Isnin

Rutin berpantang

Assalamualaikum

Ada orang rasa pantang ni leceh. Nak kena jalan kepit kepit. Nak kena pakai bengkung 24 jam itu ini. Panas.

Dulu aku pun rasa camtu. Tapi bila dah melaluinya sendiri untuk kali ketiga ni. Aku dah mula enjoy rutin berpantang. Apa yang boleh dimudahkan, aku mudahkan. Still, ikut saranan orang tua tua supaya dalam masa yang sama, tujuan pantang tu dapat dicapai.

Berpantang bukan saja untuk dalaman, malah luaran jugak kan. Aku gabungkan kaedah moden dan tradisi. Penjagaan dalaman, aku makan vitamin supplement untuk bantu proses pemulihan.
Double X dari nutrilite

Untuk luaran pulak, aku gunakan kaedah tradisional. Berparam,pilis, tepel, bengkung dan mandian herba dengan set bersalin tropical herbs.

Mandi pagi dengan mandian herba. Cuci tut dengan air rebusan herba. Dalam banyak banyak tu aku paling tak best nak pakai adalah param. Sebab ianya mencomotkan baju aku dan baby. Sampai hari ketujuh, aku pakai sebahagian param. Yang bakinya aku guna sebagai lulur dan scrub badan. Best! Tapi since aku da tak larat nak comotkan baju baby dan baju aku. Start hari ni param tu aku guna jadi lulur je masa mandi. Basahkan badan. Lepas tu lulur satu badan. Biarkan dalam 5-10minit. Lepas tu bilas bersih. Warna kuningnya agak pekat, so aku sabun jugak sikit lepas tu.

Lepas mandi, aku just pakai minyak urut dia. Pakai tepel, bengkung dengan pilis. Tepelnya memang panas. Aku pakai banyak, menggelepar pijar+panas dekat 10 minit. Bengkung aku pakai 8 jam. Malam bukak la. Bagi perut bernapas. Hehe..


Badan segar je. Takde rasa lembik ke lemah ke. Luka kat bawah tu tak banyak sebab takde jahit. Just macam melecet je. So takde la seriau sangat.

Socks aku pakai. Kalau panas sangat bukak jugak. Kipas pun on je. Cuma tido malam tu aku halakan kipas kat lain. Kira tak kena kat aku la. Sebelum tido aku buat self massage kat perut. Best!

Aku minum air sekerap mungkin. Memang takde sembelit. Dari segi pemakanan, aku tak pantang sangat sebenarnya. Apa yang shujin sediakan aku makan je. Cuma mak pesan, tak boleh makan cendawan, kang kung. Air sejuk memang aku tak minum la. Telur aku makan je since doktor kata telur takde masalah. Bukan aku makan banyak sangat pun.  

Pada aku, pantang makan ni ikut tubuh orang tu. Sebab makanan pantang ni ikut culture. Ada yang kata ayam boleh, daging tak boleh. Ada yang sebaliknya. Macam tu jugak makanan yang berangin ke apa ke.

Rule aku senang je. As long as shujin bagi aku makan, dan mak aku tak kata tak boleh makan. Aku makan. Aku kan isteri dan anak yang taat. Hehehe..


So, aku enjoy rutin pantang. Takde la rasa pantang macam kena torture. Cuma makan tu, dengan awareness aku sendiri, aku limitkan makan makanan yang kurang khasiat. Kalau ikut tekak aku ni, pizza pun aku layan. Maklum la. Time pantang ni la nak mimpi pegi makan nasi arab dengan Irfa la apa la. Hish..

Buat bakal ibu.. Pantang takmo stress stress ya. 

Nak set berpantang yang dijamin berkesan dan selamat? Whatsapp terus ke nombor 0126894617. Gabungan moden dan tradisi.. 

Daa

26 comments:

Ujie Othman berkata... [Reply]

Sng ati tengok cara rai berpantang. Sbb yg saya jumpa ramai gak org skrg malas nak berpantang. Takde peles param bagai.
(Hehe..ckp mcm le pernah berpantang)

Tanpa Nama berkata... [Reply]

selamat berpantang ye rai.. & jaga diri dan baby

sal ya berkata... [Reply]

aisey... dah delivered ye? dah lama tak dtg sini. anak2 tak sht tmbhn diri snd pn kurang sht jugak. sm la. saya pantang pun ikt husben kata ok ke tak. kalau dia kata ok, saya on je.pilis ngn param tu tak ada. cuma bengkung ada la. mandi serum pun ada guna daun2 herba.

Unknown berkata... [Reply]

berpantang pun rajin juga update blog yer...;)

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Eh!?? Dah bersalin ke? Tahniah! Tgk...teruk betul sy ni. Kat umah, pyh nak online. Tenet gune plan minimum...mmg le....tahniah sekali lagi. Cpt sungguh ms berlalu. Heeeeeeee~

Dr K berkata... [Reply]

Rutin pantang ni ikut budaya setempat...Jujurnya, yg mana tak relevan, mmg wife saya tak buat.:)

NenetPenne (NP) berkata... [Reply]

saya mungkin tidak akan dapat merasa pengalaman ini... but i like itttt.....

kakak saya pantang 100 hari...no chicken, no meat or whatsoever..makan ikan yang tak berbisa yang dipanggang dengan lada hitam...minum air akar kayu, mandi air daun2an yang terpilih seperti daun serai wangi.. makan nasi sewaktu nasi masih panas..sejuk2 kennot..

alhamdulillah, orangnya awet muda walaupun umur dah dekat 50an...

so cik kak kita nih, sila pantang elok2 yer...jangan skip2 nak makan entah hapa2 yer.... :)

nazayiena berkata... [Reply]

Betul tu kadang2 makanan dlm berpantang nie ikut kita sendiri punya badan,ada stgh org lain boleh kita plk x bolehkan dan ada jgk lain tpt lain plk pantangnya.

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

dalam berpantang suka sangat berbengkung...
time inilah kena tahan nafsu makan juga Rai, itu yang tak sabar nak habis he..he..
selamat berpantang....

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Set Amway ini kan ada pilis juga Rai. Kakak dulu guna pilis dia waktu malam sebab dia punya lagi lekat banding yg bidan buat gugur-gugur berdebu. Kakak dulu habis 2 set ini cuma minyak pansanya tak habis sampai habis pantang terus guna...

sitiezahim berkata... [Reply]

betul cakap rai. saya suka je masa pantang, makan nasik kosong dengan ikan bilis yg digoreng tanpa minyak, bawang putih bakar dengan lada hitam. selera betul hihi...

Cho Zila berkata... [Reply]

selamat berpantang... akak suka berpantang sebab reti nak pantang makan .. kalau idak asyik nak makanjer.. tang tak leh keluar berjalantu tak bestler sikit..

Irfa berkata... [Reply]

Eh patutlah tersedak.nmaku disebut hihi
no 1 & no 2 mmg ikut pntang betul2
Mmg cepat aku back to normal
no 3pntang sndiri.ambek ko..dah sebulan mcm tk hilang lemak degil itu.huhu

apapun..selamat brpntang.nnt ada rezki kita mkn nasi arab berdua ye

Ann Ishak berkata... [Reply]

lauk orang dalam pantang ni sedap sangat, akak dulu suka makan lauk berpantang kakak punya, tapi kena tunggu dia makan dululah. kan orang berpantang tak boleh makan banyak, jadi akak jadi tukang habiskan lauknya.

Unknown berkata... [Reply]

ramai malas sbb rasa tak pantang pun badan rasa sihat je..

Unknown berkata... [Reply]

param pilis bagai tu datang satu set.. yg tepek kat perut tu berkesan sungguh. kejap je perut da makin kempis..

Unknown berkata... [Reply]

boring tak keluar rumah.. hihihi

Unknown berkata... [Reply]

thanks fara.. aah.. rasa cam cepat je masa berlalu kan..

Unknown berkata... [Reply]

banyak yg pasal makan saya tak follow. unless doktor yg advice.

Unknown berkata... [Reply]

hehee.. waa.. tahannya akak kak net.. sampai 100 hari tu..

saya takde la sereligous tu.. tapi cuba sedaya upaya.. haha..

Unknown berkata... [Reply]

sy suka ms berpantang sebab ms ni la utk manjakan diri..pastu rasa mcm puteri sebab semua benda org sediakan..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

kan kak.. saya try sikit dulu.. kalau ok baru makan.

Unknown berkata... [Reply]

aah.. saya pakai gak. raaa berangin je bila pakai..tapi baunya tu saya kureng sikit.

waa.. hebatnya akak pakai sampai 2 set. saya pakai satu pun rasa cukup dah.

Aziela berkata... [Reply]

Paling akak tak patuh masa pantang ialah minum air. Org tua2 kampung akak x bagi minum air banyak2. Nanti bentan katanya. Tapi jadik siksa pulak sebab sembelit teruk. Terus akak langgar pantang segala. Abis sayur buah semua main bedal jer. Yang penting mesti cukup vitamin dan serat. Nak bf baby lagi kan.

aizamia3 berkata... [Reply]

sungguh.. lama sangat akak tak jengah kat sini.. selamat berpantang ye.. ;)

Unknown berkata... [Reply]

lama tak menjenguk blog..sejak keje mmg jarang online..huhu
selamat berpantang zai~ kali ni pantang betul2 yer..jgn ngelat2 lagi..haha..

bila la boleh pi tgk baby ni..ko pantang kat johor sampai habis pantang ke?

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com