Selasa

Makanan yang membantu mengempiskan perut

Assalamualaikum

Selain daripada tekanan perasaan (stress), makanan juga merupakan antara faktor terpenting yang menyebabkan perut buncit. Percaya tak, walau pun seseorang tu kurangkan pengambilan kalori sebanyak 400kalori pun.. Kalau dia makan makanan yang kurang sihat, perut takkan semakin mengempis. Malah boleh menyebabkan bertambah buncit. 

So.. Mengurangkan kalori memang penting. Tapi.. Memilih makanan yang sihat adalah sangat sangat penting..


Antara makanan yang membantu mengempiskan perut yang buncit..

(1) Buah yang kaya dengan vitamin C seperti oren dan sayur sayuran
Anti oksida dalam buah buahan dan sayuran seperti vitamin C dan beta karotin dapat membantu mem"bunuh" lemak. Antara buah yang kaya dengan beta karotin adalah seperti lobak merah dan cantaloupe. Oren dan berries pulak kaya dengan vitamin C. Malah buah buahan tempatan macam jambu batu pun kaya dengan vitamin C. Lagi bagus makan buah berbanding jus, sebab kalau jus dah kurang serat seratnya kan.. Dan lagi bagus kalau dapat makan sayur berbanding buah sebab buah tu manis, so makan banyak banyak pun tak elok jugak..
Optimal health bukan bermaksud takde penyakit saja tau

(2) Dapatkan protein dari sumber yang baik
Ingat terlalu banyak protein boleh membebankan buah pinggang dan mengurangkan kalsium. So, ambil protein berdasarkan keperluan tubuh. Penting jugak pilih protein yang dapat diserap dengan baik oleh tubuh. Protein dari sumber haiwan macam lembu dan kambing mengandungi lemak yang tinggi, so kena hati hati ambik. Ayam yang dibuang lemak okay. Selain dari tu, ikan jugak sumber protein yang baik. Soya jugak sumber protein yang baik. Product soya macam tempe, tauhu dan natto baik untuk kesihatan. Selain dari tu boleh juga ambil supplement protein soya, sebab ianya membekalkan protein yang tinggi pada kalori yang rendah, mudah diserap dan tak mengandungi kolesterol. Tetapi pastikan ianya tak mengandungi gula substitute macam maltodextrin dan tidak menggunakan soya GMO. Nutrilite pilihan saya. Ceh pomot pulak :P

Pesanan protein untuk lebih bertenaga dan cergas, whatsapp ke nombor 0126894617

(3) MUFAs
Sebutnya mufahs. Hehehe.,. Adalah mono-unsaturated fatty acid. Senang cerita sejenis lemak yang sihat. Minyak kelapa dara atau virgin coconut oil adalah antara contoh makanan yang kaya dengan lemak baik ni. Selain dari tu minyak zaitun juga bagus. Tapi minyak zaitun tak elok dibuat masak ya. Minyak zaitun boleh guna untuk sprinkle dalam salad, tapi tak bagus untuk menggoreng sebab boiling point nya rendah. Berbanding minyak kelapa. Cuba tambahkan minyak minyak berlemak yang sihat ni ke dalam makanan. Contohnya.. untuk Aisy dengan Aqil. Aku tambahkan sesudu minyak kelapa dalam oats diorang. Nampak gayanya macam laku. Hihihi.. Aku sendiri cuba sedaya upaya untuk telan sesudu virgin coconut oil untuk kesihatan sejagat. Tak sedap? Katanya nak sihat.. Tapi aku suka je VCO tu. Kalau jenis yang tak tahan, ada jual VCO dalam soft gel. Hehehe..

Gabungkan pemakanan ni dengan senaman dan amalan yang mengempiskan perut. Memang kebabom punya..

Alamak.. Tak rajin la. Huhu..

Kalau tak rajin. Rajinkan diri mengemas rumah. Banyak kalori terbakar ketika mengemas rumah. Yang lelaki, sila lah ringankan tulang menolong isteri.


Selamat mencuba.

Daa

13 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Info bgs ni Rai. Heheheh... tp walau mcm ne pun, exercise la sebaiknya utk elak perut buncit.

Mell Mariann berkata... [Reply]

hehe... yang paling penting rajin nak amal semua tu.. kuat semangat. hehe

Dr K berkata... [Reply]

Sedihnya...sebab nasi kandar takde dalam list! Hahahaha..

Aziela berkata... [Reply]

Kemas rumah.....kena buat tiap2 hari. Tiap2 hari kena mop, lap lantai, lap perabut2, lap kipas. Kalau sebulan sekali jer buat, confirm tak berhasil juga kan. Hehehehe

+ e.z + berkata... [Reply]

eB pn suka VCO... baru amek sbotol dh rs perubahan... lioke :)

Ayu Ayunie berkata... [Reply]

minyak kelapa minum time preggy je. camne la nak kempis perut ni kalau tak wat senaman pun. asyik makan je. tp betul jugak ka.. kira kemas umah, main kejar2 dgn anak2 tu dah kira cam exercise jugak kan. :)

BERT berkata... [Reply]

bgus tips akak tekun saya baca... pasallnya... hmmmm saya dah muncit yeyyy!! huhu... malu ai

makchaq berkata... [Reply]

Dah banyak kali dah berazam nak makan cara sihat ni... tapi yang jadi... makan cara sedap ja....

imm berkata... [Reply]

assalamualaikum,,salam kenal,,saye ni badan kurus je tp perut moncitt..huhu makan sedap mulut ajee..
saye follow blog ni ye..sudi2 lah jengah blog saye balik..terima kasih :)
http://cikanem.blogspot.com

Tanpa Nama berkata... [Reply]

mmg pun setuju tu rai ,

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

saya ni jenis kurus, alhamdulillah perut mmg jenis susah nak buncit.. cuma buncit time mangandung tu je.. hihii

tp tu la, tak syok gak kurus camni.. jenuh makan banyak tp berat tak naik2 ke tahap berat ideal jugak...

QasehnyaRania berkata... [Reply]

hihi. thanks share sis :-)
sy x pernah amik vco

Unknown berkata... [Reply]

deqla kena cuba nih... perut agak muncit jugak nih.. hahahaha..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com