Khamis

Shujin, me and our businesses

Assalamualaikum

Kalau perasan, sejak beberapa bulan lepas ada banyak entry pasal #LEGO. Hampir kesemua entry berkaitan dengan LEGO ni adalah sumbangan dari shujin. Salah satu sebabnya adalah aku rasa ramai yang suka nak bagi anak bermain dengan LEGO tapi ramai yang tak berapa pasti teknik yang betul memperkenalkan anak dengan LEGO. End up, parents rasa ianya satu pelaburan yang membazir, sia sia dan frust sebab LEGO hilang, anak anak pun tak berapa minat dengan LEGO. Main kejap boring. Actually aku sendiri kagum sebab shujin berjaya keep Aqil punya interest terhadap LEGO tanpa jemu selama lebih setahun sejak kami mula belikan Aqil set LEGO pertamanya dulu. Malah, interest Aqil terhadap LEGO makin bertambah dari masa ke semasa. Dan bonusnya.. Kitorang dah tak payah belikan permainan lain. Aqil macam kanak-kanak lain yang dah exposed dengan gadget, still suka main dengan gadget. Tapi, dia boleh give up segala gadget tu untuk main LEGO.

Oleh itu, dari hari ni. Aku officially add shujin sebagai pengarang tetap di Ourkizuna untuk share macam macam idea pasal LEGO.

Selain dari tu, insya allah sebagai support bagi ibu bapa yang ada anak berumur 3 tahun ke atas, yang dah tak masuk benda dalam mulut yang berminat nak kenalkan LEGO pada anak-anak, kami akan perkenalkan Play group LEGO bagi yang tinggal di kawasan Shah Alam. Melalui play group ni, insya allah akan dapat build interest anak-anak kepada LEGO dan dalam masa yang sama, kami akan share tentang LEGO. 


Bagi yang luar kawasan pulak, kami juga menyediakan pre-order untuk set permulaan LEGO. Yang ni aku tunggu feedback dari shujin. Kalau ada ciri ciri dapat harga murah dari harga pasaran, insya allah projek ni akan diteruskan.

Nanti aku akan update berkenaan dengan play group LEGO kalau ada ibu bapa yang berminat nak join dengan anak masing masing. Anak je kena bayar, parents join sekali for FREE.

Dan itu business shujin.

Business aku.

Buat masa sekarang aku baru start jualan Kimchi. Bagi yang berminat nak mencuba, aku buat delivery guna pos laju ke seluruh negara. 400gram/RM10. Postage flat rate bagi semenanjung RM7. Kalau nak COD boleh datang ke Aeon Big Bukit Rimau, Giant Kemuning Utama atau McD Kota Kemuning. Bagi yang blur blur tak pasti kimchi tu apa, boleh tengok resepi kimchi halal dan bayangkan rasanya. Hahaha.. Kalau nak try, boleh datang pick up di COD location. Aku bagi trial pack untuk rasa rasa.

Hari ni ada yang nak datang pick up. So weekend ni aku akan restock kimchi. Bagi yang nak cuba boleh emailkan pada kesoma.rai@gmail.com. Biasanya stock aku akan habis dalam masa dua minggu. So, dua minggu sekali aku akan restock. Tak ada batch yang lama sangat. Insya allah. Any way.. Kimchi tahan lama. Simpan dalam peti sejuk boleh tahan sampai sebulan lebih.

Selain dari tu, insya allah juga aku akan usahakan jualan miso halal bagi penggemar miso sup. Serius susah nak dapat miso halal kat Malaysia. This one. Aku dapatkan miso brand Hikari yang ada sijil halal dari badan halal di Jepun.

Ok.. Projek lain lain aku akan update lagi. Ada satu lagi projek yang agak besar yang mungkin boleh bagi manfaat pada ramai orang.

Doakan aku supaya semuanya berjalan lancar.

Terima kasih atas sokongan semua. Kehkehkeh.. Cam emo plak kan..

Daa

23 comments:

babYpose berkata... [Reply]

Menarik tentang lego tu, tpi ada anak baru masuk 2thn. kimchi tu sat nak tgk resepi, first time baca ni (dgr). Memang i minat miso, tp seaweet tu yg i lebih minat.:)

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Semoga usaha Rai ini akan berjalan dengan lancar dan membuahkan hasil yang membanggakan. InsyaAllah.

Munn Jaafar berkata... [Reply]

waaaaa suka suka sukaaaa!!
chaiyok kak!

jauh gileeee s.alam tu :p nak kimchi pos boleh? hehe

Fazlina Ridzwan berkata... [Reply]

sakan rai berbisnes...semoga berjaya...

imm berkata... [Reply]

nak miso nak misooo..haha cepat2 kak rai,,nnt imm jd 1st customer yg beli miso paste tu yeaa..stok yg kwan bg da nk abis ni..

Siti Munirah berkata... [Reply]

1) kalau nak join grup lego, mungkin tak boleh sebab jauhnya lokasi dari rumahku ini.
2) kalau yang set permulaan lego tu, aku berminat. Sebab aku rasa, sebelum aku belikan lego utk haziq, aku ni kene tau dan faham dulu camne lego tu berfungsi. sebab pada aku, lego ni macam kita merekacipta. tul tak? kalau dah start jual, war2 kan ye.
3) kimchi - buat masa ni, aku tak termampu pulak nak makan. tekak aku ni tekak biasa, tak makan makanan negara jepun ni.. hihihi
4) miso sup - aku tak pernah makan. tapi boleh je kalau nak try.
5) good luck for all ur businessess. semoga tahun 2014 lebih cemerlang untuk ko & family. :)

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Hebatlah Rai & Shujin. Salute betul kakak. Idea yg sangat baik utk menjana income.

Irfa berkata... [Reply]

RAI..
aku doakan apa yg ko usahakan sekarang berjaya, tetiba aku rasa nak nanges baca en3 ni,huhu

Unknown berkata... [Reply]

@babYpose,seaweed tak susah cari..so far tak risau sangat pasal status halalnya.. kat daiso pun ada jual :D

Unknown berkata... [Reply]

@Kakcik, terima kasih kakcik :D

Unknown berkata... [Reply]

@Munnafendy, hahaha.. aiceh.. ngada.. bukan jauh sangat pun.. straight je kalau naik kesas.. meh la bawak dak dobot..

Unknown berkata... [Reply]

@Eza Ridzwan, tq eza.. aminn

Unknown berkata... [Reply]

@imm, hahaha..okeh..nanti dah confirm miso akak update!

Unknown berkata... [Reply]

@Uni Aqilah,

(1) aah.. jenuh pulak kalau semata mata nak datang utk main lego kan..
(2) basic set tu nanti aku update lagi..tunggu encik suami
(3) kimchi tu aku pun boleh layan gitu gitu je..tapi suami ngan anak2 memang suka sangatt.
(4) miso ni baunya agak kurang menyenangkan kalau orang yg tak biasa dgn japanese food.. tapi kalau nak cuba apa salahnya..

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, terima kasih kak..doakan kami ya..

Unknown berkata... [Reply]

@Irfa, jangan aaa.. nanti aku sebak jugak.. doakan kita sama sama berjaya okay..

Unknown berkata... [Reply]

semoga berjaya makcik!!
aku mmg tabik spring ngan laki ko dr dulu sbb blh train aqil main lego..aku nk tunggu projek besar ko tu..pedia? share la..hihi..
kalau umah kita dkt..mcm2 bisnes kita blh buat makcik..huhu..

Unknown berkata... [Reply]

semoga berjaya makcik!!
aku mmg tabik spring ngan laki ko dr dulu sbb blh train aqil main lego..aku nk tunggu projek besar ko tu..pedia? share la..hihi..
kalau umah kita dkt..mcm2 bisnes kita blh buat makcik..huhu..

sitiezahim berkata... [Reply]

power la rai.... moga suksess suksess.. :D

adianiez AIDA berkata... [Reply]

semoga sukses dgn semua bisnes :-)
good luck...

Unknown berkata... [Reply]

wahh..menarik2 semuanya...bagus akk..teruskan usaha...and semoga berjaya...

Adriannasyaz berkata... [Reply]

Semoga murah rezki rai sentiasa..in shaa Allah..tak pnah rasa kimchi ni...hehe

Mimie berkata... [Reply]

Apo rse kimchi tuh erk..xpnh mkn

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com