Selasa

Cerita pasal anak

Assalamualaikum

Lima orang anak dengan beza umur setiap seorang antara 1-3 tahun memang menuntut kesabaran yang tinggi. Pastinya setiap hari ada saja aktiviti diorang yang buat aku urut dada. Sungguh pun macam tu, gelagat masing-masing sedikit-sebanyak melegakan tekanan di tempat kerja. Aqil yang sulung dah 9 tahun. Damia 7 tahun. Aisy 4 tahun. Afiqah 3 tahun dan Aisha setahun.

Beza dua tahun tapi tinggi dah nak dekat sama
Aqil dan Damia pergi sekolah.Tangan Aqil yang patah tahun lepas nampaknya dah semakin baik. Cuma ibu dan ayahnya masih trauma dengan kejadian tu. Dari segi pelajaran, aku sedikit bimbangkan perkembangannya. Insya allah bila dah bersedia aku cerita lebih lanjut. Dari segi pelajaran, aku tak berapa bimbang pasal Damia sebab dia sekolah PASTI. Jadi, asas tu dah ada sedikit sebanyak. Cuma social skill nya tu risau sikit sebab Damia ni kadang-kadang berat mulut. Terutamanya bila dengan suasana baru. Sungguh pun gitu, takde la risau sangat sebab dia sama sesi persekolahan dengan Aqil. Jadi, biasanya waktu rehat tu dia sekali la dengan abangnya. Tapi tak boleh la selamanya nak bergantung pada abangnya. Harap bila sampai masa nanti dia sedia dan boleh berdikari. 

Gambar kenangan budak nangis

Aisy dengan adik-adik perempuannya melasak kat rumah. Jangan kata anak perempuan tak lasak. Aisy dengan mulut macam bertih, berceloteh tak henti-henti. Ada je nak diceritakan. Biasanya dia suka main LEGO sorang-sorang dia. Tapi dia rajin jugak melayan Afiqah dengan Aisha main. Si Afiqah dah semakin pandai bercakap. Biasanya emak dan ayahnya je yang faham. Dia banyak dapat influence dari Aisy. 

Ayat paling digemarinya.. 
"Ibu/ayah, nok ni (tengok ni) Aisy buat Aiqah"
Aisy muka garang, ibu pun nak ikut sama
Bila dia nangis, tak jelas butirnya. Ibu pun pening kepala. Tak tahu apa yang nak disampaikan. Sudahnya peluk-peluk, ibu pun ambik gambar dia menangis untuk buat kenangan. Hahaha..

Aisha pun boleh tahan lasaknya. Kalau tak puas hati. Laju je tangan tu nak tepuk orang. Kuat menggigit juga. Kadang-kadang kalau tengok dan dengar lagu dia dah boleh buat gaya-gaya menari. Mulut pun dah potpet yang tak tau butirannya. Sambil-sambil tu dia boleh faham dah kalau orang marahkan dia. Aku suka lah nak menyakat buat-buat marahkan dia. Cebik-cebik pastu nangis. Ibu dia pun ambil gambar buat kenangan. Ayahnya stress la bila ibu buat macam tu. Hahaha.. Maunya tak, budak tak nangis dibuat sampai menangis sebab nak ambik gambar. Entah apa-apa la perangai emaknya tu.

Of course la setiap hari bukan bulan dan bintang. Bila hari aku terlalu stress, kadang-kadang aku jadi macam kain buruk. Tak larat nak buat apa-apa. Nak layankan anak tak larat. Masa ni, shujin ambil alih kebanyakan tugas. Aqil dengan Damia pun tolong-tolong setakat yang mampu. Ada masa jugak yang aku tak boleh nak handle tekanan tu, diorang jadi mangsa kena marah. Menyinga sekejap, lima saat tu terus rasa bersalah bila tengok muka sedih diorang kena marah. Cepat-cepat aku peluk. Rasa bersalah dengan teruknya. Pastu, diorang buat perangai. Marah lagi. Haih la emak korang ni.

Entah macam mana lah mak aku jaga kami adik-beradik enam orang masa kecik dulu kan. Aku dengan yang lima orang ni, ada masa memang semput. Rumah tunggang langgang jangan cerita. Malu nak terima tetamu sebab rumah huru-hara. Lebih daripada Titanic masa nak karam ko. Hahaha. Kurang-kurang, Titanic tu takde isu lantai comot sebab bebudak makan nasi berterabur atas lantai.  Atau tumpahkan air atas lantai, lepas tu ada budak tu datang berenang atas tu.

Doakan lah aku terus cekal dan tabah menjaga dan membesarkan amanah Allah yang lima ni.

6 comments:

Adam berkata... [Reply]

Saya faham keadaan yiu.
Berpeluh hari2

Nizam.Ariff berkata... [Reply]

Berat tugasan tu....

Petak Bunga berkata... [Reply]

ragam anak2 gutulah rai..
sibuk ye skrng.. nasib kau tegur kat blog aku..mai lah singgah rumah kau jap..
aku pun persan sibuk jugak ni..

aizamia 3 berkata... [Reply]

Wah.. lama tak belek kisah family Rai. 5 dah askar kecik yang Rai ada. Akak jugak masih maintain 3.. hehehe..

InsyaAllah ada masa pasti kita akan dapat jumpa.. mana tau dapat lagi makan sup kan.. teringat kenangan masa you'll datang rumah dulu.. lamanya kenangan tu kan..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

comelnye dorg.....lama xdgr cerita dorg....

SalbiahM berkata... [Reply]

seronoknya ada anak..walaupun perangai macam2. teringin, tapi tulah belum ada rezeki jodoh.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com