Khamis

Tips bagaimana memilih vitamin/supplement yang baik

Assalamualaikum

Aku rasa zaman sekarang ni ada macam-macam jenama supplement dan vitamin ada kat pasaran. Malah ada sesetengah tu boleh dapat PERCUMA bila pergi klinik kerajaan. Pening kepala nak pilih mana satu. Tapi sebenarnya sejauh mana vitamin dan supplement tu berkesan dan digunakan dengan baik oleh tubuh badan kita. Kita pun tak tau. Malah, kalau makan supplement tapi badan takde rasa kesannya pun nak buat apa kan. Sama je makan ke tak makan.

Aku pun pernah rasa macam tu dulu.

Secara kasarnya vitamin terbahagi kepada dua kumpulan. Satu yang dihasilkan dari sumber semula jadi dan satu lagi yang dihasilkan melalui proses kimia dalam lab. Contohnya macam vitamin C. Vitamin C juga dipanggil sebagai asid askorbik. Kalau beli vitamin kat Farmasi ke Guardian ke Watson ke kita belek botol tu kita boleh check berapa miligram vitamin C yang terkandung dalam sebiji vitamin tu. Lagi tinggi lagi bagus. Ada yang sampai 1000mg. Tapi aku rasa tak ramai yang check bahan yang terkandung dalamnya. Sebab obviously la kan. Tablet vitamin C, mesti lah ada vitamin C. Mungkin ada vitamin lain menempel sikit-sikit. Tapi kat botol tu kandungan dia tu tulis vitamin C ke asid askorbik.

Aku tak pasti sejauh mana info yang aku dapat ni tepat. Maybe sesiapa yang ambil jurusan farmasi boleh clarify. Tapi menurut sumber, kalau kat bahagian kandungan tu tulis vitamin C. Most probably ia adalah dari sumber natural. Tapi kalau tulis asid askorbik biasanya yang dibuat melalui proses kimia dalam lab.

Actually mana-mana pun takpe. Sepatutnya takde masalah sebab asid askorbik yang dibuat melalui proses kimia tu di derive (tatau Bahasa melayunya panggil apa) dari gula. Sebab tu ada sesetengah tablet vitamin C tu manis. Ada kemungkinan asid askorbik tu dah tukar jadi gula semula (buah yang masam kaya dengan vitamin C). Satu lagi bahan yang juga menghasilkan asid askorbik adalah lebihan dari hasil petroleum. Kira bahan buangan dari proses yang buat minyak tu, diorang ambik bawak masuk dalam lab lepas tu buat asid askorbik.

Apa pun aku tak pasti sama ada asid askorbik yang dihasilkan melalui proses kedua tu dijadikan tablet vitamin C untuk dijual ke tidak.

Perbezaan antara vitamin C yang natural dan yang tak natural adalah. Biasanya kandungan vitamin C dalam tablet supplement yang natural tak banyak. Kalau nak masuk 500mg vitamin C natural dalam satu tablet, saiz tablet tu mungkin jadi sebesar bola. So secara mudah nak paham tablet yang tinggi kandungan vitamin C nya adalah vitamin C yang buat dalam lab.

Tapi, vitamin C natural pun bukan 100% natural. Ada masuk jugak sikit asid askorbik yang derive dari gula jagung contohnya. Satu lagi beza yang nyata antara vitamin C natural dan tak adalah vitamin C natural biasanya mengandungi flavonoid. Flavonoid adalah sejenis nutrient baru yang dikenali sebagai fitonutrient (phytonutrient) atau phytochemical. Actually dah lama. Tapi sebelum ni tak berapa nak gleme. Hehe.. Kawan-kawan dia adalah seperti karetonoid yang terdapat dalam lobak merah.

Flavonoid ni kalau dalam buah oren tu yang warna putih pahit-pahit tu. Biasanya orang buang yang tu kan. Sebenarnya flavonoid memainkan peranan penting sebab dia lah yang membantu penyerapan vitamin C. Dengan kata lain, ada vitamin C tapi takde flavonoid mungkin hanya beberapa peratus kandungan yang dapat diserap dan digunakan oleh badan. Sebab tu sekarang makin banyak kita tengok vitamin C dijual ada tulis "Mengandungi Flavonoid"

Dan kandungan vitamin C yang tinggi pun tak semestinya semuanya akan dapat diserap. Dalam entry aku sebelum ni aku ada tulis pasal kadar penyerapan. Kalau tengok lebih dari 80% vitamin C diserap oleh tubuh kita kalau sekali ambik tu 500mg. Kalau lebih tinggi dari tu peratusan yang diserap akan semakin berkurang. (Sori tak boleh nak link kan pada entry tu sebab aku update guna email)

Setiap vitamin dan mineral ada pemangkin masing-masing. Sebagai contoh calcium, dalam entry sebelum ni aku ada tulis pasal calcium kena ada magnesium untuk diserap dan digunakan. So nak makan calcium kena tambah dengan magnesium sekali supaya calcium tu dapat diserap dengan baik.

Ambik supplement saja tak cukup. Kita kena jugak ambik tau sejauh mana ia berkesan dan dapat diserap oleh badan kita. Baru kita rasa berbaloi nak makan vitamin. Baru kita tak rasa rugi beli.

Ada doktor gelak tau kalau aku kata aku selesema tak makan ubat. Aku makan vitamin C je. Dia kata Vitamin C tak sembuhkan selesema. Tapi aku makan memang sembuh pun. Kalau dulu sekali selesema sampai 2 minggu tak baik-baik. Sekarang paling lama pun 5 hari. Cuma yang tak besnya aku dah lama tak demam. Sejak makan vitamin C ni dah dekat dua tahun kot tak demam. Tension je tak boleh nak MC. Nak MC pun kena tipu-tipu doktor cakap lenguh badan.

Nota kaki : Untuk yang merokok atau terdedah pada asap rokok atau yang rajin makan ubat, sila silalah consider ambik vitamin C.

Mempunyai sebarang kemusykilan berkaitan dengan penggunaan supplement? Hubungi kami di 0126894617. Product Nutrilite mendapat pengiktirafan halal dan mempunyai ladang organik sendiri bagi product kami. Dari benih sampai ke dalam botol adalah proses kami sendiri. Nutrilite juga merupakan top selling brand supplement dan supplement paling dipercayai oleh pembaca reader digest Malaysia dan Asia.

Daa


8 comments:

Anamarza berkata... [Reply]

ada doctor gelak ambil vit c untuk selesema? pelik jugak sbb ada doktor nasihat suh ambil vitamin je klau selesema, tapi tu utk budak kot, klau org tua kurang berkesan kot

mummY daniSha berkata... [Reply]

awat x leh bace post ko ni?tulisan bertindan2....

Cik Puan Bunga berkata... [Reply]

RAIIII! TAK BOLEH BACAAAAAAAAAA!

Mama Syabil and Rania berkata... [Reply]

oh, ku ingat ku sorang aje yg takbley baca... byk kali reload page pun tak dapat.. hmmm. Rai, pesal ni?

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, so far saya anak beranak dah tak makan ubat selesema..makan vitamin c 4-5 hari baik..tapi ambik extra dosage la..

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Puan Bunga sorik.. kesilapan teknikal kott

Mama Syabil and Rania berkata... [Reply]

Rai,

dah dpt baca dah.... :)

Unknown berkata... [Reply]

kalau dah ambil bio c plus & cal Mag D plus perlu tak ambil multivitamin...?

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com