Assalamualaikum
Memang ada banyak petua melegakan batuk dan sakit tekak dikongsikan di internet.
Dua minggu ni memang minggu yang paling "hectic" bagi aku sebab anak-anak dengan shujin jatuh sakit.
Alhamdulillah.. Dalam 52 minggu setahun.. Dua minggu baru diorang demam. Most of the time sihat walafiat.
Shujin kena tonsilitis
Aisy suspected lung infection
Aqil Demam batuk selesema
Damia muntah sakit perut demam
Aku pun menumpang sakit jugak. Demam selesema sampai 39.3 degree. Memang tak larat nak bangun.
Alhamdulillah aku dah sembuh. Aisy terpaksa makan antibiotik sampai Jumaat ni. Tapi takde demam. Batuk sikit.
Hoi.. Panjang cerita nak share petua je kot. Hahaha..
Okay...
Batuk sakit tekak dan tonsil shujin bengkak yang sangat menyakitkan.
Aku saket hati sebab dia makan ubat, simptomnya makin menyebabkan dia miserable. Antibiotik tu maybe tak berkesan sebab shujin kena viral infection. PCM dah habis. Tapi demam masih on off sebab tonsilnya masih bengkak.
So, aku pun geram. Bancuh apple cider vinegar (cuka epal) letak madu dengan air suam. Bagi shujin minum. Satu botol air 500ml dia minum sepanjang malam tadi. Alhamdulillah. Putih putih kat tekak tu almost clear. Tinggal bengkak sikit. Demam pun dah takde. Kalau baru baru sakit tekak nak kena selesema pun elok diamalkan tau.
Aisy pulak. Batuk tu aku bakar bawang putih, rendam dalam minyak kelapa (virgin coconut oil). Biarkan infuse 10-15 minit. Sapukan kat dada dan belakang. Kalau badan berangin pun bagus sapu ngan minyak ni. Shujin kata lega.
See... Aku bukan anti doktor atau anti ubat. Cuma kebanyakan masa aku rasa natural remedies lebih berkesan. Cuma dalam certain certain kes macam kes aisy suspected lung infection tu aku mengalah jugak bagi antibiotik.
Daa
Memang ada banyak petua melegakan batuk dan sakit tekak dikongsikan di internet.
Dua minggu ni memang minggu yang paling "hectic" bagi aku sebab anak-anak dengan shujin jatuh sakit.
Alhamdulillah.. Dalam 52 minggu setahun.. Dua minggu baru diorang demam. Most of the time sihat walafiat.
Shujin kena tonsilitis
Aisy suspected lung infection
Aqil Demam batuk selesema
Damia muntah sakit perut demam
Aku pun menumpang sakit jugak. Demam selesema sampai 39.3 degree. Memang tak larat nak bangun.
Alhamdulillah aku dah sembuh. Aisy terpaksa makan antibiotik sampai Jumaat ni. Tapi takde demam. Batuk sikit.
Hoi.. Panjang cerita nak share petua je kot. Hahaha..
Okay...
Batuk sakit tekak dan tonsil shujin bengkak yang sangat menyakitkan.
Aku saket hati sebab dia makan ubat, simptomnya makin menyebabkan dia miserable. Antibiotik tu maybe tak berkesan sebab shujin kena viral infection. PCM dah habis. Tapi demam masih on off sebab tonsilnya masih bengkak.
So, aku pun geram. Bancuh apple cider vinegar (cuka epal) letak madu dengan air suam. Bagi shujin minum. Satu botol air 500ml dia minum sepanjang malam tadi. Alhamdulillah. Putih putih kat tekak tu almost clear. Tinggal bengkak sikit. Demam pun dah takde. Kalau baru baru sakit tekak nak kena selesema pun elok diamalkan tau.
Aisy pulak. Batuk tu aku bakar bawang putih, rendam dalam minyak kelapa (virgin coconut oil). Biarkan infuse 10-15 minit. Sapukan kat dada dan belakang. Kalau badan berangin pun bagus sapu ngan minyak ni. Shujin kata lega.
See... Aku bukan anti doktor atau anti ubat. Cuma kebanyakan masa aku rasa natural remedies lebih berkesan. Cuma dalam certain certain kes macam kes aisy suspected lung infection tu aku mengalah jugak bagi antibiotik.
Daa







