Rabu

Pemakanan di sepanjang Ramadhan

Assalamualaikum

Tak kurang dari seminggu lagi kita akan menyambut bulan mulia Ramadhan Al-Mubarak. Bulan birthday Aqil Mubarak sebenarnya.. Hehehe.. Dia lahir 11 Ramadhan.. Bulan puasa bukan saja disambut meriah oleh umat Islam, tapi yang bukan Islam pun sangat suka. Sebab bulan ni lah antara bulan paling mewah dengan pelbagai makanan. Biasanya mereka pun turut sama memeriahkan bazaar ramadhan mencari menu pencuci mulut yang pelbagai rasa dan perisa.

Kalau yang bujang, mula la merancang bazaar ramadhan mana yang nak diterjah. Juadah apa yang nak dibeli sepanjang ramadhan kali ni. Kalau sang ibu pulak, mula la gugel gugel resepi mudah pantas dan sedap untuk dijadikan menu berbuka.

Tak kira makan di rumah, di kedai makan mahu pun di hotel mewah. Persoalan paling penting.. Bagaimana korang memastikan diri sendiri dan keluarga mendapat khasiat makanan seimbang di sepanjang bulan ramadhan. Bagi yang membuat perancangan rapi untuk menu berbuka puasa dan sahur di sepanjang ramadhan akan tersenyum lebat bila melihat angka di timbang menjelang akhir ramadhan. Tapi tak kurang jugak yang mengeluh dengan pertambahan angka angka tersebut.

Apa strategi korang sebagai isteri, sebagai ibu..

Makanan yang sihat tak semestinya tak sedap.. Sebagaimana pentingnya kita merancang dan membahagikan masa untuk beribadah di sepanjang ramadhan, membuat perancangan rapi bagi menu berbuka puasa dan bersahur juga penting. Sebab selama beberapa tahun kebelakangan ni rakyat negara kita dah berjaya menjuarai carta paling ramai obes di rantau asia ni. So, janganlah kita jadi salah seorang penyumbang kepada statistik tersebut.


Mungkin ramai yang kata.. Biarlah gemuk asalkan sihat.. Kalau kurus tak tentu lagi sihat. Hakikatnya.. Kita bukan tak tau hakikat bahawa orang gemuk lebih berisiko.

So, apa pelan pemakanan sepanjang ramadhan korang..?

Daa

4 comments:

Nizam.Ariff berkata... [Reply]

Pelan aku..?

Whatever I took for berbuka last year, this year I take them half...

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kakak jujur aje Rai tiap tahun kalau Ramadhan kakak tak masak. - semua beli. Sahur baru masak.

Aziela berkata... [Reply]

Tahun ni belum tahu lagi sebab ada perubahan bakal berlaku. Mungkin selalu travel, tapi tak travel jauh. Kena tengok kesesuaian masa macam mana

cahayahidupku.blogspot.my berkata... [Reply]

Akak ada beli bila buka puasa.. ada juga masak sendiri.. tapi yg pasti sahur kena masak sendiri lah kan..

Tq sharing Rai..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com