Rabu

Kerosakan disebabkan oleh antibiotik

Assalamualaikum

Antibiotik adalah ubat yang pertama aku elakkan dari kehidupan anak-anak. Alhamdulillah setakat ni dah berjaya mengelakkan ubat ubatan sepenuhnya dari diorang. Diorang bebas dari ubat lebih dari setahun.

Dalam entry lepas aku share pasal mengenali antibiotik. So, kali ni nak elaborate sikit tentang antara kerosakan yang boleh disebabkan oleh antibiotik.

(1) Antibiotik merosakkan sel dan DNA
Ya, selama ni dan sampai hari ni pun. Masih ada doktor yang prescribe antibiotik sewenang wenangnya. Bukan semua. Tapi aku pernah je jumpa doktor yang nak bagi antibiotik kat first visit sebab demam selesema. Hanya baru baru baru ni kajian mendedahkan bahawa antibiotik menyebabkan kerosakan sehingga ke peringkat DNA. Di mana, ianya menyebabkan oxidative stress. Penggunaan antibiotik selama 4 hari sudah cukup untuk membuatkan mitokondria tidak berfungsi. Ada jugak yang suggest, ada jenis antibiotik yang menyebabkan DNA rosak dan menyebabkan autism.

(2) Antibiotik membunuh bakteria baik dalam usus
Microflora dalam saluran pencernaan kita adalah lebih banyak dari jumlah sel dalam badan kita. Penggunaan antibiotik walau pun dalam jangkamasa pendek bukan saja membunuh bakteria jahat, malah bakteria baik pun kena sekali. Yang menyedihkan.. Menurut kajian, ada sesetengah bakteria baik yang tak muncul balik selepas 6 bulan antibiotik diambil. Dan ada yang kata ianya menyebabkan kerosakan kekal pada sesetengah bakteria baik. Macam yang dibincangkan sebelum ni, saluran pencernaan adalah mempunyai peranan yang sangat besar dalam fungsi imun manusia. Malah, ianya boleh contribute pada sindrom perut bocor yang rupa rupanya adalah antara punca utama kepada penyakit auto immune.

(3) Antibiotik menyebabkan kerosakan hati
(4) Antibiotik menyebabkan kerosakan saraf

And the list goes on..

Ya. Aku setuju yang setiap ubat ada side effect. Kita kena outweigh the risk and benefit. Dan doktor tau apa yang diorang bagi. Tapi sila ambil tahu. Jangan serah bulat bulat pada orang lain. Ada doktor yang bertanggungjawab.. Ada yang kurang rasa tanggungjawab. Jadi biasakan diri bertanya jenis antibiotik yang doktor nak bagi. Adakah betul betul perlu antibiotik. Apakah pilihan lain selain dari pengambilan antibiotik. 

Amaran : Once da ambil antibiotik WAJIB habiskan macam disarankan oleh doktor. WAJIB. Jangan dah sihat lepas tu stop macam yang ramai orang selalu buat. Risikonya adalah, sekiranya antibiotik tak dihabiskan.. Saki baki bakteria yang belum betul betul mati akan menyerang kembali dan mereka akan semakin kuat dan resistance to the antibiotics. So, nanti infection akan lebih teruk kemungkinan berlaku.

Setiap kali membaca tentang ubat ubatan ni.. Setiap kali tu aku terbayangkan Aqil. Selama dua tahun pertama hidupnya. Aku memang bagi ubat sewenang wenangnya. Memang agak jauh beza Aqil dengan adik adik dari segi kesihatannya. Still.. Syukur.. Aku sedar dan ambil tindakan.

Sekarang dalam usaha nak mengembalikan kegemilangan flora dan fauna dalam sistem pencernaannya. Bagi yogurt, bagi kimchi.. Insya allah besar sikit boleh try pulak supplement probiotik. Setakat sekarang aku cuma bagi supplement multivitamin pada anak-anak.

Daa

13 comments:

Unknown berkata... [Reply]

Aku juga bersyukur sebab diberi kesedaran awal pasal ubat..kalu tak sama jer..asal sakit jer sumbat ubat..huhu..

nice sharing zai~

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Rai,

Thanks sbb sharing info. Dari blog Rai jugak, sy totally tolak paracetamol sbb kesan sampingan.

Mentaliti masyarakat sedunia, orang yang paling dipercayai adalah - DOKTOR. Bila doc prescribe sesuatu, mrk akan konsum tanpa ragu-ragu. In fact, sy sendiri msh skeptikal tentang perkara ni. Sbb tu, sy suka bila Rai menerangkan segala-galanya dlm blog.

Even kempen sana-sini tapi orang terlebih dulu dah mengamalkan. Malah, 90% yg dah mengamalkan bukan setakat antibiotik tapi mgkn juga vaksin! Apa yg buat orang bertambah ragu-ragu tentang kempen ni adalah bila adanya pilihan - PILIHAN DI TANGAN KITA SENDIRI, TEPUK DADA TANYA SELERA. Sama ada untuk diri sendiri atau tggjwb kita sbg parents. Tak ada tindakan compulsary mcm apa yg disuruh KKM/pengamal perubatan tentang antibiotik atau vaksin ni. Mgkn diorang akan kata; Tak nak vaksin/konsum antibiotik sudah tapi klu melarat nanti sila salahkan diri sendiri dan bla...bla...bla. Balik-balik, benda tu terkena pada kita semula.

Apapun, sy suka bila awak spread kempen ni dan reveal di sebalik apa yg terkandung dlm perubatan moden yang dipelopori oleh sykt kapitalis (ada udang di sebalik batu kan?)


IntaNBerliaN berkata... [Reply]

thanks rai.. baru tau... tp saya selama ni mmg kurang bagi mkn ubat.. tapi bukan tak bagi terus...

saya baru tau pasal antibiotik ni

Unknown berkata... [Reply]

@faraherda.razalan, thanks atas komen yang panjang lebar.. terharu sebab at least posting saya memberikan makna pada orang lain.. hehe..

memang lepas dapat anak..tengok anak demam pun saya tak mampu nak bagi ubat demam kat diorang.. sbb saya tau, ubat tu tak tolong apa pun.. buat kacau sistem dia lagi ada lah.. mungkin orang lain dengar saya tak bagi ubat kat anak.. tak bagi vaksin kat anak, anggap saya ni ibu yg kejam.. tapi apa yg dia tau dgn apa yg saya tau tak sama.. dan pendapat berbeza.. so apa yg orang lain anggap terbaik dan apa yang saya rasa terbaik untuk anak anak tak sama..

lagi banyak saya membaca dan cari.. saya lebih yakin dengan pilihan saya.. saya tak harap orang lain ikut saya.. tapi saya harap orang lain ambil tau yg setiap pilihan ada risiko.. in the end.. kita yg akan live dgn result. bukan doktor. bukan hospital..

Unknown berkata... [Reply]

betul tu sis..boss sy pnh bgtau psl ni..

Unknown berkata... [Reply]

ta bgtau.... info berguna

Unknown berkata... [Reply]

thanks sharing.. baru tau psl ubat ni..deqla mmg bergantung sgt ngan antibiotik sblm ni.. haihh..

yantz-yeem berkata... [Reply]

guds info! tapi skg aku notice klinik dah x bagi antibiotik... kalo bg pun salunya aku pun x bg anak2 makan..bila dah tahu kesannya mmg kalo boleh elak elok dielakkan!

imm berkata... [Reply]

thanx kak rai..info sgt berguna..aichan mase b4 wean off mmg jarang demam.kalu demam pn x smpat mkn ubat dah kebah sndiri.lepas wean off terus demam..smpat bg antibiotik skali..ishhh pasni da tanak bg dah..adik hana stakat ni xpnah demam lg..harapnye antibodi kuat mcm kakak mse baby lah..

imm berkata... [Reply]

akak,,imm share entry ni kt fb boleh?husband imm die malas bace blog kalu sua dkat die..tp kalu share2 kt fb die bace la jugak sepintas lalu...die jnis cpat panik..anak demam sikit da beria nak bwak g klinik..hihi

Unknown berkata... [Reply]

@imm, share lah.. boleh je share.. thanks :D

orang lelaki biasanya nampak je cool.. tapi lagi cepat panic kalau anak tak sihat.. tanda tanda kebapaan yang bagus.. hehe..

Aziela berkata... [Reply]

Yang sebenarnya, even dontors pun tak akan prescribe antibiotiks kalau tak perlu, tapi patient siap paksa2 nak juga..isshhh...x paham.

Unknown berkata... [Reply]

Bab nak ngabiskan tu selalu alpa.. dedulu la... Sbb tu ku jarang nk mkn ubat dah sbb malas nk ngabihkan ubat mihhmihhmihhh... Alhamdulillah Rai. Anak2 shima jarang sakit2.. thn ni afiq br 2 kali demam dlm tempoh 6bln. Selsema ada tp 3-4hr je. Aqil pulak jenis kalau demam mmg agak teruk. Dia pun jarang sgt demam.. sekali sethn mungkin... Shima mmg malas nk bg ubat klinik kat anak, dorang pulak jenis susah nk telan ubat kan... kasi vit.C kunyah2 aje.. Kalau ada stok. Kalau takde biar dia baik sendiri sambil ikut petua hihihihiiii... panadol dh free 1yr+..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com