Selasa

Hati hati dengan manipulasi demo oleh peniaga penapis air

Assalamualaikum

Aku nak share tentang beberapa jenis test yang peniaga penapis air buat sebagai demonstrasi penapis air mereka. Tujuan demo biasanya adalah untuk tunjuk keberkesanan penapis atau tunjukkan kualiti air. Ada yang boleh dijadikan panduan dan ada yang mengelirukan.

Test yang aku biasa buat adalah chlorine test. Test ni sangat simple. Dan tujuannya adalah untuk menguji sejauh mana keberkesanan penapis air tu untuk tapis klorin. Senang kata test ni paling basic. Dalam masa yang sama boleh tau bau akan hilang ke tidak. Cara ujinya. Masukkan klorox bleach ke dalam air. (klorin tak dijual ye. So kita gunakan klorox bleach yang mengandungi sikit kandungan klorin sebagai pengganti). Nak tau betul ke tidak ada klorin dalam air tu, titiskan beberapa titis chlorine tester (boleh dapat kat kedai aquarium. Biasanya botol warna kuning) 

Kalau ada klorin, air akan bertukar jadi warna kuning bila dititiskan dengan klorin tester.

Kemudian, air tu kita tapis dengan penapis air (demo set lah ye). Lepas ditapis. Air tu sepatutnya keluar jernih la kan. Titiskan chlorine tester sekali lagi untuk pastikan bahawa tiada klorin dalam air tu. Kalau tak ada klorin, air akan kekal jernih. Kalau ada klorin, akan tukar jadi warna kuning.

Satu lagi test yang lebih mudah tapi kejam. Aku belum sanggup nak buat. Masukkan klorox bleach dalam air. Masukkan anak ikan dalam air tu. Dalam masa 30 saat ke seminit. Ikan tu menggelepar lalu mati. Ye mati kawan kawan sekelian. Kemudian air tersebut diambil dan ditapis dengan penapis air (demo set). Lepas tapis, masukkan seekor lagi ikan yang hidup. Kalau ikan berenang dengan riang gembira. Maksudnya air tersebut bebas klorin. Mesejnya adalah. Manusia pun boleh jadi macam ikan tu kalau minum air berklorin. Cuma ambik masa lah. So kalau taknak jadi macam ikan tu, sila gunakan penapis air :P

Ada test guna pewarna makanan. Kita andaikan pewarna makanan tu adalah partikel bahan cemar dalam air. Bila ditapis. Air akan keluar jernih. Nak best. Gunakan air coca cola. Bila keluar. Air warna jernih tapi masin sikit. Sebab masin tu adalah garam galian. Gula dan pewarna ditapis. Tapi garam galian ni tak dikira bahan cemar. So lepas. Mesejnya adalah. Galian baik untuk badan macam kalsium, magnesium akan lepas melalui penapis air ni, tapi bahan cemar ditapis. Bagaimana pun, ujian ni cuma ujian basic ia tak jugak menjamin apa dan berapa jenis bahan cemar yang ditapis. So, still penting untuk dapatkan senarai penuh bahan cemar yang ditapis. Kalau boleh yang diiktiraf oleh NSF.

Dua ni yang aku biasa gunakan. 

Yang aku tengok peniaga penapis air selalu guna untuk demonstrasi bagi purified water treatment sistem atau sistem RO adalah TDS test dan elektrolisis.

Aku cuba terangkan satu persatu ok.

TDS bermaksud total dissolve solid. Ujian TDS ni digunakan untuk menguji kadar bahan pejal (solids) yang wujud dalam air menggunakan TDS meter. Walau pun ada pendapat mengatakan bahawa kadar TDS yang tinggi menunjukkan juga kadar pencemaran yang tinggi (banyak mendapan bahan pejal). Banyak pihak tak setuju kerana ia bukan satu petunjuk yang boleh dipercayai untuk menunjukkan kualiti atau kadar pencemaran dalam air tersebut.

TDS test terhadapat air RO menunjukkan bacaan 50parts per million atau kurang. Bahan utama (solid) dalam air adalah kalsium dan magnesium. Sebagaimana yang kita semua tahu, dua bahan ni adalah mineral yang penting untuk tubuh dan bukanlah sejenis bahan cemar. Bahan mineral dalam air mineral yang dibotolkan seperti spritzer atau evian adalah lebih tinggi daripada air paip. Adakah air botol spritzer atau evian lebih tercemar dari air paip? Tidak. Ia mengandungi banyak mineral baik. Sebab tu nilai TDS jadi tinggi. Obviously air RO tak ada garam galian dan apa apa pun. So dah tentulah bacaannya sikit. 

Dan, untuk pengetahuan semua, TDS meter tak detect klorin. TDS meter cuma detect bahan enapan yang mempunyai impact pada conductivity air. Oleh itu. Kalau kita masuk garam dalam air (garam menambah conductivity air), bacaan TDS akan bertambah. Tapi garam bukan bahan cemar kan? At least tak la secemar klorin :D

Jadi kalau penjual penapis air menggunakan ujian ni nak menunjukkan kualiti air ianya adalah mengelirukan dan adalah tidak beretika. Ianya sangat misleading.

Aku tau panjang gila dah.. Tapi nak sambung sikit pasal electrolysis test pulak.

Electrolysis test adalah satu lagi ujian yang digunakan oleh penjual penapis air RO.
Sumber : Google
Lebih kurang macam ni lah rupanya. Ni ala ala eksperimen yang kita buat masa sekolah menengah dulu.  Tujuannya adalah untuk mengetahui conductivity air. Yang syoknya apa tau.. Bila diorang buat test ni. Air yang digunakan (biasanya dia akan ambil air dari paip rumah kita) akan electrolyze, akan start keluar kekuningan warna macam karat gitu. Makin lama makin banyak dan air tu akan bertukar jadi murky water. Dan penjual ni akan declare yang air paip rumah kita bermasalah. Manakala, bahagian yang air RO tu jernih tak berubah warna berseri seri. Scary dowh.. Time ni laju je keluarkan duit bayar kan :D

Hakikatnya? Naturally, air paip mengandungi electrolyte. Iaitu bahan yang jadi pengalir elektrik kalsium, magnesium dan kalium. Rod yang digunakan masa ujian elektrolisis ni adalah metallic rod sebagai anod dan alumunium rod sebagai katod. Bila kita alirkan elektrik, ianya akan bertindak balas dengan air dan menyebabkan mendakan logam. Mendakan logam ni yang menyebabkan air tu bertukar jadi keruh. Basic eksperimen elektrolisis la ni. So, of course air RO takkan jadi macam tu sebab air RO atau air yang dipurified ni takde galian apa-apa.

Tapi kalau yang tidur masa kelas kimia tu sure dah ingat ingat lupa. Mudah la sikit kerja penjual ni nak mengelirukan orang.

Sedangkan sebenarnya ujian ni takde kaitan dengan kualiti air. Sebab ujian ni tak detect bahan cemar yang bukan bahan pengalir. Contohnya herbisid, pestisid. Kalau ada penjual ni datang buat test kat rumah meh korang buat gini. Air tu, sembur dengan ridsect. Lepas tu test balik. Agak-agak ada result tak?

Aku yakin yang ada sesetengah penjual tak tau pun sebenarnya test tu misleading. So nak salahkan diorang pun susah jugak. Apa pun. Nasihat aku. Jadi pengguna ni kena hati hati.

Sekian penerangan.

Untuk detail explanation boleh dibaca dalam blog INI

Entry berkaitan penapis air :

Daa

222 comments:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 222   Terbaru›   Baru»
MAY berkata... [Reply]

BARU NI ORG ELKEN DTG JUAL PENAPIS AIR KAT UMH..UMH MY FMLY N MERTUA SUME DAH PAKAI BIO AURA JE...NK SUH TUKAR ELKEN PLK..WADUH...

Eizil berkata... [Reply]

Selama ni memang tak pernah nak buat apa2 test, sebab penapis bio aura kat rumah ni pun akak yang hadiahkan... Lepas ni kalau nak beli penapis air yang lain, bolehlah cuba tips yang telah dikongsikan.

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

ooo yeke.. sy xpnh plak tau psl ni sblm ni..

Munn Jaafar berkata... [Reply]

sy pnh kena tiau ngn budak jual penapis air.mula2 dtg umah die pkenalkan diri ckp nk buat ujian air, dan mesti buat utk stiap rumah.bila dh test sekian2 tetiba pomot penapis air diorg. haramjad kan?????



*err...a'ah..6 mggu...hihi...nebes ni kak rai.byk sy tak tahu ni.ape nk buat, nk mkn apa...huwaarrrrggghhh

missina berkata... [Reply]

ermm tk penah lg pakai penapis air,,sbb air RO mcm kt tmpt dialisis tu jugk,,utk org normal tk perlula minum air RO ni,,just pendpt sy,,

Unknown berkata... [Reply]

May,
hehehe..dia nak jual product dia.. Biasa la tu..

Eizil,
Welcome. Semoga jadi panduan berguna..

Intan,
Ni la nak bagitau.. Hehe

Unknown berkata... [Reply]

Munna,
Selalu jugak terbaca modus operandi diorg tu. Kalau diorg lebih jujur kan bagus kan..

Missina,
Doktor yg saya jumpa kata org dialisis pun perlukan air yang ada mineral. Air RO tak sesuai pun utk human consumption..

Kancil 8349 berkata... [Reply]

kekadang yang datang rumah tu bukan betul pun...pernah satu kes datang mahu check tapi gi merompak..tu yang sadis tu

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

haah...dorg selalu buat test bahan pejal tu...sangat konpius....err letak ikan cam xsangup jew....xpe la...pkai klorin tetster jew la...

sal ya berkata... [Reply]

tak pakai penapis air sebab air minum biasanya beli dr sukida punya.

Irfa berkata... [Reply]

semenjak dua menjak ni aku perasan air paip sinki umah aku kalau mula2 buka paip kuar air kaler coklat..konfemla air tu kotor gila
nak jugak beli penapis tp rega tu yg tak tahan

PCL berkata... [Reply]

yeah..kalo dh tau mmg tak lalu nak minum air tanpa penapis even dimasak sekali pon..., info ni sangat membantu. TK.

MCM NK BELI berkata... [Reply]

NK TAU PRODUK AWAK, KALAU LEH KOL 0126250905,

MCM NK BELI berkata... [Reply]

NK TAU PRODUK AWAK, KALAU LEH KOL 0126250905,

Unknown berkata... [Reply]

kakaka..siannya.ni sah org amway.tercabar dgn air ro..misleadingkan org lain.siapa yg tipu sape ni.janganla burukkan barang org.promote jer barang sendiri.pilihan pada your customer.

Unknown berkata... [Reply]

kakaka..siannya.ni sah org amway.tercabar dgn air ro..misleadingkan org lain.siapa yg tipu sape ni.janganla burukkan barang org.promote jer barang sendiri.pilihan pada your customer.

Noorul Iman berkata... [Reply]

salam sejahtera,

Saye nak beri pendapat ckit. bagi saye air RO bgus kerana kalau pkir logik, kite tgok surat khabar dah banyak sungai yang tercemar.. kalau kite minum air yang tercemar, pe kite akan dapat. penyakit bukan. Soalannye, Dimanakah kite naK dapat kan air yng bersih.. adakah air anda selamat dripada air RO? pkir-pkir kan la..

salwatisofian berkata... [Reply]

Salam semua,
Bila saya baca semua artikel(apa yang dikarang oleh tuan empunya blogger ni)saya terpanggil untuk meletakkan pandangan saya melalui kajian saya(jika pengarang jg mengkaji)mengenai dunia #R.O,#air mineral #kesihatan..
Jika si pengarang mengatakan syarikat atau pengedar water filter yang melakukan ujian terhadap air menggunakan peralatan yang sangat relevan untuk menentukan kualiti air, maka si Pengarang juga amat tidak beretika kerana mengeluarkan hujahan yang tunggang terbalik dan elemen yg sangat tidak kemas (jika pembaca membaca dengan teliti terdapat unsur yang menjatuhkan pihak lain –“silap hari bulan, pengarang boleh disaman” ), si pengarang juga dikatakan tidak beretika kerana mengeluarkan penulisan sebegini yang boleh mengelirukan pengguna atau orang ramai yang tidak membuat kajian sendiri terhadap air.
Sila renung kembali, “Siapakah pengarang?” apakah kelulusan beliau dalam bidang ini? Jika hanya sekadar mengeluarkan penulisan sebegini dalam blog sendiri juga adalah satu perkara yang tidak beretika kerana anda hanya pempengaruhi dan menyampaikan informasi yang tidak tepat dan hanya sesetengah pihak sahaja yang mengetahui jika anda berada di tempat yang benar.
Terdapat beberapa info yang si pengarang sampaikan tidak tepat antaranya mengenai air mineral..air mineral terbahagi kepada 2 jenis ,mineral organik (baik) dan mineral tidak organik (yang terkandung bahan pepejal terlarut). Mineral yang dibotolkan yang dikategorikan sebagai bahaya kerana di Malaysia tidak ada bahan atau machine yang sangat jenius atau canggih spt batang paip yang menyalurkan air dapat mengasingkan mineral baik dan tidak baik!!jadi adalah lebih bijak jika kita hanya mengambil H2O yang sempurna atau air tulen sahaja (wlu bagaimanapun dalam H20 masih terdpt sedikit mineral yang boleh diterima oleh badan)..Air zam-zam pula adalah air ciptaan Allah SWT yang mengandungi kandungan mineral yang sgt tinggi iaitu Magnisum,Kalsium dan Sodium..sudah pasti air zam-zam mengandungi mineral yang organik yang dperlukan oleh badan (Air zam-zam tidak boleh dibandingkan dengan mn2 air di dunia ini)..
Kepada semua pembaca, renungkan perkara ini..”jika kita mengalami masalah tulang yang serius, sudah pasti kita akan rujuk kepada pakar tulang, kerana hanya mereka yang membuat kajian yang lebih spesifik dan saintifik mengenai tulang..jika kita mengalami sakit mata tidak mungkin kita akan berjumpa dengan pakar tulang bukan?”…Begitu juga isu air minum..silalah rujuk kepada pakar air (orang yang membuat kajian berpuluh tahun untuk menyampaikan maklumat yang tepat kepada manusia alaf ini).
Seperkara lagi saya ingin menyentuh jawapan si pengarang bg soalan mereka yang pnh bertanya..si pengarang tergelak apabila si bertanya menyatakan yang Michael R Long adalah pakar air dan menjadi konsultan kepada syarikat Elken si pengarang tak perlu ketawa panjang kerana, Michael R Long sememangnya pakar air yang diiktiraf antaranya adalah dari WQA dan Syarikat Elken pula adalah syarikat yang BIJAK kerana melantik pakar air sebagai konsultan mereka. Produk yang terbaik perlu mendapat pengiktirafan dari mereka yang pakar (jika si pengarang masih tidak setuju, saya rasa elok sekiranya berdebat dengan pemberi pengiktirafan).
Sebagai penutup pandangan saya ini, saya ingin menasihatkan orang ramai perlu lebih peka terhadap apa jua yang dikeluarkan oleh pencipta blog yang sbnrnye mempunyai agenda tersendiri..(Boleh saya tahu jenis water filter ape yang dijual oleh pengarang?)

Renung-renungkan dan selamat beramal

Unknown berkata... [Reply]

hahaha.. saya tak perlu pergi blog org lain dan tulis komen takde fakta berkali kali utk jual product saya.. hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

apa kata baca report dari who pasal health risk from drinking demineralised water. boleh google dan doqnload free report.

salwatisofian berkata... [Reply]

rujuk kepada pakar air..bukan rujuk kepada bukan pakar air...if pengarang mempunyai masalah mata air takkan nak rujuk pakar tulang atau pakar perubatan biasa..betul tak?

renung2kanlah....

saya dah baca semua penulisan pengarang dan pengarang juga adalah penjual atau pengedar water filter.

salwatisofian berkata... [Reply]

Ohya ada persoalan di sini encik pengarang..boleh saya tau doktor mana,dari kelulusan mn doc yang buat dialisis tu suruh ambik air mineral(selain dari air zam-zam di mekah)atau encik pengarang yg salah faham (might be doc kate badan perlukan mineral)mineral perlu dalam badan..yess! tp dari sumber spt buah2 dan sayur2an..takde lagi water filter di malaysia ni yang mampu mengasingkan mineral baik dan tak baik...hati2 ye...

Unknown berkata... [Reply]

hehe.. saya telah menjawab persoalan saudari dlm entry http://ourkizuna.blogspot.com/2013/03/kesoma-rai-penulis-ourkizuna-bakal.html?m=1

Unknown berkata... [Reply]

saudari kata " takde lagi water filter di malaysia ni yang mampu mengasingkan mineral baik dan tak baik...hati2 ye..."

aik.. kata da buat kajian. kajian pasaran penapis air tak buat ke? tak buat search kat nsf? hehe..

Unknown berkata... [Reply]

Maaf, tumpang lalu..... cuba anda semua fikir......air apakah yang diguna oleh pembuat air minuman (kotak/botol).salah 1 adalah air jenama ECPI menggunakan kaedah rawatan air yang macamana dan saya telah membaca pada botol tersebut dimana pengeluar air ECPI menggunakan air R.O...... di rumah kenduri kahwin sekarang pun kalau kita lihat tuan rumah akan menyediakan air RO dalam botol untuk tetamu2....mungkin orang ramai sekarang telah mempunyai kesedaran tentang air. Fikirkan lagi.....contoh pada anggota badan kita sendiri.....apakah tugas buah pinggang kita? bukankah tugasnya untuk menapis segala bahan yang melalui dari seluruh anggota badan kita. Kemanakah perginya bahan2 yang dapat ditapis oleh buah pinggang kita......sudah tentu melalui saluran kencing kita. Yang tidak dapat ditapis akan melekat pada buah pingang kita. Jadi....jika kita menggunakan penapis biasa....kemanakah perginya bahan2 yg ditapis oleh penapis tersebut? sudah tentu berada didalam penapis tersebut...adakah kita minum air yang bersih dari penapis tersebut?

Renung-renungkan dan selamat beramal

noor berkata... [Reply]

Rekemen kan utk sy skali boleh....penapis air kat rmh dah rosak....yg tnggal penapis santan je hihihi..... (noor.asrpadu@gmail.com)

noor berkata... [Reply]

Rekemen kan utk sy skali boleh....penapis air kat rmh dah rosak....yg tnggal penapis santan je hihihi..... (noor.asrpadu@gmail.com)

Unknown berkata... [Reply]

@Azman Aziz, maaf..saya kurang jelas dengan persoalan encik azman. bagaimana pun suka saya nak highlight kat sini.. sebab tu lah filter penapis air perlu ditukar secara berkala. dan sebab tu lah pentingnya ujian dan pengiktirafan oleh badan bebas macam nsf dan wqa.

family saya mmg saya elakkan dari minum air ro, ecpi dan air yg sewaktu dengannya..

Unknown berkata... [Reply]

@noor, saya dah emailkan :D

nurulzain berkata... [Reply]

Assalamualaikum admin., sesungguhnya apa yg awak post ini kebanyakkn nya byk mengelirukan org ..awak seolah2 membuatkn pihak penjual ro ini kelihatan sgt buruk..sebelum kita tuduh mana2 ..cuba kita selidik betul2.. air mineral bagus ?? Ya..tp bukan semua ..krn skrg dah terlalu byk pencemaran..jd most of toksin2 akn msuk dlm tanah.. dan byk record org dpt batu karang sbb minum air mineral..hal ini sbb mineral yg mereka minum itu asal dari batu jd bila msuk dlm badan ia akn tuka jd batu balik...xcaye g selidik.. Kecuali air zam zam... kesuciannya kita xdpt sangkal.. dan tiada rekod yg org sakit minum air zam zam..so back to basic.. seperti sy sebelum ini..masih ragu2 utk minum air ro., jadi sy buat kajian.. sepanjang berpuluh2 juta tahun sebelum ini..air apa yg moyang2 kita minum..?? Hujan ,tasik ,sungai,perigi ...betul tak..?? So sy pun cari tds utk air2 ini dan alangkah terkejutnya saya bila dapati ianya adalah 000.. antaranya air gunung kinabalu.. jadi ...kalau air yg diturunkan oleh Allah swt adalah 000 dari mana dtgnya segala bendasing yg ada dlm air selepas ujian tu..??itu adalah berat logam akibat sistem perpaipan yg xtukar dah 50 tahun... so mmg xde lah kalsium bgai dlm tu..jgn mimpi.. dan separuh air kita minum dtg dari syabas yg tapis sistem kumbahan..yg kita buang kat tandas berketul2 ..rasa2 byk racun ke byk mineral ?? Sesungguhnya kami hanya kembali air yg tercemar ini ke dalam bentuk asal..iaitu 000.. sila buka minda dan tlgla jgn bandingkn air yg kat paip kat malaysia ni sama mineralnya mcm air zam zam..air itu dr tanah suci..tiada pencemaran..kita ni hidup kat malaysia..hari2 org buang smph,minyak masak,bangkai babi merata2.. awak boleh jamin ke yg bacaan tds cthnya 003 itu semuanya mineral bagus dan bukan dari mineral dari bangkai ?? Dan cuba awak selidik betul2.. kebanyakkn berita minum air ro itu bahaya hanya auta je.. sbb apa ?? Dah betpuluh juta dah makhluk ciptaan Allah swt minum air h20 sempurna..iaitu air yg kosong..suci dan bersih..hidup je smpi skrg.. ni no sy 0176760654 .. sy ada byk gmbr bukti rakan2 sy g check air bukit,gunung kinabalu dan lain2..kalau nk tgk boleh calling2.. :)

Unknown berkata... [Reply]

waalaikumsalam,
saya pulak yang mengelirukan? hahaha.. dear..please check your fact. hakikat. TDS value bukan satu indicator sama ada air tersebut tercemar atau tidak. ianya adalah simply menunjukkan bahawa dalam air tersebut terdapat enapan. obviously. air ro tak ada apa apa. so bacaan boleh jadi sangat rendah.. the issue adalah sama ada air tersebut ada enapan mineral baik atau tidak.

and please show me the valid research study or any jurnal yang menunjukkan bahawa air mineral menyebabkan batu karang je. saya tak minat dengan cakap kosong.

hakikatnya..air ro bahaya. bukan saya yang kata.. Boleh baca sendiri laporan WHO. Allah cipta air sempurna. air yang ada mineral. kenapa nak pilih air ro? heh..

Unknown berkata... [Reply]

awak kata yang kata air ro bahaya tu auta je? so WHO tu auta lah ye?

ZQ Health & Beauty berkata... [Reply]

Assalam...sy pn msih mencari penapis air yg baik..boley email x ape pengarang n family pakai..? Bnda baik shre ye...ape pn st suka baca...email zillqayyim0065@gmail.com

ZQ Health & Beauty berkata... [Reply]

Assalam...sy pn msih mencari penapis air yg baik..boley email x ape pengarang n family pakai..? Bnda baik shre ye...ape pn st suka baca...email zillqayyim0065@gmail.com

Unknown berkata... [Reply]

Rekemen kan utk sy skali penapis air yg bagus..dh bc blog awk ni dh confius nk pilih penapis yg mn? (aniefaizool@yahoo.com)

Unknown berkata... [Reply]

Klu air RO tidak bagus untuk kita atau untuk badan, kenapa IJN, hospital kerajaan, swasta membekalkan air RO? Sila bagi pencerahan....

Unknown berkata... [Reply]

Aku doktor yg tak pandai macam rai orkizuna. So aku tak cerita lebih. ttp pembaca blog boleh masuk website jabatan bekalan air untuk pengetahuan lebih lanjut

Shizma Hariz berkata... [Reply]

Saya senyum je baca semua ini.

Unknown berkata... [Reply]

antara dua ni mana admin rasa lebih baik...swisspro and wonderland. wonderland dakwa yg dia mempunyai tanda halal...swisspro luar negara punye...email me anora.nor1431@gmail.com tq

Unknown berkata... [Reply]

saya sangat bersetuju. pengarang telah melakukan satu kesilapan besar.

Unknown berkata... [Reply]

saya juga tidak bersetuju dengan fakta fakta si pengarang.

Unknown berkata... [Reply]

Boleh beli penapis Ikut kemampuan..bukan sebab tepengaruh dgn demo yang mengelirukan...spt ujian Tds..Dan eletrolyzer..sangat memalukan Dan tidak beret ika sebagai jurujual..kpd org mlm jgn nampak duit jer..usah tepengaruh dgn pembohongan terancang pemasar penapis air.....

Unknown berkata... [Reply]

Minta pengarang share dengan saya penapis yang digunakan dandebio@yahoo.co.uk

Unknown berkata... [Reply]

Sy pakai r.o elken... sy yakin dgn produk ni.... dakwaan pngarang mmg x berasas.. sape2 nk bli pnapis air, jgn buang duit pd produk yg salah...

Unknown berkata... [Reply]

hahaha..hairan kenapa ada yang bersusah payah nak komen mengatakan saya salah tetapi tak berikan fakta yang menyangkal apa yang saya kata.. :P

Unknown berkata... [Reply]

mau tanyalah, kalau r.o tu tidak baik...jadi...kenapa mesin dialisis guna sistem R.O?

Unknown berkata... [Reply]

Nak cari penapis air yg murah n berkualiti

...pa ya?

Unknown berkata... [Reply]

Nak cari penapis air yg murah n berkualiti

...pa ya?

Joe Pidous berkata... [Reply]

Aku selama ni spend around rm100-rm120 utk beli 7 ke 8 kotak air mineral 1.5L (12 botol) utk 1 bulan. Rasanya selama family aku minum air mineral s/jadi ni alhamdulillah semuanya ok. Kencing tak lawas bini aku pn dah lama pulih. Ada tak penapis air yg remain kn mineral yg baik? Aku ni bukan pandai sgt bab2 ni tp sepengetahuan aku, mineral s/jadi dlm air tu penting utk badan.
Kongsi2 la sikit apa2 yg korang tahu. Aku bukan terer sgt bab2 air ni.

Unknown berkata... [Reply]

@siti aisyah, kalau murah.. better beli basic penapis air cap cina yg dijual di jalan pasar tu je. Baru rm5-6ratus. Tapis klorin, bau, warna dan rasa. Yang lain lain saya tak pasti. Tapi dari segi kualiti macam tu je lah.. Sebab we will get what we paid for..

addin berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
addin berkata... [Reply]

Salam. Apa pendapat penulis mengenai ulasan dlm video ini..

https://www.youtube.com/watch?v=mI_Kf05ND2Y&feature=youtube_gdata_player

hambaAllah berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
addin berkata... [Reply]

http://sentuhanhamba.blogspot.com/2013/12/apa-itu-reverse-osmosis.html?m=1

Unknown berkata... [Reply]

Micheal R. Long pakar air dunia tahap 6.. paling tertinggi.. diiktiraf oleh WQA. pengalaman lebih 30 thn dlm kajian air. pengarang?? Pakar blog??pakar hentam org? Pakar gebang? Pakar mengarang?Pakar bercerita? Pengalaman reseach?? 2jam? Sehari? seminggu?? Pelik aku..

Unknown berkata... [Reply]

@Mohd Aizat Jamil, kahkahkah.. certified water specialist adalah satu sijil untuk orang yang bergiat dalam bidang sales... meh tengok dia specialist apa..

Menurut WQA, CWS adalah for individuals involved in sales, installation, and/or manufacturing of water treatment products, or who manage a water treatment business.

obviously.. pakcik yang korang sanjung tu adalah orang yang bergiat dalam elken..dia tak kaji air weh.. dia tak kaji kata air mana bagus untuk tubuh.. hakikatnya.. air ro BUKAN air yang baik untuk tubuh. Tanya lah doktor..

ye aku bukan pakar air.. Tapi tak payah nak spend hundred hours of research untuk simple methodology pasal air. Kita belajar kat sekolah. Dalam subject science.. Tak caya lagi? Tanya cikgu sains..

Unknown berkata... [Reply]

@Mohd Aizat Jamil,eh eh..nak tanya jugak.. apa yg encik long kaji 30 tahun tu.. cuba bagi dia punya tajuk kertas kajian.. publish kat mana mana jurnal ke?

Unknown berkata... [Reply]

Sy berminat nk bli produk tu.. tp bla sy baca siapa funder company tersebut...sy terkejut...klu awk x kberatan try google siapa funder company tu...mohon maaf n betulkan klu sy tersilap

Unknown berkata... [Reply]

Hahaha.... klu ada nama Rai Ourkizuna dlm list WQA baru aku balas hujah2 diatas ni..

Unknown berkata... [Reply]

@Mohd Aizat Jamil, hahahaha.. orang tanya mana study pakcik yang ko banggakan sangat tu tak jawab pulak.. siap susah payah datang komen kat blog orang cakap sampah..

the fact adalah.. cws tu orang boleh dapatkan dengan ambik exam je.. mmg la susah nak dapat..tapi bukan WQA saja saja iktiraf dia. dia bayar ambik exam.. dapat la certificate bila pass.. tapi dia tetap salesman.. salesman kerjanya menjual..elken upah dia untuk boost sale product.. nak percaya ke tidak terpulanglah.. tapi kalau nak datang komen benda yang takde fakta tak payah la.. buang masa aku je..

takat nak komen kata aku ni takde kelayakan bagai.. reader aku bukan bodoh..

Unknown berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

Ada penjual mesin penapis RO datang rumah. Promote test tu. My mom's berkenan.. mesin tu harga rm8k seunit. Pening nak explain dengan my mom supaya jangan beli.. hurm. By the way thanks kepada Pengarang atas article yang berguna nie.

Unknown berkata... [Reply]

tentang ujian elektrolisis td.. kamu sendiri yang katakan ujian itu bertindak balas dengan kandungan logam didalam air. itu sudah menampakakn..bila air keruh..logam memang ada dlm air minum. persoalannya..selamatkah air yang mengandungi logam itu diminum? pernahkah kita dengar org yang minum air bersih sakit? sedangkan di okinawa, jepun menggunakan air RO dr logi mempunyai populasi paling banyak penduduk yang panjang umur berbanding negara lain. betul mineral itu penting untuk badan. tetapi hanya mineral yang berhablur sahaja yang mampu di serap oleh badan contohnya mineral yang terdapat di dalam buah-buahan dan sayur sayuran. jika kita renung...sumber air minuman kita iaitu sungai..sangat - sangat tercemar. dan untuk meneutralkan pencemaran tersebut, kita perlu guna proses reverse osmosis untuk menghasilkan H2O sempurna. dangan pencemaran tersebut, mineral yang baik di dalam air juga turut tercemar. apabila sakit, sudah tentu doktor akan menasihatkan kita untuk mengamalkan pemakanan yang seimbang dan minum air bersih. dengan air yang bersih, barulah proses penyerapan nutrien akan lancar. nutrien dlm makanan tidak akan dapat diserap dengan sempurna jika terdapat mineral bukan organik dalam badan.

Unknown berkata... [Reply]

oh ya.. mineral dalam air tak semestinya bahaya.. kalsium magnesium dan kalium sangat diperlukan oleh tubuh.. ujian elektrolisis menyebabkan ion logam bertukar menjadi pepejal dan membentuk mendakan.. so naturally, air yang Allah jadikan dah perfect dengan kandungan logam yang perlu untuk keseimbangan ionnya.. apa yg manusia perlu fikirkan adalah cara nak eliminate bahan cemar yang telah termasuk ke dalam air akibat aktiviti manusia..

Unknown berkata... [Reply]

sambungan:-

mana bukti di okinawa menggunakan air RO? ke sebab upline cakap macam tu korang pun jual cam tu? cerita kat orang kampung yg tak tau pun okinawa tu kat mana boleh la..

fungsi mineral air bukan sekadar untuk menyumbang mineral, tetapi adalah untuk menyeimbangkan ion dalam air.. kenapa air bateri sangat menghakis? sedangkan ianya cuma air suling?

dah baca dan study risiko sistem ro? membran ro bukan satu penghalang kuman yang baik. malah, siapa tau kalau sebenarnya membran dah koyak?

Unknown berkata... [Reply]

Smlm kwn suami dtg ajak kami join elken. ....mmmmm yg mn satu betul ni..kena search lg. ...

Unknown berkata... [Reply]

hm.. hangat juge topik ni. anyway rumah kami pun pernah disinggah oleh pengedar e****. maaf, kami tak berminat sebab masa tu memang kami minum air mineral water saja. by the way kami sekarang pilih untuk minum air dari
penapis air yang ni. Antara sebabnya selain tiada kos pemasangan & penyelenggaraan (sebab boleh DIY je & tak guna elektrik) adalah ia terbukti dapat menapis kandungan Plumbum & banyak bendasing lain. & paling best jugak ia mobil. Boleh nak bawak ke mana-mana saja.

Unknown berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

Manipulasi penapis air
Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI© Utusan Melayu (M) Bhd
pepejal terampai dan keladak yang terperangkap pada penapis air yang berpunca daripada paip berkarat.

-------------------------------------------------------------------------------
RATA-RATA iklan sistem rawatan air di pasaran menaburkan janji-janji kosong kepada pengguna.A
Ada yang mendakwa boleh meningkatkan sistem imunisasi badan, mengurangkan alahan, memberikan tenaga yang meningkatkan keaktifan, mengurangkan atau menapis penuh bahan-bahan toksik di dalam bekalan air, meningkatkan oksigen terlarut dalam air, boleh menyahkan klorin, bakteria dan pelbagai unsur berbahaya daripada air minuman. Paling mempengaruhi pengguna ialah boleh membantu menyembuhkan pelbagai penyakit kronik.

Syarikat-syarikat penapis air ini banyak memainkan isu yang begitu sensitif sehingga mengelabui pemikiran pengguna dengan isu bekalan air yang dicemari, toksik dan sebagainya. Mereka memberikan gambaran-gambaran yang negatif mengenai bekalan air di Malaysia mengikut imaginasi masing-masing.

Bahkan ada sesetengah penjual jualan langsung menggunakan gambar individu, personaliti atau perakuan pihak tertentu untuk menyokong dakwaan tersebut. Tidak ketinggalan menunjukkan sijil yang diterima. Sejauh mana perakuan dan persijilan itu benar, tidak diketahui kesahihannya.

Walaupun tohmahan mengenai status air di negara ini dikatakan berada dalam keadaan kritikal dan bertoksik, tiada kematian dilaporkan seperti mana dakwaan syarikat-syarikat berkenaan.

Tidak dinafikan, trend untuk memiliki peralatan penapis air ini telah ditahap kegilaan. Kita melihat isi rumah sanggup berhabis ribuan ringgit untuk membeli penapis yang bertujuan menyingkirkan bakteria dan bahan kimia yang terkandung dalam air.

Bagaimanapun, pengguna tidak boleh disalahkan. Sebagai masyarakat yang prihatin terhadap isu kesihatan, setiap kita mahukan teknologi yang terbaik bagi melindungi diri dan keluarga, lebih-lebih lagi mereka yang sedang mengalami penyakit kronik. Bagaimanapun, kita perlu berwaspada.

Trend menggunakan penapis air sebenarnya sudah lama bertapak di pasaran tempatan dan antarabangsa. Cuma lewat ini, obses manusia terhadap alat ini menyebabkan alat penapisan yang dihasilkan semakin canggih, semakin banyak fungsi dan semakin mahal.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM), Piarapakaran Subramaniam berkata, air yang kita peroleh daripada pembekal adalah mengikut standard kualiti air yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Air terawat mengandungi bahan-bahan terlarut dalam kuantiti yang selamat. Nilai-nilai ini adalah selamat berdasarkan syor yang diberikan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di mana KKM mengikuti standard tersebut.

Unknown berkata... [Reply]

Dah la tu, Jgn nak panaskan hati Korang, bagi la dia menang, Die punya penapis ni mendapat anugerah Gold seal s300 dari wqa. Bg la jer die menang, dan produk pengarang hanya 4 sahaja di dunia yang dapat pengiktirafan Gold Seal s-300 tu. Dah la, bg la die menang, pengarang selalu elektrolisis air pengarang baru minum. Bg la die menang. Company pengarang pula ada 4 orang pakar air dunia peringkat-6 tertinggi yang diiktiraf oleh Water Quality Association (WQA)

Unknown berkata... [Reply]

Dah la tu, Jgn nak panaskan hati Korang, bagi la dia menang, Die punya penapis ni mendapat anugerah Gold seal s300 dari wqa. Bg la jer die menang, dan produk pengarang hanya 4 sahaja di dunia yang dapat pengiktirafan Gold Seal s-300 tu. Dah la, bg la die menang, pengarang selalu elektrolisis air pengarang baru minum. Bg la die menang. Company pengarang pula ada 4 orang pakar air dunia peringkat-6 tertinggi yang diiktiraf oleh Water Quality Association (WQA)

Unknown berkata... [Reply]

Saya bukan Arif tentang benda ni semua..cuma sedikit ilmu yang saya ada, di mana air kita pada hari ini, adalah "Air sakit" kerana banyak unsur-unsur di dalam air minuman kita hari ini (logam berat/karat besi(akibat sistem perpaipan yang berpuluh tahun/ubat-ubatan farmaseutikal/baja kimia/termasuklah mineral-mineral yang cuba diceritakan di atas)...Pakar Air jelaskan benda ni secara jelas, jika benar badan manusia memerlukan mineral di dalam air..adakah kita sanggup & mahu minum mineral-mineral yang ada bersama-sama unsur-unsur lain seperti yang saya sebutkan di atas?Alasan yang jelas...di zaman yang moden ini tiada satu sistem penapis pun yang boleh mengenalpasti mineral-mineral mahupun logam berat..So, kita perlu singkirkan semua sekali unsur-unsur di dalam air minuman kita termasuk mineral-mineral yang ada...dan...kita ambil mineral-mineral daripada makanan sahaja..Lagi satu, mineral di dalam air minuman kita terlalu sedikit sehinggakan hampir tiada..mineral yang banyak ada pada makanan kita...Kalau nak sangat mineral dalam air, seorang bayi yang baru lahir kita just beri air putih sahaja boleh hidup, sb adanya air mineral...Tapi yang jelasnya..bayi tidak boleh bertahan lama, kerana bayi juga memerlukan mineral yang banyak hasil daripada susu(Kalsium)..Saya juga masih belajar, sesiapa yang lebih tahu..mohon pencerahan lebih lanjut..Salam

Unknown berkata... [Reply]

salam puan mazni,

maaf.. hujah 'air sakit' dan kita tak pperlukan minral daripada air saya dah jawab dalam persoalan yang di ata.s. mohon baca sebelum mengutarakan hujah. hujah dengan persoalan yang sama dan berulang ulang menunjukkan bahawa penjual penapis air dengan konsep ro tak paham paham keperluan dan kenapa wujudnya mineral dalam air. ia bukan sekadar utk keperluan tubuh kita. in fact.. mmg kita dpt sumber miberal daripada makanan. tapi fungsi mineral dlm air adalah untuk menstabilkan ion2.. kalau takde mineral.. jadilah macam air bateri. air yang haus dan mampu menghakis apa sahaja termasuk drain mmineral dari tubuh kita pula..

Unknown berkata... [Reply]

Aku terpanggil utk memberi pendapat:1)pada aku si penulis/pengarang ni bercerita tentang air RO ni premature kerana hanya disebut tentang keburukkan tapi dia tak sebut tentang kebaikan semata2 hendak melariskan jualan penapis air dia dan ini suatu yg tidak beretika.2)si penulis hanya merujuk kertas mesyuarat WHO yg setabal 15 muka surat dan yg terdiri drpd 17 org dr pelbagai negara tapi dia si penulis tidak menerangkan tentang kebaikan air RO(bro,awk baca satu artikel je ke).salah satu kebaikan air RO dalam Mesyuarat WHO yg lain setebal 99 muka surat mengatakan WHO melantik NSF berkerjasama dgn kementerian air jepun melaksanakan sistem air RO di jepun diwaktu tragedi tsunami 2011.Reaktor nuklear jepun telah musnah disebabkan bencana tsunami 2011 dan air dr bencana tersebut telah bercampur dgn radioaktif meresap kedalam tanah.tahu tak sejauh mana jarak dan kesan radioaktif ini keatas manusia?apakah system penapis air yg terbaik pd waktu ini?3)Kertas mesyuarat yg lain pulak WHO mengiktiraf 3 empangan air yg menggunakan system rawatan air RO yg sekarang digunakan oleh Arab Saudi.mengambil air dr laut merah.tahu tak berapa masin air di laut merah.sila rujuk kertas Mesyuarat WHO yg lain ye.so...fitnah bukan dr WHO sebenarnya tapi dr si penulis kerana tidak menulis secara adil dan menyeluruh Demi kepentingan sendiri.

Unknown berkata... [Reply]

Alahai.. Ramai pulak yang terpanggil panggil ya..

Cuba ceruta sikit kebaikan air ro utk manusia. Tak payah la nak sebut kebaikan yang aku dah bidas ya..

Kelakar sangat nak kata sistem ro bagus sebab dapat tawarkan air laut merah yg masin gila.. Kebanyakan negara arab tak cukup bekalan air sungai ya. Sebab tu diorang kena gunakan kaedah ro. Sama macam singapore. Soon.. Bila malaysia da habis perjanjian air tu diorg da takde choice.. Kena ambik air laut. Sama jugak macam masa krisis kat acheh dulu. The cheapest way masa tu adalah dengan gunakan sistem ro.

Yang kita takde krisis apa tetiba nak guna ro buat apa. Nak banyak lagi report pasal keburukan air ro ke..? Berlambah jurnal.. Pandai pandai cariksendiri.

Hakikatnya.. Orang nak belike nak jual penapis air apa terpulang. Aku share apa yang aku tau. Dan bukan semata mata nak menjual apa apa product.

Unknown berkata... [Reply]

Walaupun negara Kita belum ditimpa krisis seperti di jepun,tapi kita boleh ambil langkah berjaga2.memang ada journal WHO menerangkan air RO mehilangkan mineral didalam air Akan tetapi kita boleh makan supliment yg penuh dgn mineral bersama dengan air RO.pakar nutrition WHO ada membuat perbandingan,"minum air biasa(yg bercampur dgn bahan asing dgn mineral yg baik cthnya celsium dan megnasium) atau minum air RO yg kandungannya "0" diambil bersama sumpliment(penuh dgn mineral celsium dan magnesium cthnya supurilina)yg ternyata lebih memberi kesan yg lebih baik.ini kerana air yg hanya mempunyai mineral yg baik lebih mudah meresap kedalam badan".so..yang mana lebih baik?kalau anda tak percaya,cuba sendiri.buat perbandingan masa demam.minum air RO bersama supliment.ubat2 doktor hanya mampu melegakan utk sementara sahaja.org yg sihat bagus utk kesihatan harian sekiranya dijadikan amalan(RO+supliment).aku sekadar memberi pendapat dan sharing.

Unknown berkata... [Reply]

Lupa satu lagi,jgn ambil air RO di mesin2 air tepi kedai tu(10 sen satu liter) kerana terdapat bahan2 tercemar termasuk taik manusia.cuba baca link ini : inihttp://fw.to/enUZoje

Unknown berkata... [Reply]

http://fw.to/enUZoje

Unknown berkata... [Reply]

aku pun bukan pandai sangt. berdasarkan info yg aku baca.. pure water boleh menyebabkan badan kehilangan mineral. so makan vitamin dan minum pure water mcm ro end up menghasilkan air kencing yang penuh mineral?

dan lagi.. kat opis aku guna penapis air ro.. pernah la cuba minum.. tiap kali minum aku jadi demam selesema.. pastu aku tak berani nak minum dah.. bila minum, badan pun dehydrate..

Unknown berkata... [Reply]

1)"Pure water boleh menyebabkan badan kehilangan mineral,RO+supliment=air kencing penuh dgn mineral".mana kau belajar info ni?info bukan hanya dibaca tapi dirujuk,bukannya dicedok.mineral apa yg keluar dr air kencing?cuba senaraikan.ke kau tak paham apa itu difinasi"mineral"?.pernah buat medical check-up?kenapa darah dan air kencing kita diambil?tujuan utk apa?pergi cari sendiri.takkanlah ke semua mineral tu dibuang melalui air kencing.logiklah sikit(tak kiralah yg guna air biasa atau air RO pun).kalau aku masuk bab system perkumbuhan nanti panjang cerita,pergi cari sendiri.2)"office guna air RO...pernah kena demam selsema",mmmmm...selsema ni adalah satu penyakit virus sinusis yg tak ada penawarnya lagi kecuali ubat tahan sakit bersifat sementara.so..sudah tentu kau pernah kena selsema ni sebelum kau guna air RO lagi.dr baby sampai dah besar panjang kau tak pernah kena demam selsema ke?cuba bagi alasan yg releven sikit.dehydrate ni biasanya kencing warna kuning pekat(itu ke yg kau maksudkan mineral penuh dalam air kencing).kahkahkah...kelakarnya.3)nak kelakar apanya Arab Saudi ambik air kat laut merah.itu fakta.kau ingat semua tempat kat negara Arab banyak sungai ke.4)singapura negara kaya,diorg dah ada pun system RO.melalui perjanjian tu lah,habis perjanjian guna air laut.kau baru tahu ke,slow betul.so...diorg tak perlu risau sgt.cuma silapnya kita jual air mentah yg murah kat diorg lepas tu diorg jual air terawat RO yg mahal kat kita.hampeh...5)nak aku ceritakan kebaikan RO ni memang banyak,keburukkan...mcm aku cerita sebelumnya iaitu mana satu org pilih...air yg dah dicampur dgn mineral baik dan yg tak baik(air sakit)atau air RO+supliment?yg mana satu?

Unknown berkata... [Reply]

So...aku rasalah kan,kau tak layak pun cerita pasal air RO ni sebab kau pun dah mengaku bukannya pandai sgt pasal bab2 air ni.dr sini je aku dah tengok mentaliti dan tahap kecerdasan kau terkurang kat situ.info tu bukan sahaja dibaca tapi dirujuk dan dikaji,bukannya dicedok berkali2.ambik sini sikit,situ sikit.buat fitnah je...belajar unsur2 "mineral" tu apa dulu.jgn jadi bodoh tak mahu diajar.ok bye...kah..kah...kah...

Unknown berkata... [Reply]

iye lah..betullah tu apa yang kau cakap.. kau kan pandai.. takkan lah aku betul.. mesti lah kau yang betul..

hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

Oh yea.. Lupa nk tye, knp ada komen2 yg pengarang keluarkan? Xnk bg yg lain taw kehebatan air ke? Sy berminat nk taw.. Hahaha.. Bye

Unknown berkata... [Reply]

Laa.. Kesian.. Awak ni mesti takde blog kan.. Komen yg dipadam oleh pengarang tu maksudnya penulis komen tu yg padam.. Bukan saya.. Kalau saya yg padam ianya akan ditulis "komen dipadam oleh pentadbir blog"..

Eh jgn pulak padam komen awak ni.. Susah payah dah komen kan.. :))

Unknown berkata... [Reply]

Ramai orang pakai tak semestinya bermaksud bagus. Rokok ramai org hisap.. Tak bagus pun.. Arak ramai orang minum.. Tak elok jugak..

Unknown berkata... [Reply]

Ramai betul terpanggil panggil ni ya..

Unknown berkata... [Reply]

Ya sila rujuk dengan pakar air.jangan sesuka hati membuat penilaian.konon belajar sains.gi belajar dengan pakar sains dulu sebelum membuat ulasan..kot yea mcm pandai sangat kenapa perlu nk mengata produk orang tak bagus.rujuk di YouTube ada banyak story pasal air..kaji dulu sebelum berbicara.kita bukan bole ckp sesuka hati sila rujuk pada yg pakar terlebih dahulu.sekian.

Unknown berkata... [Reply]

E'eh..yang awak terasa lebih lebih kenapa..? Kalau prouct awak hebat tak perlu risau pasal apa org kata.. Walau pun saya ni bukan pakar. Tapi saya belajar sains. Eksperimen masa sekolah menengah je kot ni..

Kaki Buku berkata... [Reply]

Kak tlg rekemenkan saya penapis air apa yg bgs..kalau boleh yg ada water dispenser skali..ni emel.saya ainrose86@gmail.com

skema badak berkata... [Reply]

beza air masak. R.O, mineral dengan alkali.

semua ada kelebihan dan kekurangan tersendiri terpulang pada diri sendiri nak pilih mana yang lebih baik.

R.O water ni sebenarnya air tulen yang sangat bersih untuk diminum tapi tiada khasiatnya. sememangnya ada penggunaan sistem r.o dalam dialisis tapi itu bertujuan untuk menulenkan darah semula dengan membuang semua bahan tercemar dalam darah. pH air boleh mencapai paras diantara asidic dan normal.

air mineral pula, air yang tinggi kandungan mineralnya namun khasiatnya bergantung pada sumber mineral jika tercemar kawasan tu kandungan mineral dalam air pun tercemar juga. pH air diantara normal dan alkali.

bagi air alkali, sememangnya badan amat memerlukan sumber alkali tetapi jika sangat tinggi tahap alkali pun tak sesuai utk jadikan minuman harian sebab boleh menyebabkan ketar tubuh. sebaiknya jika memilih air alkali pHnya adalah 7.4-8.5 sebab ini yang diperlukan dalam badan.

Yang paling bahaya sebenarnya air masak tanpa sebarang penapis samaada master filter, water filter ataupun dispenser. sebabnya bahan terlarut dalam air boleh bertukar menjadi satu punca penyakit yang merbahaya bila dipanaskan. Kuman mungkin akan mati tapi bahan terlarut tersebut takkan hilang dari dalam air. Kesannya adalah dalam jangka masa panjang jadi kita takkan pernah sedar betapa bahayanya air tu.

berbanding dengan sumber air zaman dulu semuanya didapati dari sungai yang tak tercemar namun sekarang segala aspeknya meragui.

sepatutnya penulis tak patut menulis entry yang menjatuhkan sebaliknya buat perbandingan jadi masyarakat dapat apa yang diorang patut tahu. dan yang paling penting buat semua pembaca, jangan minum air masak tanpa penapis sebab boleh mendatangkan mudarat.harap informasi ni berguna dan jika ada kesalahan betulkanlah. peace ! :)

Unknown berkata... [Reply]

hehehe.. point saya dalam entry ni adalah untuk mengingatkan pengguna supaya berhati hati dengan penjual penapis air yang tak beretika memanipulasi eksperimen katod anod untuk menipu pengguna.. kat mana yang salahnya sampai ramai sangat susah hati dan marah marah artikel ni..?

buat skema badak yang main patut patut dalam komen tu.. apa kata awak tulis artikel yang macam awak nak tu dalam blog awak..? saya nak tulis apa yang saya nak tulis. takkan la awak nak saya tulis apa yang awak nak tulis dalam blog saya jugak..? kan tak kena tu.. sedar lah hakikat setiap dari kita minatnya berbeza. pengetahuannya berbeza. saya menulis apa yang satu tahu.. awak tulis apa yang awak tahu. yang penting apa yang kita tulis tak menyeleweng.

saya tidak sekali kali menulis fakta yang tak benar dalam penulisan saya..

dan lagi.. maaf badak.. saya tak tahu doktor mana yang awak jumpa.. doktor yang saya kenali tidak sekali kali akan suruh pesakit minum air ro sekali pun diorang ada penyakit buah pinggang. ia sebenarnya berbahaya sebab air ro bersifat diuretik dan boleh menyebabkan badan pesakit mengalami dehydration.

Unknown berkata... [Reply]

Hi.. mohon dikongsikan jenis2 penapis air yg baik. Email ke terry8582994@gmail.com. Tqvm for ur explaination n Happy New Yr. Very useful.

Shahrul Fitri berkata... [Reply]

beberapa Pakar Air tahap 5 PHD bhg Hydrology yg telah mengesahkan bahawa meminum air Soft water atau demineralize water (R.O & Distilled Water) dlm tempoh yg lama berhari2 akan menyebabkan mudharat pd kesihatan. Malah Pakar Kesihatan (Bukan Pakar Air) dari W.H.O sendiri telah mengeluarkan bukti2 klinikal terhadap perkara ini.
Sila rujuk sebahagian fakta tersebut di sini =
https://www.facebook.com/notes/water-filter-new-rxwater/demo-ejen-de-mineralize-water-yang-misleading-serta-bahaya-meminumnya-utk-jangka/388076124655807

Shahrul Fitri berkata... [Reply]

Saya nak suggest kepada U all semua Sistem Pemurni Air The All-New Rxwater Bamboo-Qun Berozonizer yg PERTAMA SEUMPAMANYA di Dunia dan dihasilkan oleh 'Blood Cancer Survivor' yg terkenal iaitu Prof Dato Dr. Noordin Darus..

Sila rujuk tentangnya di https://www.facebook.com/NewRxWater?ref=hl#!/NewRxWater/photos/a.187949508001804.42165.187929258003829/604533513010066/?type=1&theater

Unknown berkata... [Reply]

Assalmualaikum sahabat2....
Saya amat tak bersetuju dengan kenyataan pengarang berkenaan kononnya test menggunakan alat elektrolisis dan TDS tidak releven.

Menurut Pakar Air tahap tertinggi Dunia Dr Michael Robert Long test ini amat releven. Pengarang hanya menulis ikut emosi bukannya menggunakan ilmu pengetahuan. Pengaran yang memanipulasi dan cuba mengelirukan pembaca.

Nak buat apa tambah garamlah sembur ridsectlah dalam air tu....kita cuma nak test air yang kita guna dan minum hari-hari dari paip rumah kita yang sememangnya banyak enapan cemar seperti karat, sisa racunperosak, sisa ubat-ubatan, sisa radioaktif, yang masuk ke sungai2 kita dari kilang2 atau tempat2 pembuangan sampah. Apabila hujan sisa2 ini akan mengalir masuk dalam air bawah tanah dan masuk semula kesungai2 kita.

Hanya teknologi sistem RO sahaja yang mampu menapis bahan2 tersebut.

Air di Singapura juga dirawat dengan Sistem RO ini.

Athelet Sukan Olimpik juga dibekalkan dengan Sistem RO di dalam perkampungan sukan semenjak dari tahun 1988.

Air RO adalah yang terbaik dan ianya semata-mata air(pure water) itulah yg badan kita perlukan.

Sekian, Wassalam.

Unknown berkata... [Reply]

Nak promete produk yang awak jual jangan kondem produk orang lain ya. Tak beretika namanya tu. Distilled water dan RO adalah berbeza. Distilled bermaksud air suling. Air RO bukan air suling.Air suling adalah dari proses pemeluwapan. Air RO adalah air dari proses penulinan melalui sistem Reverse Osmosis.
Dalam dunia ni cuma ada 7orang pakar air dunia yang bertauliah.
Salah seorangnya adalah kenalan saya iaitu seorang pakar Nutrisi & Pakar Air Dunia tahap 6 iaitu tahap tertinggi dunia, Dr Michael Robert Long, beliau menyatakan Air RO adalah yang terbaik.

Beliau kata pada saya kita tak perlu mineral atau alkali dalam air minum
kita kerana tubuh kita tak boleh menyerap mineral dan alkali dari sumber minuman kerana molekulnya terlalu besar untuk diserap oleh badan kita, semua mineral dan alkali itu akan tertinggal dalam buah pinggang dan pundi kencing kita yang akan menyebabkan sakit batu karang.

Tubuh kita hanya akan menyerap mineral dan alkali yang lebih halus atau organik dari makanan yang kita makan. contohnya sayur-sayuran yang menyerap nutrien dan mineral dari tanah dan diolah melalui proses fotosintesis menjadi mineral organik yang lebih halus dan mampu diserap oleh tubuh kita.

Begitulah kata Pakar Nurtisi juga Pakar Air Tahap tertinggi dunia yang kini sedang berada dinegara kita. Dr Michael Robert Long.

Unknown berkata... [Reply]

@jessica lawas saya setuju dengan awak jessica air paip dirumah kita memang kurang selamat diminum terus walaupun dimasak. Jiran saya ramai yang kena batu karang.
Paip saliran bawah tanah yg dah berkarat tu sukar untuk diganti dan kosnya tinggi. Dalam rumah kita pun paip berkarat juga so kita tiada pilihan, nak air bersih kena cari sistem penulin RO.

Anak2 selalu kena asthma, isteri saya selalu migrain, jiran2 ada yg kena batu karang tapi lepas saya guna sistem RO anak2 saya dah ok, isteri saya pun dah tak migrain lagi manakala saya rekomen sistem RO kat jiran saya pun tak jadi opration buang batu karang bila dia amalkan minum air RO, batu karang dia larut dan hilang lepas sebulan amalkan minum air RO.

Sekian, perkongsian saya.

Unknown berkata... [Reply]

Come on... Habis takat tu je ke skrip penjual air ro.. Kesian.. Ulang2 skrip sama je.. Cuba share sikit hasil kajian pakar air tahap langit ketujuh korang tu.. Jurnal publish kat mana..? Nak jugak aku baca hasil kajian yg menunjukkan kata air ro ni hebat sgt.. Takat kata tds test tu hebat.. Aku dah pangkah dah.. Cuba la bagi konen bernas sikit.. Boring la..

Itu la.. Dulu cikgu ajar tido.. Kenapa nak sembur ridsect? Apa punya turr.. Itu pun tak tau ke? Tds meter tak boleh detect herbisid or pesticide. Unless korang tak anggap benda tu pencemaran..

Unknown berkata... [Reply]

Itu la.. Orang kata bongok kang marah.. Molekul ni terbentuk dr atom.. Atom ni sizenya sama je.. Kalau kalsium tu, kalsium dlm air ke dlm makanan ke sama je.. Apa punya kajian la agaknya pakar air lanvit ketujuh tu buat sampai boleh pulak atom jadi besar jadi halus ye..

faQih berkata... [Reply]

Saya bekerja sebagai penyelia jaminan kualiti. Apa komen saya?
Tinggal di Bandar atau Kampung Negara Malaysia. Air biasa dalam botol dikedai banyaknya air R.O bro. Air mineral susah nak dapat dah dan
Asalnya Air tiada mineral. mineral dalam air terhasil dari laluan bawah tanah. Jika air lalu tanah cemar mineral pun cemar. Jika tanah racun air mineral beracun. Lalu bawah tanah kubur? Air lalu sungai dan orang mandi kencing dan berak dalam air.

Adakah anda masih perlu minum mineral tanpa ditapis dan apakah tahap bersihnya air tu?
Jumlah pepejal dalam Air kini bukan magnesium je.. Dah tercemar dengan bahan logam berat, bahan bukan organik, ubatan, kimia. Tengok sungai gombak, sungai klang, empangan2. Rawatan Air yg melalui paip besi pun dah karat terus ke rumah anda. Mandi pun bau ubat klorin (bahan 99% basmi bakteria) menyebabkan kulit kering dan bila minum badan boleh hilang bakteria baik. Kurang ketahanan badan.

Ramai tidak mahu air bermineral tercemar. Sebab itu saya setuju Ujian TDS satu cara untuk ZAHIRkan persoalan adakah air minum kita betul2 bersih?

Jika minat nak tahu lebih, nak tahu penapis air apa terbaik 2015?
0192808032 (faqih)


faQih berkata... [Reply]

Saya bekerja sebagai penyelia jaminan kualiti. Apa komen saya?Tinggal di Bandar atau Kampung Negara Malaysia. Air biasa dalam botol dikedai banyaknya air R.O bro. Air mineral susah nak dapat dah dan Asalnya Air tiada mineral. mineral dalam air terhasil dari laluan bawah tanah. Jika air lalu tanah cemar mineral pun cemar. Jika tanah racun air mineral beracun. Lalu bawah tanah kubur? Air lalu sungai dan orang mandi kencing dan berak dalam air.Adakah anda masih perlu minum mineral tanpa ditapis dan apakah tahap bersihnya air tu?Jumlah pepejal dalam Air kini bukan magnesium je.. Dah tercemar dengan bahan logam berat, bahan bukan organik, ubatan, kimia. Tengok sungai gombak, sungai klang, empangan2. Rawatan Air yg melalui paip besi pun dah karat terus ke rumah anda. Mandi pun bau ubat klorin (bahan 99% basmi bakteria) menyebabkan kulit kering dan bila minum badan boleh hilang bakteria baik. Kurang ketahanan badan.Ramai tidak mahu air bermineral tercemar. Sebab itu saya setuju Ujian TDS satu cara untuk ZAHIRkan persoalan adakah air minum kita betul2 bersih?Jika minat nak tahu lebih, nak tahu penapis air apa terbaik 2015? 0192808032 (faqih)

Unknown berkata... [Reply]

Assalam...Sekarang dh ada company hijrah company melayu. Marketing x sehebat coway atau elken.saya ada menggunakan produk hijrah. Masa saya beli derr ada terangkan tentang air RO dan air mineral. Air mineral terhasil mengikut apa yang ada dalam katrij tu. Model saya pakai ni Katrij der ada 4 dalam derr guna bahan tempurung kelapa dan sisik ikan tilapia. Air derr menghasilkan mineral, kalsium dan kolagen. Yang buat katrij ni
kilang derr kat tangkak. Company melayu. Masa beli derr tunjukkan bahan kandungan. Jadi saya x ragu2 nak beli...kalau nak cuba boleh ke http://produkpenapisairhijrah.blogspot.com.Sorry kalau x jumpa website derrr. Saya dh x ingat. Sekadar berkongsi

Unknown berkata... [Reply]

Watch "Penjelasan Sistem RO oleh Saintis Muda ASEAN" on YouTube - Penjelasan Sistem RO oleh Saintis Muda ASEAN: http://youtu.be/s825PeJ5ENI

Unknown berkata... [Reply]

Saya rasa proffesor ni bukan dapat profesor drpd ambik exam je.. dan saya x rasa dia beli title dia kannnnn...

Unknown berkata... [Reply]

Saya rasa proffesor ni bukan dapat profesor drpd ambik exam je.. dan saya x rasa dia beli title dia kannnnn...

dayana collection berkata... [Reply]

Sebenarnya penulis, menulis tanpa menggunakan ilmu. Penulis hanya mahu menjatuhkan system RO yang dah terbukti keberkesanan dan diakui oleh pakar dunia, Michael r long pakar air dunia peringkat ke-6. Utk pengetahuan penulis Mineral yang terdapat pada air tidak dapat diserap oleh badan, dan mineral boleh juga didapati pada sayur-sayuran dan buah2an. Dan system RO juga digunapakai oleh industry perkapalan yang mana air laut ditapis oleh system ro bagi kegunakan kru kapal. dan kecanggihan teknologi ini sekarang digunapakai oleh isi rumah bagi menjamin kebersihan air tersebut. Cari ilmulah penulis sebelum kondem system RO. Masing2 ada kekuatan masing2. Tak payah nak jatuhkan system RO. Cerita ajeklah produk awk. Kalau baik org terima, kalau tidak sebaliknya. Rezeki kita kan Allah yang tentukan.

gedungsihatku berkata... [Reply]

bio pure elken the best

gedungsihatku berkata... [Reply]

bio pure elken the best

Bukhari Haji berkata... [Reply]

betul tu en, shahrul akbar penulis nk lakukan produk sendiri jangan la kondem orang lain!! macam tu ke nak berjaya?

Unknown berkata... [Reply]

mengulas, mengomen biarlah dengan ilmu.. saya sekadar membuka mata masyarakat tentang penipuan yg dilakukan oleh peniaga yang menjual penapis air ro.. yang mana salah..? menipu atau membuka mata orang supaya tidak ditipu..? kalau awak semua rasa, awak di pihak yang benar, cuba berikan fakta yang jelas yang membuktikan apa yang saya tulis ni salah.

belajar la tengok fakta.. bukan auta..

9elyas2 berkata... [Reply]

salam Bro OurKizuna.. nak kata salah x kata pon salah..

bro x mau terima apa yang orang lain kata just nak bro je betul..

Diaorang pon ambik fakta jgk bukan pakai kata jer bro..

sorry la...

syauqy berkata... [Reply]

Tahun 2004 who dh kluarkan fakta r.o ada effect xbaik pd bdn.

syauqy berkata... [Reply]

Tahun 2004 who dh kluarkan fakta r.o ada effect xbaik pd bdn.

syauqy berkata... [Reply]

Maaf.. sy x wakili mana2 company.. tp ttg ujikaji saudara diatas tu benar. Sy lulusan engineering specialist teknology rawatan air. Jns jenis air dan jns2 rawatan air. Sbnrnya u yg kesian.

syauqy berkata... [Reply]

Org elken dtg rumah sy demo air. Alhamdulillah isteri sy engineer elektrik specialist teknologi rawatan air. So diorg xleh nk gebang pjg.. kesian..

syauqy berkata... [Reply]

Kdg2 tergelak je bila baca komen.. apa2 pun tahniah bro. U dh bgthu fakta sbnr ttg penapis air. Nk educate org awam yg xda knowlegde ttg penapis air ni mmg susah.

bulat berkata... [Reply]

jika meminum air RO badan lebih cepat flush kandungan mineral dari dalam badan, jadi badan perlukan lebih byk mineral untuk fungsi tubuh yg lebih baik..

http://drlwilson.com/ARTICLES/REVERSE%20OSMOSIS.htm

Unknown berkata... [Reply]

salam. bro, minta bkongsi kebaikan dengan penapis pilihan tuan. saya berminat untuk mengetahuinya. ini e mail saya : mofzah@yahoo.com.
terima kasih.

Unknown berkata... [Reply]

orang tu cakap macam tu pun nak ikut ker sedang kan micheal R long lebih 30 tahun buat kajian pasal air ....fikir sendirilah siapa yang pembohong dan nak untung

bulat berkata... [Reply]

Manufacturer penapis air elken nie apa nama sebenarnya?? aku cari dalam NSF certified drinking water treatment units/water filters tak jumpa?? Elken mmg tak hantar produknya test di NSF ke mcm mn?

Unknown berkata... [Reply]

@bulat, ada. diorang register dengan nama elken juga kalau tak silap saya. tapi diorang certified as reverse osmosis water filter bukan carbon block. cuba tengok kat section reverse osmosis. saya pun dah lama tak check, lupa kod utk reverse osmosis.

bulat berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna kod reverse osmosis tuu NSF/ANSI 58.. dh try cari nama elken mmg no match found... klu coway masih ada... tuu yg tanya manufacturernya apa nama kot leh jmpa dengan nama manufacturer..

Unknown berkata... [Reply]

@bulat, alamak.. kalau macam tu kena tanya pendokong pendokong elken yang sibuk komen beria ria kat entry ni lah.. hahaha.. saya mmg tak tau.. saya dengar diorang kata diorang certified nsf dan wqa..

bulat berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna tulah bro, harapnya ada agen elken yg membaca nie boleh bgtau.. puas gak aku godek2 laman web NSF cari kot2 ada yg missing tak baca, cari guna bio pure pun still result no match found... or mungkin ada test guna code name lain selain nama elken ke tak tau laa plak... harapnya ada laa yg nk bgtau..

bulat berkata... [Reply]

Ehhhh empunya blog nie laki ke perempuan? Xperasan lak, tp apa2 pun pasal test yg empunya blog nie cerita betul.. Apa laa susah sgt mereka2 nie nk paham.. Test electrolysis tu kompom2 nk tunjukkan ada kandungan mineral dan takde je dalam air bukan sebab air tuu kotor..

Boleh baca lg kat link bawah pasal scam jenis test nie..

http://m.gulfnews.com/news/uae/general/fraudsters-trapped-water-filter-scam-exposed-1.985003

Unknown berkata... [Reply]

@bulat, perempuan sebenarnya.. hehehe..

sebenarnya mostly yg butt hurt ni peniaga RO sendiri.. diorang bukan tak paham.. denial..

rasanya kilang elken guna nama lain. mcm dr sukida dgn amway pun kilangnya guna nama lain.. tunggu agent diorang clarify.

bulat berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna klu coway atau amway masih mudah lagi nk search kat NSF, taip nama syarikat je dah boleh jmpa tapi klu elken tak tau nk taip apa sbb result mmg no match found.. nk taip nama karim or pak abu pun mmg sah2 takde juga...

ReadseeDo berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

@bulat, haah.. elken tu cari memang tak jumpa kan.. amway tu tricky sikit.. sebab kena guna nama product dia espring baru keluar. taip amway mmg tak keluar..

kita tunggu orang elken jawab. mamat taufik tu asalnya komen suh type elken mesti keluar. tapi dia remove dah komen dia.. entah2 dia pun tak dapat cari.. hahaha

faQih berkata... [Reply]

@bulat

Assalamualaikum,
Penapis Air ELKEN, nama produk : Bio Pure

Kalu search di Google taip 'ELKEN atau Bio Pure'.
Kalu tak pandai nak tahu lagi. Whatsapp saya 0192808032. Faqih..

Terima Kasih.

faQih berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna

Penapis air ELKEN, Nama Produk BIO PURE

Carian Google : ELKEN atau Bio Pure

Jika masih tidak jumpa hubungi saya 0192808032 Faqih.

bulat berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna adoyaiiii nie yg malehhhh nie.... suruh guna google jer plak... acaner tuu @Rai OurKizuna??

Unknown berkata... [Reply]

@bulat, ini kes tak paham soalan kot.. hahaha.. google mana keluar database NSF..

bulat berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna tulahh sabar sajolah... mcm kata u laa suka denial jer... Penapis air yg bagus sepatutnya ada certificate WQA dan NSF sekali, dua2 ada baru cun org kata..... klu just dpt cert WQA yg tertinggi pun belum cukup lengkap...

Unknown berkata... [Reply]

Tuan punya blog jual penapis ape? Sy mmg tengah cari penapis ni. Btau la kat cni je. Yg lain2 nak tau jg.

Unknown berkata... [Reply]

@Cikgu Bantura, saya tak jual.. kalau ada org nak cari penapis air saya tolong je.

Program Nilam Harian berkata... [Reply]

Salam semua. Saya telah meneliti semua komen di sini. Apa yang pasti, sebenarnya pengguna telah dimanipulasi oleh agen penjual penapis air khasnya yang menjalankan konsep MLM. Penapis air yang sebenarnya berharga rendah di peringkat kilang telah dijual dengan harga yang berkali ganda di pasaran. Penapis air kebanyakannya dibuat di Korea. Syarikat tertentu meletakkan pelbagai jenis jenama mereka seperti Elken, coway, bioaura, cosway, amway, hijah, terminator dll. Harga yg sebenarnya rendah telah menjadi tinggi disebabkan terlalu banyak komisyen yg perlu diberi kepada syarikat, stokis dan pengedar.
Harga yg ratusan telah meningkat menjadi ribuah ringgit. Kita selaku pengguna perlu bijak memilih dan membeli penapis air yg berkualiti utk menapis air di rumah kita. Tidak dinafikan kita perlu memiliki penapis air tetapi biarlah yg berfungsi dengan baik dgn harga yg munasabah.
Sebaiknya pergi beli di kedai yg memiliki premis kekal bukan melalui ejen yg datang ke rumah. Jika mahu servis atau alat ganti lebih mudah dikemudian hari. Ejen biasanya sudah tiada dikemudian hari ketika penapis air kita bermasalah.

Unknown berkata... [Reply]

@Mohd Ruslee Mohd salleh, maaf ye encik.. sebahagian daripada apa yg ditulis tidak tepat.. walau pun saya tak nafikan mmg banyak penjual penapis air menjual penapis air rebrand. tapi senarai yg diberikan adalah tidak tepat. ada company MLM yg buat RND sendiri dan kilangkan sendiri penapis air mereka. Dan mereka menjual penapis air berkualiti. cuma kena pandai2 teliti dan kaji melalui certification by third party.

bulat berkata... [Reply]

Salah tu tuan.. Kena buat research lagi, itu pun jika tuan ingin tahu kebenarannya.. Mana2 produk manufacturing mmg murah dari kilang even air mineral yg tuan minum.. Kenapa smpi ke tuan harga berlainan? Adakah mereka buat MLM? Tidak, tetapi harga tetap berlainan, klu nk murah belilah dikilang tapi persoalannya bolehkan? Tidak.. melainkan anda merupakan pengedar.. Itulah konsep perniagaan tuan..

Untuk pengetahuan tuan kebanyakan produk yg ada dipasaran yg bukan MLM juga adalah rebrand.. Asalnya juga dari sumber yg sama cuma berlainan brand termasuk ubat yg tuan makan..

Unknown berkata... [Reply]

@Rai OurKizuna kak,tlong rekemenkan penapis air yg terbaik..nk bagi parent pkai..zaimal@yahoo.com

Unknown berkata... [Reply]

Email kan pada saya juga naz_j2999@yahoo.com, Panduan dan nasihat amatlah dihargai @Rai OurKizuna....

Unknown berkata... [Reply]

Email kan pada saya juga naz_j2999@yahoo.com, Panduan dan nasihat amatlah dihargai @Rai OurKizuna....

marlia berkata... [Reply]

Emailkan pd sy juga penapis yg bgs... Balqis389@gmail.com..tq

fikri berkata... [Reply]

https://www.wqa.org/Find-Products#/keyword/elken

Unknown berkata... [Reply]

pendapat sy elken punya penapis air bgus..klau tak bagus hospital tak kan pkai..lagi 1 doc kat hospital pon galakan minum air R.O..supliment drpd elken pon sgt la bagus..alhamdulilah nenek sy smpai skrg makan suplimen elken..smpai doc tanya ada amik makan tambahan produk apa..doc terkejut dengan umur nenek sy dah 115 tapi masih sihat and berkerja..nenek sy tukang urut and pandai buat jamu...itu pandangan sy pasal produk elken..walaupunpun mahal..tp insyallah ia berkesan.

Unknown berkata... [Reply]

@Unknown, alhamdulillah.. 2-3 tahun lagi boleh nenek tuan/puan masuk guinness book jadi manusia tertua di dunia..

Unknown berkata... [Reply]

apa kata kepada yang masih tak mempunyai ilmu air ni macam saya, cuba ambil air paip, air masak, air mineral, air akali dan air R.O. Setiap jenis air tu, tuan/puan simpanlah dalam 1 bekas. ini bermakna ada 5 bekas air dan labelkanlah setiap 1. simpan 1 minggu dan lihatlah hasil kajian......ada tak perubahan pada setiap jenis air. Saya ingin bertanya macamana nak tahu atau nak kenal pasti dalam air tu ada mineral baik@tidak.......

Unknown berkata... [Reply]

Maichel R.Long adalah pakar air tahap 6..iaitu tahap tertinggi di dunia..lain kali baca surat khabar..jgn nak percaya blogger..siap muka dia terpampang lg d surat khabar..Takkanlah dia bodoh nak tipu tapi nak tayang muka..sy bkn dri mna2 syarikat..tapi sy suka menyiasat latar belakang..

Unknown berkata... [Reply]

@Diqe Leo, paham ke water specialist tu pensijilan apa? Obviously awak tak tau pun water specialist tu utk apa sebenarnya..

https://www.wqa.org/Programs-Services/Professional-Certification/Becoming-Certified

pergi kat website ni.. pahamkan apa yang korang banggakan sangat pasal pakar air tu.. pakar air bukan orang yg pakar dalam kajian tentang air apa yg bagus utk badan.. aduii..

Unknown berkata... [Reply]

Erm... air ro.. merupakan air yg dibuang mineralnya... dan hanya sesuai utk org yg ade dialisis.. org biasa xleh atau xdigalakkn minum.. kurang sesuai.. skrg ni dah ada air alkali xsilap.. mak saya amalkn air tu.. dari wonderland.. beli ngn kwn.. mcm kangen..tp lebih murah.. dye menukarkn ph air dari acid ke alkali.. dikenali sbgai converter.. orp.. berfungsi utk treatment.. mcm air anugrah atau zam zam jgk fungsi dye.. cume air zam zam tu xleh nk tnding tp mmpunyai khasiat air yg sama..nilai ph dye dari 7.6 smpai 11.2 xsilap..boleh adjust.. erm.. tu jelah yg saya tahu..ahaah..kalau salah betulkan..

Unknown berkata... [Reply]

Mmg air sungai kita sudah tercemar tetapi ia sudah di Rawat. ..air ro adalah air paip yg di buang semua mineral dan zat zam yg ada di dlm air tersebut. Air ro adalah air mati. ...Jika kita minum air ro dia akan menarik mineral dlm badan kita . ..

Unknown berkata... [Reply]

Banyak demo yg saya lihat...Kadang2 pening air dari penapis mana yg baik....Setakat yg saya lihat air dari mesen KANGEN adalah air yg terbaik yg pernah saya lihat...itu dari segi saince . .selepas air zam2 .

Unknown berkata... [Reply]

Rasanya jepun tk amalkan air RO..

Unknown berkata... [Reply]

Sekarang air dan mesen kangen sedang rancak di katakan di malaysia . ..saya bnyk lihat demo...Adakah air dari mesen KANGEN juga baik....

Unknown berkata... [Reply]

Banyak demo air yg saya lihat ...dari segi permahatian saya air dari Mesen KANGEN adalah yg terbaik ..
Yg mempunyai 3 sifat.
Alkaline
Antioksida
Microclaster . ...yg memerlukan tubuh manusia...

Unknown berkata... [Reply]

Banyak demo air yg saya lihat ...dari segi permahatian saya air dari Mesen KANGEN adalah yg terbaik ..
Yg mempunyai 3 sifat.
Alkaline
Antioksida
Microclaster . ...yg memerlukan tubuh manusia...

asiahrazak berkata... [Reply]

Tolong email kan saya penapis yg terbaik asiah1971@gmail.com

Macamana air alkali, bagus tak sbb saya ada tgk penapis air al jabbar

asiahrazak berkata... [Reply]

Tolong email kan saya penapis yg terbaik asiah1971@gmail.com

Macamana air alkali, bagus tak sbb saya ada tgk penapis air al jabbar

Unknown berkata... [Reply]

Tolong emailkn penapis air alkali yang terbaik ata_akira@yahoo.com.my

Unknown berkata... [Reply]

Tolong emailkn penapis air alkali yang terbaik ata_akira@yahoo.com.my

norfadilah idrus berkata... [Reply]

Ok..kita ambil 2 contoh water filter antara yg glamer skrg ni..ELKEN n COWAY..dua2 adalah RO water..tapi ape perbezaan antar dua brand ni? mana satu yg terbaik?

Unknown berkata... [Reply]

tumpang lalu..hehe...Elken dan Coway ada bezanya...kualiti mesin penapisnya menjadi perbezaan..sebagai contoh..mesin Elken mengikut kualiti air di Malaysia which is xlah sejernih air di Korea...manakala Coway mesinnye mengikut kualiti air jernih di Korea...so pembuatannya taklah menggunakan membran R.O yang halus berbanding Elken. Saya cadang air r.o Elken..sbb bila pembuatannya mengikut kualiti air di Malaysia sudah pasti membrannya lebih halus kalau tak..takkan bila diuji menggunakan TDS ianya 000..tapi dua2 masih lagi dalam kategori terbaik. Coway plak ada pelan pembayaran yang menarik...dorg pon ade pelan bisnes...but anyway, sekadar memberi pandangan k...saya pon ada penapis air tapi jenama Amway...teringin nak beli mesin air r.o Elken bila duit dah cukup...lagi pulak pelan perniagaannya juga bagus...kalau jadi ahli n xnak jual penapis air pon xpa...sbb katanya ada lebih 200 produk yg bagus2...dah ramai jutawan terhasil...sy risau gaklah bila baca artikel n komen2 di atas menyebabkan kita berpecah belah...sbb ustaz saya cakap..Rasulullah x galak berniaga sambil mengecam pihak sana sini. wallahua'lam.

Unknown berkata... [Reply]

SAYA SETUJU DENGAN CUTE CAKE...SAYA PUN ADA GUNA ELKEN PENAPIS AIR TU OKEY JE...RASA AIRNYA LEBIH SEDAP...TERPULANGLAH PADA PENGGUNA YG MENENTUKAN NYA... TEPUK RM TANYA SELERA.. DUA-DUA BAIK....

bulat berkata... [Reply]

Bukan pasal mengecam sana sini, nk berniaga kenalah jujur itu saja.. Bukan manipulasi demo.. Itulah tajuk utamanya kat sini.. Rasulullah pun ada ajar kot bab jujur dlm perniagaan, terlepas pandang ke..

bulat berkata... [Reply]

Bukan pasal mengecam sana sini, nk berniaga kenalah jujur itu saja.. Bukan manipulasi demo.. Itulah tajuk utamanya kat sini.. Rasulullah pun ada ajar kot bab jujur dlm perniagaan, terlepas pandang ke..

Unknown berkata... [Reply]

Tolong email kan saya penapis air terbaik..mayakarin_1979@yahoo.com

Unknown berkata... [Reply]

Tolong email kan saya penapis air terbaik..mayakarin_1979@yahoo.com

Along berkata... [Reply]

Pahamkan tugas utama air dalam badan..air bersih betul dpt sempurnakan tugas..banyak Sgt mineral dalam air buat ganggu fungsi air dalam badan..mineral takder effect Sgt pun dalam air, sikit Sgt..nak mineral kalsium magnesium sebagainya beli lah supplement kat kedai..yg kita nak penapis air yg betul2 bersih..nak bersihkan mineral baik sekalipun takder masalah..yg penting lagi bersih air lagi tinggi kandungan oksigen..itu yg badan kita nak pun..air agent pengangkut jer pun..wallahu..

bulat berkata... [Reply]

@Unknown Ko kena tau maksud "dark side of oxygen"... dalam udara dan dalam badan mesti ada radikal bebas, dan antara fungsi vitamin dan mineral yg tertentu nie adalah untuk kurangkan radikal bebas dalam badan, sebab bila dh terlalu byk, itu yg akan bahayakan sel sel badan... mmg betul nk mineral or vitamin belilah supplement tapi bukan semua org suka makan supplement2 nie, nk plak org melayu sebab mereka rasa merugikan padahal sgt penting untuk mereka... klu jenis org yg TAK makan pemakanan yg sihat pastu TAKNAK plak makan supplement pastu minum plak air RO yg "KOSONG", ko rasa dari mana lg mereka nk dptkan anti oksida untuk melawan radikal bebas dalam badan??? walaupun ko kata SIKIT SANGAT, itu hanya dalam ilusi ko semata sedangkan organ2 dalam badan je yg tau keperluan untuk vitamin dan mineral nie... at least mineral dalam air boleh lagi bekalkan sesuatu untuk keperluan badan terutamanya magnesium...

Unknown berkata... [Reply]

@bulat, tq Bulat~!!! aku dah tahap malas nak layan yang jenis tak berapa nak paham bahasa ni.. hahaha

Kopok baru residency berkata... [Reply]

Saya telah membaca...pandangan pengarang dan mendapati ia berguna untuk mendapatkan ilmu tentang mhetod ujian keatas air....dan
Kalau kita nak belajar kenal apa yang ada dalam air..memerlukan alat untuk menguji..
Itulah yang cuba diterangkan... Bukan untuk membahaskan airjenama apa paling baik..tetapi....
Disini saya nampak ada peminat r/o water banyak yg kurang faham...mereka hadam bulat..bulat kata2 upline mereka..air selain r/o tidak baik....
Cuba buat test tds keatas air zam zam...bacaan tentu tinggi, jadi air zam zam tercemarlah...
Jadi pikir lah sendiri....
Saya pun pakai r/0 water... Dari mesin yang murah..(ada berlambak brand yg hasilkan air r/o dipasaran) terpulang masing2 nak pakai apa Apa brand. Orang elken dtg juga nak test air saya tp balik mcm tu saja...sebab bacaan 0.
Kalau pandai sebenarnya anda bole r/o kan air tu pastu mineral kan pastu alkalinekan pastu oksigen kan...pastu........ Pastu....Mcm mcm boleh...
Terpulang.... Ini cuma pandangan saya..

Kopok baru residency berkata... [Reply]

Saya telah membaca...pandangan pengarang dan mendapati ia berguna untuk mendapatkan ilmu tentang mhetod ujian keatas air....dan
Kalau kita nak belajar kenal apa yang ada dalam air..memerlukan alat untuk menguji..
Itulah yang cuba diterangkan... Bukan untuk membahaskan airjenama apa paling baik..tetapi....
Disini saya nampak ada peminat r/o water banyak yg kurang faham...mereka hadam bulat..bulat kata2 upline mereka..air selain r/o tidak baik....
Cuba buat test tds keatas air zam zam...bacaan tentu tinggi, jadi air zam zam tercemarlah...
Jadi pikir lah sendiri....
Saya pun pakai r/0 water... Dari mesin yang murah..(ada berlambak brand yg hasilkan air r/o dipasaran) terpulang masing2 nak pakai apa Apa brand. Orang elken dtg juga nak test air saya tp balik mcm tu saja...sebab bacaan 0.
Kalau pandai sebenarnya anda bole r/o kan air tu pastu mineral kan pastu alkalinekan pastu oksigen kan...pastu........ Pastu....Mcm mcm boleh...
Terpulang.... Ini cuma pandangan saya..

Unknown berkata... [Reply]

Sory you salah.kalau spritzer bacaan tds dia 000 ..tiada bacaan.. itu air betul2 bersih sebab itu tiada bacaan.. nak jual tapi jangan buruk kan cara orang.cara tds di perakui peringkat ISO TAU..BUKAN CALANG2.. SISTEM R.O SAHAJA YANG BOLEH SINGKIR KAN BAHAN CEMAR.. BERKENAAN AIR SPRITZER TU PUN U XTAHU APA2 DAN MAIN CAKAP SAHAJA.. UJIAN TDS DEKAT PUNCAK GUNUNG KINABALU BACAAN DIA 000 ITU SANGAT2 BERSIH.AIR MATA AIR DARI HUTAN YANG DI JAGA BACAAN DIA 000 AIR TERJUN YANG TIDAK TERCEMAR 000.. ITU AIR BERSIH KAN. KALAU ADA BACAAN AIR ITU ADA SESUATU.

Unknown berkata... [Reply]

Sory you salah.kalau spritzer bacaan tds dia 000 ..tiada bacaan.. itu air betul2 bersih sebab itu tiada bacaan.. nak jual tapi jangan buruk kan cara orang.cara tds di perakui peringkat ISO TAU..BUKAN CALANG2.. SISTEM R.O SAHAJA YANG BOLEH SINGKIR KAN BAHAN CEMAR.. BERKENAAN AIR SPRITZER TU PUN U XTAHU APA2 DAN MAIN CAKAP SAHAJA.. UJIAN TDS DEKAT PUNCAK GUNUNG KINABALU BACAAN DIA 000 ITU SANGAT2 BERSIH.AIR MATA AIR DARI HUTAN YANG DI JAGA BACAAN DIA 000 AIR TERJUN YANG TIDAK TERCEMAR 000.. ITU AIR BERSIH KAN. KALAU ADA BACAAN AIR ITU ADA SESUATU.

Unknown berkata... [Reply]

Elak kan dari minum air tu.. penapis air chaf wan tu xpernah tukar jadi kemana semua kuman2 tu pergi.dia beranak pinak dalam tu lah. Bacaan nya 005

Unknown berkata... [Reply]

Elak kan dari minum air tu.. penapis air chaf wan tu xpernah tukar jadi kemana semua kuman2 tu pergi.dia beranak pinak dalam tu lah. Bacaan nya 005

Unknown berkata... [Reply]

Tiada kajian yang jelas pun berkenaan air kangen ..xperlu nak sama kan apa2 air dengn air zam..

Unknown berkata... [Reply]

Tiada kajian yang jelas pun berkenaan air kangen ..xperlu nak sama kan apa2 air dengn air zam..

Unknown berkata... [Reply]

Mak ai.. sampai tahun 2016 komen
huhuhu..
rasanya dah bertahun berlalu dah banyak ilmu pasal air kot..
hahaha..
kalau nak penapis air alkali bleh tengok sini www.go4unico.com
kualiti air yang lebih berbaloi untuk nilai wang anda..

Unknown berkata... [Reply]

Ya, saya amat bersetuju.. Mineral yg diperlukan badan manusia adalah dari makanan dan bukannya dari air minum.. Cuba saudara minum air mineral sahaja satu minggu/bulan tanpa makan tgk boleh hidup ke tidak?

Unknown berkata... [Reply]

Memang itulah kajian Michael r. Long (world water specialist level 6 dari wqa) yg berpengalaman 30 tahun dlm kajian air. Setakat ini memang tiada penapis air yg dpt mengasingkan mineral baik dan tidak baik. Anda water specialist dari mana? Level 7 ke? Ini bukan kaji sendiri belakang rumah ye.. Expert yg kata..

Unknown berkata... [Reply]

Itupun upline awak yg ajar ke? Klu setakat kuman, klorin dlm air pun dh bunuh kuman. X payah cerita mcm 100 tahun lepas.. X pernah belajar ke mineral dlm air x berguna pun untuk tubuh? klu ada mineral dlm air pun hanyalah sedikit, untuk apa disimpan klu membawa mudarat yg lebih besar spt sisa farmaseutikal yg lebih halus klu nk dibandingkan dgn mineral tu?

Unknown berkata... [Reply]

Nampak sgt x research.. Baru td aku google pun dah jumpa.. Memang pulau Okinawa guna penulenan r.o. untuk tulenkan air laut.. X buat buat research tp nk tunjuk pandai konon..

Unknown berkata... [Reply]

Maaf ye.. Bio pure elken research do Malaysia, kilang Di Malaysia dari a ke z.. Tiada satu pun diimport.. Trima kasih.. Boleh pegi tgk sendiri Di Rawang..

Unknown berkata... [Reply]

Dan utk makluman, saya x rasa coway tu mlm company.. Klu saya silap, tlg betulkan..

Unknown berkata... [Reply]

Mcm ni lah.. Tgk penapis mana yg paling halus.. Itulah yg paling bagus.. Sbb selain mineral, ada lg contaminant yg lebih halus dr itu spt sisa farmaseutikal.. Klu ada yg lebih halus dari 0.0001 sila bgtahu saya..

Unknown berkata... [Reply]

assalamualaikum. nak tanya, antara guna penapis air dgan masak air. mana lagi bagus ekk? sebab klorin dapat dimusnahkan hanya dengan proses memanaskannya kan? jadi xkira lah sebagus mana pun penapis, klorin x dpat dimusnahkan 100%. kann? nk tanya nih ..

Unknown berkata... [Reply]

assalamualaikum. nak tanya, antara guna penapis air dgan masak air. mana lagi bagus ekk? sebab klorin dapat dimusnahkan hanya dengan proses memanaskannya kan? jadi xkira lah sebagus mana pun penapis, klorin x dpat dimusnahkan 100%. kann? nk tanya nih ..

Unknown berkata... [Reply]

@Maisarah Zulkifli, setahu saya activated carbon filter boleh menapis klorin. Cari penapis air yg certified by NSF sbb diorang akan test efficiency penapis air tersebut sebelum bagi label certification.

Saya tak pasti pemanasan dapat hapuskan klorin ke tidak. sebab kalau dipanaskan, klorin mungkin akan meruap ke udara menjadi gas, atau bergabung dengan molekul air untuk menjadi molekul lain pula. kalau meruap ke udara insa allah selamat air yg diminum. kalau bergabung dgn molekul air pula tu jadi satu kes lain lah..

bulat berkata... [Reply]

Siapa kata lebih halus lebih bagus? NSF? WQA?

bulat berkata... [Reply]

Mestilah guna penapis lebih bagus cik maisarah ooiii,sbb penapis yg bagus bukan untuk tapis klorin saja tapi tapis benda2 bahaya yg lain sekali.. Lgpun mana u tahu penapis tak boleh tapis 100% klorin dan mana u tahu dengan memasak air boleh hapuskan 100% klorin?

bulat berkata... [Reply]

Mestilah guna penapis lebih bagus cik maisarah ooiii,sbb penapis yg bagus bukan untuk tapis klorin saja tapi tapis benda2 bahaya yg lain sekali.. Lgpun mana u tahu penapis tak boleh tapis 100% klorin dan mana u tahu dengan memasak air boleh hapuskan 100% klorin?

Unknown berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
nurul noyou berkata... [Reply]

Sy guna msin air al jabar..katanya alkali 9.5..sbnrnya elok ke x..sy confuse laa bla byk sgt rumors..mhon pnjelasan..huhu

dv7.sun berkata... [Reply]

Test paling simple dan memakan byk wang:-
Ambl air lps outlet filter dn masuk kdlm botol.
Terus hntr ke sgs, its atau jab kimia malaysia... Bgtau nk test air ni standard utk drinking water.... Meng keputsn pn insyaallah btol... Tp mngkn hbs wang ringgit...

Unknown berkata... [Reply]

Cockoo ok x?

Unknown berkata... [Reply]

actually ikut customer mana yg sesuai. Saya agen coway, setiap produk mempunyai berlainan kelebihan dan kekurangan.Cuckoo yg paling famous adalah periuk nasi dan bukan penapis air. Kalau anda betul2 perlukan air yg bersih, sarankan amik Coway. Saya sendiri pakai penapis air dan penapis udara, dah setahun lebih pakai. Alhamdulillah, setakat ni servis setiap 2 bulan x pernah miss. kelebihan Coway adalah Coway mempunyai Sijil Halal Jakim Malaysia dan iktiraf oleh Water Quality Association (WQA). yg mana Cuckoo hanya dapat iktiraf dari Water Health Organization (WHO).
kalau nak keterangan lebih lanjut boleh terus wasap sy (011-29441107)
*minta izin admin

Unknown berkata... [Reply]

buah pinggang yg rosak je layak gune air r.o ni.

Unknown berkata... [Reply]

Admin blog, cdgkn sy beberape penapis. Sy nk beli utk kgunaan sendiri. Bkn nk buat sales.

Unknown berkata... [Reply]

E_mail.
Levin0425@gmail.com

Wassap 0129887124.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 222   Terbaru› Baru»
Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com