem..

so far saya sendiri alhamdulillah tak ada masalah kesihatan. demam pun sangat jarang....

remygentry berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

@remygentry, Jangan panic.. mengantuk tak ada kena mengena dengan hepatitis rasanya.. mungkin kurang rehat je.. nak ambik supplement tak salah..

orang sekeliling boleh berjangkit kalau expose diri diorang dengan darah awak atau pun liquid dari badan.. cara jangkitan ada iras2 hiv.. so kalau dah berkahwin, pasangan ada risiko berjangkit..

hepatitis B carrier tak semestinya sakit.. dan ya ada virus dalam badan masih boleh hidup macam orang normal.. just ensure that jaga kesihatan.. elakkan dari gaya hidup tak sihat. jangan amalkan ubat ubatan sbb boleh rosakkan hati dan rendahkan imun sistem.

anyway.. tunggu keputusan doktor.. kalau virus count tak banyak. most probably awak cuma carrier. carrier ada possibility akan sakit kemudian hari. tapi jaga kesihatan insya allah ok je. ramai org sebenarnya adalah hepatitis B carrier tanpa diorang sedari.. saya jangkit dah lama.. cuma tahu saya carrier bila buat blood test masa pregnant.

remygentry berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
remygentry berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

@remygentry, takpe..
(1) Penghidap ni maksudnya orang yang sakit hepatitis B.. ada simptom sakit.. hati bengkak, kulit jadi kuning.. demam tinggi.. hepatitis B carrier adalah orang yang ada virus hepatitis B dalam darahnya, tapi tak ada simptom penyakit.. obviously, penghidap lah yang bahaya. tapi hepatitis B carrier boleh jadi sakit hepatitis B jugak kalau imun sistem rendah dan virus dalam darah tu mengganda.. so long term memang kena buat regular check up untuk make sure jumlah virus dalam darah tak bertambah..

(2) ikutlah cakap doktor.. saya bukan doktor.. pada saya supplement cuma tambahan. just saya tak nampak kenapa kena avoid makan supplement.. bukan macam ubat.. in fact.. penyakit hepatitis B tak ada ubat pun.. apa yg boleh dilakukan cuma untuk bagi imun sistem stabil supaya virus tak membiak.. mcm saya cakap.. kalau awak cuma carrier, tak ada simptom apa2 pun.. kenapa takut family perasan?

(3) fizikal orang yg menghidap hepatitis B? kalau sakit simptomnya mcm yg saya bagitau dalam no 1.. demam, kuning pada bebola mata etc.. kalau just carrier.. fizikal mcm orang lain.. tak ada perubahan apa sepatutnya.. kalau selama ni kurus takde jadi gemuk.. kalau selama ni gemuk takde jadi kurus pun.. still jalani hidup macam biasa..

(4) pemakanan sihat adalah pemakanan seimbang macam kita belajar masa sekolah menengah subjek sains dulu.. kalau merokok, kurangkan merokok. avoid ambik ubat ubatan even paracetamol sekali pun..

rajinkan membaca..di internet banyak ditulis.. ada info yang ok ada yang tak ok..

Unknown berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

@aqir saiful, depends pada tahap imun sistem awak.. kalau imun sistem lemah, virus membiak berganda dan keluar simptom penyakit.. so far dah lebih 6 tahun saya tau saya carrier tak pernah ada simptom demam kuning bagai tu.. demam pun jarang2..

Fathiyah Selamat berkata... [Reply]

Assalamualaikum kak.

Terima kasih sebab share entry tentang hepatitis B ni.

Saya memang nga cri tentang hepatitis B ni sebab tuning saya bru tahu die ada hepaptitis B ni tp tak pasti samada pengidap atau carrier.

Saya nak tanya akak, boleh ke kalau tuning saya consume mil thistle dan dandelion tu even die blm tau tahap serius hepatitis die?

Saya nak tau kat mana nak beli milk thistle dan dandelion ni ye? Kalau beli kat farmasi boleh ke? Ada banyak jenama ke? Ke kne tnya doctor?

Minta akak bantu saya ye kak. =)

Tq kak.

Unknown berkata... [Reply]

@Fathiyah Selamat, boleh je nak consume.. milk thistle dan dandelion tu bukan ubat.. just utk jaga hati dari kena serangan tahap serius..

setau saya kat farmasi ada je jual milk thistle and dandelion. tapi brand lain la. mmg ada banyak jenama yg saya tau.. yg saya sebut tu brand nutrilite..

berkaitan dengan supplement berasaskan herba, biasanya doktor tak recommend ambik. especially utk kes melibatkan penyakit hepatitis B. still... ok je kalau nak tanya. kalau tunang awak tu takde tunjuk simptom obvious rasanya tak rushing nak try apa2 supplement. just make sure dia jaga kesihatan dan pemakanan.. nak supplement maybe boleh start dengan vit C ke multivitamin.. sbb ianya lebih kepada utk kesihatan secara menyeluruh..

Unknown berkata... [Reply]

Kita senasib..blh bagi fone no. Tak?

Unknown berkata... [Reply]

Tabahkan hati kita senasib..blh bagi fone no.kah bro

Unknown berkata... [Reply]

Kita pun senasib..blh bagi fone no kah bro

Unknown berkata... [Reply]

Hepatitis b ni lebih kurang mcm penyakit flu..tak ada ubat..ubat flu yg kita sebut2 tu sebenar nya tuk mengurangkan gejala..yg membuatkan flu tu hilang adalah sistem immune bdn dan tubuh kita..tapi jgn risau..hepatitis b atau hbsag reactive sekarang ada ubatnya..malah bermcm mcm ubatnya..antaranya yalah sebivo dan entecavir. .

Unknown berkata... [Reply]

Kakak ada sakit di bahagian2 perut kah kak?

Unknown berkata... [Reply]

hi robert,
maaf.. saya dlm pantang.. agak kurang masa untuk reply komen di blog.. boleh terus email saya utk feedback segera.. kesoma.rai@gmail.com. tq

Unknown berkata... [Reply]

Saya ada add kakak di acc.google..kita senasib kak

amylea89 berkata... [Reply]

@Rai Ourkizuna
assalamualaikum sis, sy bru trbaca blog sis. Sbnrnya anak sy bru nk msuk 2thun, dan die ade hemophilia dan baru2 ni bru tau die ialah carrier hepatitis b. Sy xtau ape yg ptt sy buat sbb sy cek kt hosp govt je, sni xde hosp swasta. Sy sgt risau sbb dia msih kecik dan xtau mcm mne die bole kna virus ni. Die makin susut dan mmg kurang selera mkn, ptt ke sy bwk die cek kt hosp swasta?

Maximillian C berkata... [Reply]

​New drug ‘100 percent successful’ in treating previously incurable hepatitis B
Published time: April 22, 2015 19:53
Edited time: April 24, 2015 08:28 Get short URL

Salam, maklumat terkini utk dikongsi brsama komuniti Hep B. Berdoa byk2 pada Allah agar human clinical trial trsebut dpt brjln dgn jayanya, & insha allah Allah akan makbulkan doa2 kita semua yg tidak berdaya ini. Kita berikhtiar mencari penawar, penyembuhan dtg dr Allah SWT jua. Amin Ya Rabbal Alamin..

Maximillian C berkata... [Reply]

http://rt.com/news/252129-hepatitis-drug-trial-australia/

Maximillian C berkata... [Reply]

Transgene Presents New Data with TG1050, an Immunotherapy Being Developed to Treat Chronic Hepatitis B, at The International Liver Congress™ 2015

http://www.fiercebiotech.com/press-releases/transgene-presents-new-data-tg1050-immunotherapy-being-developed-treat-chro

Maximillian C berkata... [Reply]

Ya Allah ya tuhanku.. Doa hambaMu yg tidak berdaya ini agar clinical trials2 trsebut dpt brlangsung dgn jayanya, selamat smpi ke Malaysia, agar dpt memulihkan brjuta2 komuniti hep B di luar sana. Doaku agar dunia akan jd lebih aman & damai.. slps dugaan ini agr umat manusia jd lebih takwa kpd tuhan sebenar pencipta alam semesta.. Allah S.W.T. yg maha berkuasa..

Maximillian C berkata... [Reply]

@Maximillian C


TetraLogic Announces Temporary Halt of Chronic Hepatitis B Trial

http://ir.tetralogicpharma.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=911266

Subhanallah...Ujian Illahi..

Unknown berkata... [Reply]

thanks atas infonya, ditunggu artikel yang lainnya

http://obat-alami.info/obat-alami-hepatitis-b/

Ty berkata... [Reply]

AKHIR HEPATITIS TELAH AKHIRNYA DATANG: Sister saya yang disahkan menghidap hepatitis dua tahun lalu mendapat sembuh dan disahkan negatif bulan lalu selepas mengambil rawatan herba doktor Iyabiye untuk 3 minggu. Menghubunginya untuk mendapatkan bantuan jika anda seorang pesakit hepatitis melalui iyabiyehealinghome@gmail.com atau Tel: +2348072229413

Unknown berkata... [Reply]

salam puan.bagaimana keadaan ank puan?puan blh hubungi saya di 0189695525 utk bantu anak puan ttg hep B

Unknown berkata... [Reply]

salam blh hubungi saya di 0189695525.insyaallah sy cuba bantu utk hep B, hati bengkak, hati berlemak..

Unknown berkata... [Reply]

Bapa saya pesakit hepatitis B kronik, kedua arwah atok dan nenek pun rasanya pesakit hepatitis B, tetapi sebab tidak dirawat hati mereka rosak dan arwah atok dan bapa saya ada simptom muntah darah (esophageal varices) dan najis berdarah. Bapa saya disahkan ada cirrhosis (radang hati) dan sekarang ni tengah menjalani rawatan di hospital..perut agak mengembung sebab hatinya bengkak..dah berapa kali warded sebab muntah & berak berdarah..ada kemungkinan kami sekeluarga pun pembawa virus hepatitis ni..sekarang ni saya cuma boleh tolong bapa saya dgn beli produk supplement seperti milk thistle & green tea je untuk manage dan elakkan kerosakan hati yg lebih teruk..diet pemakanan kena ubah, gula, makanan bergoreng, berminyak kena elakkan & banyakkan makan sayur hijau, buah-buahan dan makanan tinggi anti-oksida dan makanan anti-inflammatory..pastikan makanan & minuman yg diambil tidak membebankan lagi fungsi hati sebagai penapis darah & toksin..

Ketahuilah yang penyakit hepatitis ni terutamanya yg kronik, ianya penyakit yg serius dan boleh membawa maut sekiranya tidak dirawat dgn betul..kalau anda atau ahli keluarga anda telah pun didiagnos dgn penyakit ni jgn putus asa, setiap penyakit ada penawarnya..mungkin saintis belum lagi jumpa, tapi andai ditakdirkan meninggal disebabkan penyakit ni usah khuatir, kerana mati disebabkan penyakit perut adalah salah 1 mati syahid..insha Allah

Unknown berkata... [Reply]

As salam..bagi no tel untuk berkongsi cerita.tq

Abeng berkata... [Reply]

salam, betul ke pokok dukung anak dapat merawat hep B?

ady888 berkata... [Reply]

Blog ni masih aktif x, saya juga seorg yg bernasib sama ingin berkongsi cerita disini

jusinfiniti berkata... [Reply]

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
..................................................................

▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

.................................................................

▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
..................................................................

▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

...............................................................


Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com