Isnin

Sindrom perut bocor -WAJIB BACA-

Assalamualaikum

Ini bukan entry melawak. Dalam bahasa inggerisnya dipanggil Leaky Gut Syndrome. Ianya adalah satu terma yang digunakan untuk menerangkan keadaan yang dipanggil “Hyperpermeable Intestines”. Merupakan satu keadaan dimana saluran usus menjadi poros, berlubang dan tidak berfungsi dengan betul. Keadaan ini menyebabkan "bad stuff" (bahan toksin yang sepatutnya disalurkan keluar melalui usus) masuk ke dalam saluran darah.


Bila keadaan ni berlaku.. Dimana bahan buangan toksin yang sepatutnya dibuang melalui usus masuk terus ke dalam darah, hati terpaksa kerja overtime. Tak ada rehat. Imun sistem akan kacau bilau. Dan menyebabkan keradangan berlaku pada tisu badan di sana sini.

Keradangan juga adalah salah satu tindak balas sistem imun badan dan menyebabkan tekanan. Dan badan pun fokus pada peperangan yang besar. Nak lawan bakteria, hapuskan toksin, dan akhirnya menyebabkan imun sistem dah tak dapat bezakan lawan dan kawan. Dan mula melawan diri sendiri. So, terjadilah penyakit zaman sekarang yang kita panggil "auto immune disease".

Kalau seseorang tu alah terhadap pelbagai jenis makanan. Ada kemungkinan yang diorang sebenarnya mengalami sindrom perut bocor (leaky gut syndrome) ni dan ianya perlu diperbetulkan.

Bukan itu saja.. Sindrom ini juga adalah penyebab pelbagai penyakit lain seperti asthma, food allergies, chronic sinusitis, eczema, urticaria, migraine, irritable bowel, fungal disorders, fibromyalgia, and inflammatory joint disorders including rheumatoid arthritis. Malah, juga merupakan penyebab PMS, uterine fibroid, and breast fibroid.


Boleh baca lebih lanjut dalam link kat atas ni. 

Apa yang menyebabkan sindrom perut bocor?
(1) Diet - Diet yang kaya dengan makanan yang diproses, tinggi gula, bahan pengawet dan pelbagai bahan kimia

(2) Tekanan yang tinggi - Tekanan perasaan mengganggu imun sistem dan menyebabkan ianya tak dapat berfungsi dengan baik. Ini menyebabkan jangkitan oleh patogen dan seterusnya mengakibatkan keradangan pada tisu

(3) Ubat ubatan - Hampir semua ubat ubatan menyebabkan mukus yang melapisi usus menipis. Terutamanya antibiotik. So jangan lah suka suka bagi even ubat demam pada anak-anak at the first sign of fever.. Bagi imun sistem dia berlatih. Dan jauhkan antibiotik. Ada sorang researcher share dengan aku. Seekor lembu yang mati selepas di rawat dengan antibiotik (heavy dose). Ususnya sangat poros dan rapuh. Bila disentuh je berderai. Scary. Dan hint aku bagi.. Antara sebab aku stop vaksin adalah dalam vaksin ada antibiotik T_T

(4) Yis - Yis memang biasa ada dalam usus. Tapi kalau dah tak terkawal. Ianya akan termutasi jadi candida. Dan gula adalah makanan bagi yis. Kalau banyak makan gula. Yis pun suka (pengalaman dari membuat roti..hehe)

(5) Kekurangan zink - Zink adalah satu mineral penting yang berfungsi mengekalkan mukus pada usus. Zink walau pun diperlukan dalam jumlah yang sikit, sangat penting dalam mengekalkan sistem imun kita sebab kita semua tahu yang gut health adalah satu komponen besar dalam sistem imun manusia.

Bagaimana memperbaiki sindrom perut bocor?

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kesan dari sindrom ini adalah dengan memperbaiki kesihatan usus dan sistem pencernaan secara keseluruhannya.

(1) Elakkan dari makanan yang diproses, tinggi gula, mengandungi pengawet, perasa dan pewarna tambahan dan tinggi bahan kimia. 

(2) Vitamin supplement - Usus yang bermasalah bukan saja menyebabkan toksin masuk ke dalam darah, malah menyebabkan banyak nutrisi dari makanan yang dimakan tak dapat diserap. Ini akan menyebabkan badan kekurangan nutrisi yang sepatutnya dan memburukkan keadaan. Imun sistem tak dapat berfungsi dengan baik. Multivitamin sangat sangat membantu. Selain dari tu, omega 3 dapat membantu mengurangkan keradangan oleh tisu dalam badan.

(3) Probiotik dan prebiotik - Ubat ubatan seperti antibiotik terutamanya menyebabkan ketidakseimbangan flora dalam sistem pencernaan. Oleh itu, pengambilan probiotik dan prebiotik dapat membantu untuk gantikan balik probiotik yang terbunuh ketika pengambilan ubat ubatan ini. Kalau terpaksa juga ambil antibiotik, mulakan dos probiotik sebaik saja habis course antibiotik.

(4) Digestive enzyme - Ianya sedikit sebanyak dapat membantu perut mencernakan makanan yang dimakan dan seterusnya mengurangkan tekanan pada sistem badan. Selain dari tu, mengunyah sekurang kurangnya 44 kali setiap kali juga sangat sangat membantu.

Sindrom ni dah epidemic. Para pengamal perubatan dah mula aware pasal sindrom ni. Malah, ada yang kata leaky gut syndrome ni menjadi punca kepada sekurang kurangnya 50% masalah kesihatan yang berlaku pada hari ini.

Resdung? Eczema? Ramai yang kata ianya genetik. Tapi sejauh mana sebenarnya ianya berpunca dari genetik? 

Anyway.. Terpulang pada diri masing masing. Ubat demam, ubat selesema, ubat batuk widely available. Senang je nak suap bagi anak. Pernah terbaca yang damage yang disebabkan oleh antibiotik terhadap gut flora adalah permanent. Lagi kerap bagi makan ubat, lagi banyak gangguang pada imun sistem. Kalau dah tetiap bulan anak demam kita bagi ubat demam? Kesian pada anak-anak..
Aku agak sedih sebab aku lambat tahu semua ni. Dulu Aqil hampir setiap bulan makan ubat. Tapi better late than never. Bukan aku tak percaya pada doktor. Cuma.. Aku takut nak harap pada ubat. Even demam tu menakutkan. Aku memang tak berjaya bring diri aku untuk bagi ubat pada anak-anak selepas apa yang aku tahu.

Bagi yang berminat nak consult tentang masalah kesihatan atau nak dapatkan recommendation pengambilan vitamin supplement, insya allah apa yang aku tahu, aku boleh share. Just email aku kesoma.rai@gmail.com. Aku bukan doktor. Cuma ada sedikit pengetahuan dari kelas kelas yang aku hadiri.

Daa

18 comments:

Acik Erna berkata... [Reply]

terima kasih rai..banyak yang acik dapat dari blog rai

Acik Erna berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Sangat-sangat informatif N3 Rai ini. Bila baca mulalah kakak banding kat diri kakak ada tak agak-agak? takut juga Rai hihi..

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai...wah terimakasih dgn perkongsian info ini...:)

JunAina berkata... [Reply]

Terima kasih berkongsi ilmu... Banyak yang akak tak tahu sebenarnya...

imm berkata... [Reply]

wujud ye penyakit camni??uiii takuiittt..sebaik xsuke makan asam2,jeruk2 tuu..tapi makanan banyak gule suke jugakkk..

QasehnyaRania berkata... [Reply]

tak tahu pulak.
thanks kak share.

Imran Azman berkata... [Reply]

uihhh,,, seram..
tq sbb share.. =)

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

terima kasih bnyak2 Rai..Rai slalu share info yg mbuka mata :)))..check ur email ye,nanti..nk tnya pendapat sikit :) tq

Adriannasyaz berkata... [Reply]

Sya dah lama tak mkn makanan awet2 ni..jeruk2 pun x mkn sbb ada asthma

msredcheesecake berkata... [Reply]

fes time dengar ... takut pulak.... penyebabnya benda bisa kita buat pulak tu.... amakn proses food...

ZieMarziah berkata... [Reply]

tq k.rai kongsi ilmu..rasa gerun plak.dalam diam je macam2 jenis penyakit datang menyerang..
antibiotik tu tak ok ek?tapi kenapa kalau g hosp @ klinik diorang mesti suh habiskan antibiotik?

Unknown berkata... [Reply]

@ZieMarziah, antibiotik once da ambik memang kena habiskan. tak boleh tak habis.. tapi sebaik mungkin jangan ambik sewenang wenangnya.. kalau dah betul2 kritikal baru ambik. itu pun kalau ada option lain, pilih option lain.. kalau setakat demam batuk tu tak payah la ambik antibiotik..

Unknown berkata... [Reply]

@QA's ~ mamapapa, dah reply sekadar pendapat saya ya kak..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

scary plak baca...tpi rietta skank amalkan yogurt yang akak ajar...tpi yang zink tu, cmne plak nak dapat yea selain supplement?

Azlynn Najib berkata... [Reply]

Terima kasih atas perkongsian saudari tentang Leaky Gut. Mohon keizinan untuk saya share kan maklumat ini di blog saya yang akan di kreditkan kepada empunya asal blog ya.

Unknown berkata... [Reply]

Terima kasih atas perkongsiannya
Saya ambil yg haq sahaja.lain tiada

Unknown berkata... [Reply]

Di malaysia ada satu brand yang dah bantu orang ada masalah usus nama produk tu al mana dan al tayebat produk tu adalah makanan dari syurga di sebut dalam al quran...nak tahu lebih lanjut call atau whatsapp number ni dia pengedar produk ni nama dia Leza number 0176751412

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com