Selasa

Bagaimana proses hidung tersumbat berlaku?

Assalamualaikum

Bagi menunaikan janji janji manisku yang ditaburi minggu lepas. Sambungan bagi kisah presentation di SCC.

Lepas penerangan serba sedikit tentang kumpulan yang buat kajian product Clear Guard ni, kami diberi penjelasan tentang latar belakang dan objektif kajian tersebut. Serius susah gila nak menerangkan sebab aku bukan ada background medical kan. Aku share setakat yang mampu. Kalau ada yang tertinggal mintak halal ye.

Latar belakang
Oleh sebab kajian ni dijalankan di US, kebanyakan data adalah berdasarkan statistik di US. Di US sahaja, lebih 40 juta orang mengalami masalah hidung tersumbat setiap tahun. Antara punca-punca yang telah dikenalpasti adalah

(1) Alergi (alergen > habuk, kulapuk, debunga, bulu haiwan)
(2) Perubahan musim dan musim yang semakin panjang
Google Picture
Di negara 4 musim, musim bunga adalah musim paling banyak masak alergi berlaku disebabkan oleh penyebaran debunga oleh pokok-pokok yang berbunga.

Dikatakan bahawa, masalah hidung tersumbat merupakan antara 5 punca utama penyakit kronik yang berlaku.

Bagaimana proses ketidakselesaan hidung berlaku?
Sebenarnya yang ini kalau guna gambarajah lebih senang nak tunjuk. Tapi sebab kerahsiaan presentation tu (patent pending-related to legal issue) So aku pun tak boleh nak suka suka nak tunjuk segala. Secara ringkasnya macam ni.

Apabila kita terdedah kepada allergen (habuk, debunga, bulu binatang, kulapuk..etc), histamine akan dirembeskan. Orang yang ada masalah sensitif dengan allegen atau kita panggil orang yang ada alergi ni, biasanya badan dia dah sedia dalam keadaan berjaga jaga. So bila terdedah je dengan allergen, ia akan rembeskan histamine yang berlebihan. 

Google Pic : Antihistamine
Apabila keadaan ini berlaku, darah akan mengalir secara mendadak ke hidung lalu menyebabkan tisu hidung membengkak (kat sini hidung akan start merah). Membran hidung akan terengsa (mula rasa nak bersin) dan kemudiannya akan menghasilkan jumlah mukus yang berlebihan. So hidung jadi tersumbat.

Kesimpulannya
Lagi banyak allergen = histamine terus dirembes = lagi banyak darah mengalir = bersin tak henti henti dan hidung akan tersumbat = selesema.

** Histamine adalah sejenis kimia yang fungsinya meningkatkan pengaliran darah ke kawasan yang terdedah kepada bahaya.

Realiti hari ni,kita tau..allergen ada dimana mana. Tinggal di KL. Takkan semata mata sebab hidung tersumbat kita nak pindah ke kampung tempat yang kurang allergen. Tak tentu lagi ok. Sebab kat kampung orang tanam bunga banyak pulak debunga. Kesimpulannya, allergen di udara sekeliling kita boleh dikurangkan, tapi tak boleh dihapuskan.

So, apa yang kita boleh lakukan adalah dengan mengawal jumlah histamine yang dirembeskan. Sebab kan tadi jumlah histamine tinggi, darah yang mengalir ke tempat berkaitan akan jadi banyak kan.. So kalau dapat kawal histamine, simptom hidung tersumbat, bersin. mata berair dan merah tu akan dapat dikawal dan dikurangkan.

The idea adalah, menghasilkan supplement yang dapat membantu histamine level ke arah normal. Ingat ok. Histamine mesti dirembeskan jugak sebab ianya adalah sebahagian daripada immune sistem. Tapi masalah orang yang alergi ni adalah histamine levelnya tak normal. Penghasilan berlebihan. Sebab tu mudah selesema. So nak kurangkan, kena tolong dia kawal histamine level tu.

Setakat ni orang kawal masalah alergi dengan ubat anti-histamine. Since anti-histamine ni ada kesan sampingannya, kita nak ambil sesuatu yang lebih natural supaya kita legakan masalah hidung dan sihat dalam masa yang sama. Contohnya ubat selesema, kan biasanya bila ambik kita rasa mengantuk betul tak? So kalau kita ada something yang natural. Kita boleh lega dari masalah selesema tanpa rasa mengantuk. Kan lebih baik?

Boleh paham kot naa?

Sambung nanti pulak ya.. Sabaq noo..

Nota kaki : Aku tau ramai ada masalah ni. Ada yang dah siap siap tanya harga. Nanti da habis aku cerita pasal presentation ni baru aku bagitau harga. So, stay tune. :P

Last but not least, yang berminat nak masuk bloglist boleh komen kat SINI dan jangan lupa letak link blog supaya memudahkan aku nak listkan. Hihihi.

Daa

10 comments:

Ujie Othman berkata... [Reply]

saya paham penerangan ni sbb suami alergi habuk & wangian..boleh bayangkan apa yg rai ckp ni.

syuxer berkata... [Reply]

saya dok kampung rileks je tapi bila pindah tempat baru, terus hidung wat hal, selalu bersin..agaknya dia ambil masa untuk suaikan diri.

+ e.z + berkata... [Reply]

okeh, conclusion eB mmg allergy :)
ps: eB dolo carik cendawan busust sampai ke pahang... drg jual tepi jalan...

mummY daniSha berkata... [Reply]

fuhhhh sedang kata resdung kan?hehee...memang ramai yg ada penyakit ni...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

ada faham dah sikit2 hehe

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

mak sy sgt2 alergic bab2 habuk ni semua.. adik pempuan pun sama...

sal ya berkata... [Reply]

husben saya alergik ke? adehhh... join bloglist:

www.salya07.com

Karisma Izzah berkata... [Reply]

nak tau gak ubat natural untu hidung tersumbat ni... saya pun alergik habuk, jadi mudah selsema... ape yang boleh buat cuma makan oren... tapi nak kembalikan level histamine tak tau la nak makan ape...hahahuhu...

nazayiena berkata... [Reply]

x sabar nak tunggu next entry...

myusufm berkata... [Reply]

seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..u do have something that i need... :)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com