Selasa

Menu sahur ibu mengandung dan menyusukan anak

Assalamualaikum

Ceh..Poyo je kan. Harap tak cepat sangat share pasal menu sahur ibu ibu ni..Hehehe. Actually menu ni aku da amalkan sejak dari berpuasa masa tandem nursing budak berdua tu. Insya allah ramadhan kali ni pun aku teruskan jugak. Menu bersahur yang mudah dan mengenyangkan.

Shake kurma almond
Bahan-bahan
Kurma (buang biji)
Buah badam / serbuk badam
Susu / serbuk protein+secawan air
Oat secukupnya
Sedikit madu kalau suka yang lebih manis

Kaedah membuatnya
Masukkan susu, kurma dan badam ke dalam blender. Blend sampai hancur. Letak oat. Tambah madu. Dan minum masa sahur.

Resepi asal aku pernah share kat SINI

Aku tak suka sangat susu so aku ganti dengan satu scoop protein powder nutrilite(soya) + air. Bagi aku rasanya lebih sedap la sebab aku tak suka susu. Dan yang penting. Lambat rasa lapar dan rasa bertenaga sampai petang. Takde la tengah hari tu aku rasa mengantuk, lembik bagai. Production susu pun Alhamdulillah takde masalah walau pun berpuasa. So far Cuma masa aku breastfeed aqil + pregnant Damia je susu drop. Selain dari tu puasa ke, bendera jepun berkibar ke. Alhamdulillah cukup dan tak perlu top up dengan susu formula.

Kalau yang tak pregnant tak breastfeed yang tak berapa rajin nak memasak masa sahur pun boleh amalkan. Lebih sihat. Resepi ni sangat flexible. Boleh ubah suai ikut suka hati.
Sambil tu aku nak pomot sikit. Sempena ramadhan ni aku ada bekalkan dua jenis kurma Arabian dates. Kurma ni dari jenis khidry. Satu kurma biasa. Yang satu lagi ada isi badam panggang. Kurma ni teksturnya halus dan tak berapa manis. Kalau ada yang berminat boleh email kat aku. Kalau area Shah Alam/Puchong/Klang/Subang/Sunway ni insya allah aku boleh hantarkan. Kalau luar kawasan aku tengok dulu sebab ada pembekal lain kat kawasan Kedah dan Pahang. Tapi aku kena notify dulu la.

Selamat berpuasa.

Sempena ramadhan ni, nak promote set supplement untuk ibu mengandung dan menyusukan anak yang sangat berkesan.. Insya allah kurang rasa lapar dan bertenaga sepanjang hari. Boleh whatsapp ke nombor 0126894617 untuk pesanan.



Daa

30 comments:

Acik Erna berkata... [Reply]

salam rai..acik pun tak suka susu..
kurma yang ada badam tu mesti sedap..tapi acik jauh di n9.boleh beli jugak jke

Anamarza berkata... [Reply]

same la tak berapa suka susu, setakat ni alhamdulillah susu tak berkurangan even berpuasa,

Aziela berkata... [Reply]

Susu ekkk... Err..er...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

baguslah menu ni!

PCL berkata... [Reply]

halamak ! pcl nk komen part tang mana nih...:) , okeh makan kurma.. buatlah cmana pon memang sesuai sumber tenaga di bulan puasa .

emarieys berkata... [Reply]

waktu sahur dulu masa berpantang si aqeel..just makan biskut kering cicah air teh o panas...sebab susu atau soya ni ema tak minum,,,huhuhu

Unknown berkata... [Reply]

kak erna,
hmm..nanti saya tanya encik bos.. kak erna seremban kan..

ana,
ramai rupanya yg tak suka susu.. hehe..

kak aziela,
hahaha..bau dia yg tatahan tu..

Unknown berkata... [Reply]

kesuma,
menu ni orang tak pregnant pun boleh minum..sedap..lemak2..

PCL,
haha..betul tu!

kak ema,
saya soya boleh tahan lagi..tapi kalau susu lembu tu mmg tak tahan.. lg pun kalau protein soya tu takde rasa pun..

Hanis Azla berkata... [Reply]

dari resepinya pun dah tahu sure sedap shake tu.. rasanya pernah tgk dr fazley buat.. nnt akak nak cubalah.. kalau ke bangi boleg hantar ke rai kurma tu?

ct rahani berkata... [Reply]

bagus idea ni rai.. leh amalkan jugak.. kdg jemu la sahur ngan nasi jer.. :)

Unknown berkata... [Reply]

kak hanis azla,
insya allah boleh kak..boleh mintak sign sekali..hihi..kalau akak berminat email saya..nanti saya boleh cuba risik2 dengan husband saya..

ct rahani,
lagi pun kadang2 malas nak memasak kan... hihi..

Irfa berkata... [Reply]

wah
dah mcm2 benda kawan aku ni jual
aku suka kurma yg ada badam..boleh makan terus,tak payah buang biji :)

Bitt (doubleIS) berkata... [Reply]

hi salam kenal.. ;)

Unknown berkata... [Reply]

irfa,
hahaha..laa..ni baru sikit.. ko nak tengok the whole inventory ke? hihi.. tinggal barang basah je aku tak jual.. :P

Unknown berkata... [Reply]

Bitt,
hai..salam kenal :D

RamRamCute berkata... [Reply]

as salam rai...thanks for the wonderful info...selamat berpuasa rai :-)

Ann Ishak berkata... [Reply]

bagus ek resepi ni, mesti saya cuba masa bulan ramadhan nanti. Anyway selamat menyambut bulan ramadhan ye, maafkan saya sekiranya ada salah dan silap sepanjang kita berkomen ni.

aida berkata... [Reply]

walaupun tak mengandung tapi nak buat jugalah. nampak sedap. :)

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Wow! Shake....

Maybe boleh tmbh aiskrim vanilla tak? Dgrnya, aiskrim boleh melambatkan rs lapa...mmm.

Unknown berkata... [Reply]

Insyaallah harap2 jugak production susu ok.. Mkn kurma cenggitu je pun gigi dah ngiluuuu huhuhu gg sensitip! Shima leh minum susu.. :))

Ibu Muda 30series berkata... [Reply]

hurm...boleh try ni...tp kurang menggemari kurma la pulak...slalu mmg mkn nasik je kenyang2 :)

Kayna berkata... [Reply]

wah bagusnyer menu ni. Kayna pun masih nyusukan anak setahun. Bolehlaa cuba. insyaALLAH.

Nieda berkata... [Reply]

boleh cuba...tapi mkan kurma pun dah ok. kalau masuk oat lagi lah mengenyangkan.

mummY daniSha berkata... [Reply]

dulu aku stop pam time bulan posela heee...danisha dapat full BF sampai 4-5 bulan je...pastu dah campur dgn susu formula...BF pun sampai setaun pastu die dah x nak..rugi rasa

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

wah.. mcm best je menu ni.. lenkali nak try la :-)

Suhana Shuib berkata... [Reply]

Su suka susu..mesti sdap klu wat kurma shake.. tumpang copy respi yea tuan tanah..

sal ya berkata... [Reply]

alhamdulillah... boleh consume je susu walaupun lepas minum pening sikit.

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum Rai...menarik ni boleh dicuba nanti...:)

Zai Zamree berkata... [Reply]

nk cuba la.moga susu x drop trus la

MAY berkata... [Reply]

saya pun minum protein utk sahur.. tapi shaklee punye la..hehe .mmg best!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com