Jumaat

Teknologi berkaitan penapis air

Assalamualaikum

Dalam entry entry yang lalu, ada juga kawan-kawan yang komen tentang teknologi yang digunakan dalam penapis air. Memang susah nak decide yang mana yang baik. Semua akan kata teknologi mereka yang terbaru dan terbaik di pasaran. Ada yang berani kata terbaik di dunia lagi. Hehehe. Tapi ye ke? Dari segi apa?

Aku takde niat nak kondem mana-mana brand secara terbuka. Tapi aku memang dah kumpul banyak info pasal brand brand utama di pasaran. Terutamanya yang registered dan certified by NSF. Tapi, kalau yang jenis re-brand, beli cap China murah murah, tukar sikit design luar kemudian jual atas jenama lain tu aku tak banyak info. Cuma yang aku boleh kata. Ada sorang senior engineer yang syarikat bapaknya ada related dengan industri air dan penapisan bagai ni cerita kat aku. Ada kontraktor bagitau dia, yang jenis rebrand tu sebenarnya filter yang diorang guna sama je. Dan replacement partnya pun sama je. Ada yang mahal dan ada yang murah. Hehehe.. Kalau dia tipu aku, maka aku tipu korang lah. Wallahualam.

So, ada banyakkk teknologi water filter ni selain dari teknologi reverse osmosis yang aku selalu tulis. Masing-masing dikatakan ada kelebihan mereka masing-masing. Dan masing-masing nak kata teknologi mereka yang terbaik.

Aku selalu ikut tips Albert Einstein. 
So. Dalam kes penapis air. Banyak yang ada teknologi berbelit belit yang kadang kadang kita tak belajar kat sekolah dan sampai ke tahap magic lagi tak logik di kepala.

Bayangkan. Ada bebudak jual penapis air pergi kat rumah kawan aku. Demo diorang adalah. Kononnya sebelum minum air yang ditapis oleh penapis air yang diorang jual tu masing-masingnya tak bertenaga. Bila 3-4 orang cuba angkat suami kawan aku ni tak larat. Bila da minum air tapis tu terus kuat sihat bertenaga. Dapat angkat. Tak ko rasa macam nak hantuk kepala kat dinding?

Apakah tujuannya kita menapis dan merawat air? 
Adalah untuk dapatkan air yang bersih dan sihat

Apakah dia air yang bersih dan sihat?
Air yang bebas dari pencemaran dan mengekalkan mineral baik yang sepatutnya ada dalam air

Itu je kan..So, kita boleh la consider air mineral tu sihat, tapi bersih ke tidak tu bergantung jugak lah sebab setau aku takde specific regulation yang control pasal air mineral ni. Kalau brand macam Evian ke Spritzer tu ok la kan. Tapi mahal la pulak. Thats why kita pakai penapis air.

Ada banyakkk teknologi penapis air di pasaran yang kebaikannya tak dapat dibuktikan secara saintifik. Malah. Ada yang twist the fact, mengatakan bahawa air yang ditapis boleh mengubat penyakit itu dan ini. Sampai ke tahap boleh ubat kanser dan sebagainya. Malah ada yang membahayakan kesihatan.

So. Kalau tak hati hati. We might be paying thousands untuk merosakkan kesihatan kita. :D

Eh tak masuk isi lagi ni..Hahaha..

Antara teknologi penapis air adalah seperti
(1) Activated carbon block
(2) Activated carbon granular
(3) Alkaline water filter
(4) Ozone water filter
(5) Mineral added
(6) Reverse osmosis
(7) Air beroksigen

Activated carbon ni adalah karbon yang di aktifkan dan menghasilkan ruang ruang udara kecil. Ianya adalah satu kaedah yang paling efektif untuk remove organik contaminants macam klorin, VOC dan sebagainya. Carbon block ni dalam bentuk block lah kan. Sejauh mana keberkesanannya menapis bahan cemar ikut saiz ketebalan dan saiz lubang lubang yang terkandung dalamnya. Kalau tube nipis nipis tu jangan expect dia boleh tapis segala bala bahan cemar. Manakala granular pulak dalam bentuk biji biji kecil yang dimasukkan ke dalam satu bekas. Kelemahan granular ni adalah ada kebarangkalian yang air tu akan channel dan tak kena pada carbon filter. So air tu mungkin end up tak tertapis jugak lah.

Alkaline water pulak claims that air yang dihasilkan adalah sejenis antioksidan yang kuat. Yang mempunyai saiz molekul yang lebih kecil untuk diserap oleh badan manusia. Oleh kerana ia antioksidan yang kuat, ianya dikatakan dapat mencegah kanser! Bagaimana pun, tak ada study atau kajian saintifik yang dapat membuktikan perkara ni. Malah, asasnya perut kita mengandungi asid hidroklorik. So, air yang masuk ke dalam perut ni akan dineutralkan pulak oleh asid perut sebelum diserap. Tak guna jugak lah kan :D Dan. Kalau ikut doktor aku cakap. Air beralkali ni akan membebankan pulak perut. Sebab pH tak balance, asid perut kena banyak nak bagi pH tu balance. So beban la kat perut. Lagi pulak, air terdiri dari atom hidrogen dan dua atom oksigen. Takat mana lah boleh nak kecik lagi kan :D

Ozone water filter. Sebenarnya aku tak sure brand apa yang guna teknologi ni. Tapi pernah la dengar. Yang kelakarnya, diorang ni tak tau ke ozone tu sebenarnya berbahaya untuk dihirup dan diminum. 

Mineral added. Tak silapnya mula-mula air tu di RO kan. Lepas tu dia add balik mineralnya. Heran kan..Macam mana dia control mineral apa yang masuk dalam air, dan berapa portion yang masuk dalam air.

Reverse osmosis (RO), yang ni aku da banyak kali share.

Air beroksigen. Air dimasukkan oksigen. Ikan je yang perlukan air beroksigen ni. Kalau manusia minum silap silap boleh kembung kot :P Basically, kita dapat oksigen melalui bernafas. Kenapa perlu minum air yang beroksigen sedangkan perut kita tak boleh proses pun oksigen tu ?

Dan ada lagi yang lain. Yang kononnya tambah aura. Tambah tenaga. etc etc.

Wallahualam. Apa yang aku share adalah untuk bagi awareness pada semua orang. Harap ianya bermanfaat dan dapat dijadikan panduan.

Apa pun..Kalau dah pakai water filter tu jangan lupa regularly check dan tukar ye. Takut ada lumut. Nanti minum air yang ditapis dan ditambah mineral dari lumut. Yek.. True story ok.


Entry berkaitan
Perlu ke penapis air
Penapis air yang baik
Buat apa beli penapis air
Risiko minum air RO

Daa

8 comments:

Ujie Othman berkata... [Reply]

yelah, ada yg tak rajin tukar filter tu..kita pulak yg geli nengok.

*saya marah kat penjual water filter cosway..desak2 mak saya beli, siap pesan jgn bgtau anak2 nnti anak2 tak bagi. demi kesihatan jgn fikir anak2. kebetulan adik saya baru smpai rmh terdengar, mak pulak dok sorang2. kenala..rm3k (siap bwk mak g bank utk kuar duit!).

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kakak luar tempat main meter itu pun kakak pasang filter Rai. Dapur pun kakak pakai juga. Tapi itulah kata bapak kakak bapak tak pakai filter pun boleh hidup sampai sekarang. Kakak senyum aje..

Filter yg tidak ditukar lagi bahaya sebenarnya..

+ e.z + berkata... [Reply]

eB x pernah lagi guna filter. hu3

UmmiAbi berkata... [Reply]

Tgh survey gak water filter..
Product ape ye yg bagus mengikut research mamaRai?

Cho Zila berkata... [Reply]

teringin nak beli filterni tapi tuler tak terbeli2 lagi..
baguskan kalau ada tapi kena fikirler betoi2 mana yang terbaik..

miss yatie berkata... [Reply]

tapi bila ada penapis ni, rasa senanglah juga, cuma lama2 dah pakai, mcm mana pun nak juga rebus air heeee

nazayiena berkata... [Reply]

Tq rai byk info tentang penapis air nie,kak Nurul pki tapis yg luar rumah je,dlm rumah blm termampu lg.

sal ya berkata... [Reply]

memang nak pasang filter kat rumah sbb johor ni airnya bkn la berkualiti sgt. huhuhu...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com