Assalamualaikum
Typical orang kita bila nampak orang bersenam mesti ada yang tanya, nak kurus ke? Kalau nampak orang yang dah sedia kurus bersenam mesti ada yang gatai mulut cakap "ai, nak kurus macam mana lagi?"
Siapa taknak bentuk badan yang menarik macam retis barat ye dak (nampak sangat tak tau nak sebut siapa..ahahaha) Tapi nak bagi komitmen bukan satu perkara yang mudah. Especially bagi ibu ibu, tak kira la sama ada yang bekerja sepenuh masa atau pun yang jadi surirumah sepenuh masa. Hei, ingat surirumah tak sibuk ke? Ramai yang menjadikan sibuk dengan urusan harian sebagai alasan tak bersenam. Tapi nak mengadap TV ada pulak masa.
![]() |
| Kalau dah malass... |
Sebenarnya bersenam bukanlah nak kena masuk gym atau pun ada peralatan baru boleh bersenam. Kat mana-mana dan bila bila masa boleh bersenam. Tapi kena taulah senaman yang sesuai dengan masa dan keadaan. Jangan pulak buat push up masa tengah beratur nak beli makanan. Haru pulak jadinya. Aktiviti senaman boleh dibuat sebanyak 3-5 kali seminggu. Kalau yang jenis nak betul betul fit macam ahli sukan ke biasanya kena maintain bersenam setiap hari. Kalau rakyat marhaen macam aku ni dua hari sekali pun ok lah. Duration untuk bersenam untuk beginner adalah 10 minit. 5 minit untuk warm up. Dan 5 minit untuk senaman. Kalau stamina dah banyak boleh buat 30 minit.
Senaman boleh dibahagikan kepada empat ategori
(1) Strength and resistance - Untuk kekuatan otot dan tulang
(2) Flexibility - Untuk menambah flexibility joint dan otot
(3) Stamina and endurance - Untuk stamina dan kekuatan jantung (jenis jenis senaman aerobik)
(4) Balance and coordination
Bergantung pada tujuan senaman, kita bebas memilih kombinasi aktiviti senaman yang hendak dilakukan. Of course the best adalah dengan combine semua sekali. Jangan stick pada kombinasi senaman yang sama lebih dari 3 minggu. Badan manusia sangat hebat. Once dia dah biasa dengan rutin senaman tu, lebih sedikit tenaga akan dibakar.
Bila masa paling sesuai untuk bersenam? Bila bila masa pun boleh. Tapi janganlah baru lepas tolak pinggan nasi terus nak berlari. Ada yang recommend pagi sebelum breakfast. Logiknya adalah once kita makan, badan kita akan rembeskan hormon insulin, insulin adalah sejenis hormon yang akan menghalang lemak dari dibakar. So, kalau bersenam lepas breakfast kurang effective berbanding bersenam sebelum breakfast. Kalau tak sempat nak buat waktu pagi, petang atau malam pun boleh.
Kat office aku ada disediakan gym, ramai jugak yang aku tengok bersenam waktu lunch. So diorang senam kejap. Lepas tu baru makan. Aku tak dan lah. Pukul 12 je terus cari nasik . Hehehe..Aku prefer senam pagi. Biasanya aku buat 15-30 minit. Depends banyak mana ada masa. Warm up, lepas tu jogging setempat, flexibility dan jugak resistance. Balance dengan coordination tu aku buat sepanjang hari bila sempat dan teringat.
Bila dah kerap kerap buat rasa seronok jugak bersenam.
Daa








