Isnin

You Don't Need Money to Make Money - but it won't work for everybody

Assalamualaikum

*Entry yang dah agak lama bersarang dalam draft.. :D

Apabila di Google Translate : Anda Tidak Perlu Wang Buat Duit - tetapi ia tidak akan bekerja untuk semua orang

Walau pun maksudnya agak ke laut sikit tapi rasanya boleh paham lagi la..Hehehe..

Nak buat duit bukan semestinya bermaksud kena buat 2-3 kerja dalam satu masa. Kena faham dulu apa jenis pendapatan yang kita boleh perolehi. Baca : understanding type of income

Tidak dinafikan nak buat passive income akan memerlukan sejumlah wang sebagai modal. Tapi jumlah modal tersebut tak semestinya besar. Kalau yang mampu nak buat investment puluh ribu atau juta juta mesti lah bagus. Bagi yang tak mampu jangan kecewa.
Masih ada banyak cara untuk mendapatkan pendapatan pasif tanpa mengeluarkan modal yang besar. Apa yang penting adalah idea dan usaha. Oleh kerana menyediakan idea yang baik dan usaha yang berterusan bukan sesuatu yang mudah. Tak semua orang mampu. Kalau wang ringgit mungkin kalau tak cukup duit boleh buat pinjaman dan sebagainya. Mungkin tak semua kaedah mendapatkan pendapatan pasif memerlukan idea yang bernas. Tetapi usaha yang gigih adalah sangat penting.

Kalau jenis tak berapa nak tahan dengan cabaran memang susah. Sebab tu bukan semua orang mampu jana pendapatan pasif. Biasanya yang berjaya adalah mereka yang ada sebab yang kuat yang memerlukan pendapatan sampingan atau nak jadi kaya kerana di mana ada kemahuan di situ ada jalan.

Sebagai contoh, investment dalam bidang hartanah boleh dilakukan tanpa memerlukan seduit pun. Tetapi kena lah tau caranya. Yang ni aku pernah study sikit-sikit je. Kenalan aku yang aku kira tere bab-bab ni adalah MommyLyna. Kalau yang nak melabur dalam emas pun boleh jengah-jengah blog dia untuk baca mengenai pelaburan dan simpanan emas pro dan cons nya. Minta maaf aku kurang minat dengan emas, so aku takde study banyak mana sangat.

Penyanyi antarabangsa ramai yang buat duit dengan duit royalti hasil dari jualan album mereka. Tengok macam Amy Winehouse yang dah mati baru-baru ni. Album dia meletup lepas dia mati. Duit royalti tu dapat kat kaum keluarga dia. Mostly modal diorang adalah idea dan suara yang lemak merdu. Kalau kat Malaysia ni aku tak pasti lah sebab aku rasa kalau album tak tembus pasaran antarabangsa tu biasanya duit royalti bukan seberapa sangat.

Kalau suara tak sedap boleh jadi penulis buku. Tau tak Aznil Haji Nawawi tu pernah tulis novel? Novelnya nipis je. Novel tu keluar masa zaman aku budak-budak lagi. Kalau susah nak cari company yang nak terbitkan buku kita boleh buat e-book je. E-book pun laku apa. Yang penting ideanya menarik minat ramai untuk beli.

Ada orang hobinya mengambil gambar, sanggup beli kamera DSLR nak belajar ambik gambar yang berkualiti. Dari hobi macam ni pun boleh dapatkan royalti dari orang yang nak gunakan gambar tu. Atau pun yang pandai buat graphic boleh jual template untuk buat website.

Pendek kata, macam-macam gaya nak dapatkan passive income ni. Hanya kita nak atau tak nak je.

Bagi yang memang total lost. Tak pandai, takde bakat, tak berani nak tanggung risiko. Belajar-belajar lah buat business. Nak belajar buat bisnes yang percuma, belajarlah dengan orang yang join network marketing atau MLM. Biasanya mereka ini diajar dan mengajar pelbagai ilmu tentang mengendalikan sebuah perniagaan dan pengurusan kewangan. Jangan cari MLM yang suruh buat loan untuk join, join fee biasanya tak sampai seratus pun.  Elakkan juga MLM yang baru 2-3 bulan dalam bisnes. Cari yang dah stabil. Kan kalau kita nak cari kerja kita  cari kerja kat company yang dah lama kan.. Macam tu jugak lah perniagaan network marketing. Lagi lama mereka, lagi banyak rahsia tentang pengurusan perniagaan yang boleh dikorek.

Apa yang boleh dipelajari dari perniagaan MLM

Ni adalah sebahagian contoh bagi membuktikan seseorang tu tak perlu ada duit yang banyak nak cari pendapatan sampingan yang pasif. Yang kena ada ialah kemahuan. Tapi setakat mana kemahuan kita membawa kita ke arah kejayaan adalah bergantung sekuat mana keinginan kita nak mencapai kejayaan.

Banyak buku yang ditulis oleh ahli perniagaan berjaya berkata kalau nak tambah pendapatan atau nak kaya, cari kenapa kita nak cari duit lebih, selepas tu along the way, kita akan discover macam mana nak cari pendapatan lebih.

Good luck!

Daa

2 comments:

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

Kat Malaysia ni ada banyak jalan nak datangkan duit cara halal dengan syarat rajin dan ada minat.

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Ina Do Do Cheng, biasanya orang tak rajin dan tak minat.. hehe..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com