Jumaat

Stronghold Crusader - Game yang Najib kena main

Assalamualaikum

Stronghold Crusader ni permainan komputer yang dah lama. Otai otai game memang tak boleh panggil otai la kalau tak pernah main game ni. Hahaha.. Walau pun aku tak berapa nak otai, tapi aku ada shujin yang otai. So dia ajar aku main game Stronghold Crusader yang amat ohsem ini. Memang addicted woo..

Basically, permainan Stronghold ni adalah game tactical perang perang. Perang zaman dulu la. Pakai panah, pedang, catapult, ballista bagai. Tapi ianya bukan sekadar berperang. Kita sebagai pemain adalah berperanan sebagai Sultan yang mengawal negara. Kena jaga rakyat. Kalau kita jaga tak betul, letak cukai tinggi, tapi bagi makan tak cukup, facilities tak mencukupi. Rakyat benci.. So, rakyat semua lari. Tak ada orang nak membangunkan negara, tak ada askar yang boleh kita bawak pergi berperang.

Menarik kan..? Memang pun~!!!

Dalam game ni. Kita akan diberikan duit dan sedikit source untuk mulakan permainan. Lepas tu pandai-pandai lah nak buat istana bagi cantik-cantik, nak buat ladang epal la bela lembu la. Buat askar. Kedai roti dan arak pun boleh buat!!
Lembu ni boleh jadi source untuk buat keju sebagai makanan atau pun baju kulit askar. Masa perang, kita boleh juga lontarkan bangkai lembu dengan catapult untuk membunuh askar pihak lawan. Hahaha!!
Ada rumah, pasar, besi, tempat simpan makanan. Yang belah kanan bawah penjaga buku tu adalah yang menunjukkan populasi rakyat dan peratus rakyat sukakan kita. Nak keep as 100% kenalah bagi makan cukup, rumah cukup, tak cas cukai banyak banyak. Ada trick kalau nak bagi cukai tinggi. Trick paling mudah bagi rakyat mabuk mabuk. Tapi no-no la kan arak tu harommm.. So, kita boleh tambah kecantikan bandar, bagi rakyat makanan yang mencukupi. Baru lah boleh nak letak cukai tinggi. Sebab tu Najib dan pemimpin negara kena main permainan ni. Baru diorang akan paham macam mana nak manage sebuah negara. Strategi tu penting!!
Tapi ada je raja dalam game ni yang letak benda yang menakut nakutkan rakyat untuk paksa rakyat bayar cukai tinggi. Aku tak berapa pandai buat begitu. Aku selalu jadi sultan yang disayangi je. Hahaha..

Of course la tujuan utama game ni adalah untuk bunuh raja pihak lawan. Tapi proses tu yang sangat menarik bagi aku. Strategi kena baik. Kalau tersilap langkah, askar kita semua mati, tapi tak dapat tembusi kubu pihak lawan.

Game ni kita boleh pilih untuk lawan dengan computer atau lawan dengan orang lain dalam network kita. Boleh pilih nak  team atau nak lawan sesama sendiri je. Menarik gila. Once dah main baru korang tau betapa bestnya permainan ni. Bagi yang suka main game lah. Hehehe.. Sesekali release tension apa salahnya kan.

Aku dari dulu memang suka main game. Dari zaman main ragnarok, gunbound etc tu. Ada orang tu ehem ehem.. Dia siap berkenalan ngan somi kat dalam game. Hahaha..

Daa

6 comments:

Zie Madini berkata... [Reply]

macam best je games ni. nak try download lah nanti. hehe

Irfa berkata... [Reply]

XLEH GENG LAH, SBB AKU XLEH MAIN BENDA2 YG BUAT JANTUNG AKU BERDEGUP KENCANG NIH, HAHA

PetakBunga berkata... [Reply]

kompleks nya game.

Aziela berkata... [Reply]

Game2 ni...bukan kemahiran akak. Banyak betul benda yang akak tak mahir, kan Rai...hahahahaha

imm berkata... [Reply]

imm pandai main ala2 candy crush je kak rai..hahaha

Unknown berkata... [Reply]

dah lama dah timggal game2 ni..dulu saya dok serumah dengan kakak,abang ipar tu gila games..tu yang terikut2 jugak..hehehe..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com