Rabu

Ma

Assalamualaikum

Actually masa aku kat Kedah aku ada mention yang Ma (mak mertua) masuk hospital (putrajaya). Lepas naik lebam dan birat tangan kena ambik darah berbotol botol baru dapat separuh dari whole conclusion. Ma adalah Hepatitis B carrier. Dan kemudiannya dipindahkan ke Hospital Selayang.


Aku tak terus balik sebab Kak Long (kakak ipar) pesan kat shujin. Habiskan kerja baru balik. So, walau pun berat hati, kami teruskan jugak segala plan dan balik hari Ahad. Semalam baru dapat melawat Ma. Tu pun lepas habis waktu melawat sebab balik kerja terus ke hospital. Terpaksa bergilir gilir sebab Aqil dengan Atiqah ikut sekali. Tak boleh masuk.

Semalam kuningnya dah makin ok kata Ma. Tapi pada aku kuning kat mata putih dan kulit mukanya still obvious lagi. Aku tanya dengan Ma, ubat apa doktor bagi. Kata Ma doktor bagi vitamin je. Vitamin tambah darah etc. Aku tak familiar dengan drugs related to penyakit hepatitis B sebab walau pun aku carrier tapi aku tak pernah ada simptom. Cuma aku rasa since hepatitis B adalah sejenis virus, maybe takde ubat yang boleh bantu. Nanti aku search lebih lanjut lagi pasal ni.


Lebihnya Ma suruh aku tanya Kakcik sebab Kakcik lebih tau. Syukur Ma kata kuningnya dah makin kurang compare to 2-3 hari lepas, kak long kata keadaannya tak berubah. Keadaannya tak kritikal tapi serius. Semalam doktor kata Ma dah boleh balik, tapi tak tau bila. Susah hati jugak. Actually aku agak takut sebab aku memang dah tau aku carrier, dan aku tau shujin dah ambik antibodi. Kaklong dengan Kakcik obviously bekerja dalam health (sick?) industry memang kena ambik vaksin. Tapi aku tak sure Ma. So aku takut Ma dapat dari aku.

Aku harap tak. Sekarang Ma dah masuk phase treatment (? kott..panggilnya) walau pun tak tau virus count nya berapa. Maksudnya minimum dosage tak diketahui, tapi since doktor judge keadaannya agak serius diorang proceed without knowing the level. Macam tu lah lebih kurangnya.

Aku doakan Ma cepat sembuh. Dan aku harap hatinya masih ok. Oleh kerana aku sangat sangat aware pasal penyakit ni, aku memang sangat takut.

Bagi hepatitis B carrier, aku harap sentiasa berhati hati dan make sure to stay as healthy as possible supaya immune sistem boleh bertindak mengelakkan dari virus berkembang dengan biak. Virus mungkin tak menyerang masa muda, banyak kes virus menyerang masa usia dah semakin lanjut.

Nota kaki : Kata Ma, makan kat Hospital Putrajaya tak best, tawar hebiaq. Makanan kat Hospital Selayang sedap. Siap boleh order lagi. Ada nurse datang ambik order. Hehehe..

Daa

5 comments:

KuNanGKuNanG berkata... [Reply]

moga ma awak cpt sembuh...:)

Unknown berkata... [Reply]

terima kasih berkongsi Rai..

moga MIL kamu cepat sembuh....
bab makanan tu ewah.. area hosp serdang boleh request bagai..

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Sy lak yg seram baca entri Rai nie. Dlm keadaan mcm nie, smgt yg kuat sgt2 diperlukan...

mummY daniSha berkata... [Reply]

semoga mil ko cepat sembuh ye...

Anamarza berkata... [Reply]

Moga cepat sembuh...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com