Jumaat

Mencegah demam batuk selesema berlarutan

Assalamualaikum

Biasa kita dengar mencegah lebih baik dari mengubati. Ramai orang kata pemakanan seimbang, makan makanan sunnah atau pengambilan supplement tambahan boleh mencegah demam batuk dan selesema. Aku setuju dengan statement ni. Tapi kita kena ingat jugak. Cegah tak semestinya takkan demam langsung. 

So, bila dah nak kena tu macam mana kita nak cegah dari berlarutan..?
teka sapa ni..?
Ada orang.. Bila rasa dedar rasa nak demam je terus makan panadol. Bila rasa nak selesema je terus makan pil soluble. Macam macam cara. Sedikit yang aku tahu mengenai pengambilan ubat ubatan adalah.. Paracetamol boleh menyebabkan immunosuppression dan tidak sesuai diberikan sekiranya demam adalah disebabkan oleh jangkitan virus. Walau pun dikatakan antara ubat paling selamat, paracetamol adalah punca banyak kes kerosakan hati di seluruh dunia. 

Ok.. sambung cerita pasal cara mencegah demam batuk dan selesema dari berlarutan

Point paling penting adalah mencegah demam dari simptom pertama yang korang rasa. Contoh kalau nak selesema tu mula rasa sakit tekak, bersin bersin gitu kan.. So from that point onwards korang kena bekerja keras membantu imun sistem korang untuk melawan virus dan sebarang patogen dari terus berleluasa dalam tubuh.

Aku ada masalah alahan. Kalau jerebu macam minggu lepas memang jenuh la bersin especially pagi-pagi. Bersin tak berhenti tu memang tanda nak kena selesema (kes aku). Dah selesema tu start badan rasa tak larat nak demam dan sebagainya. So bila start rasa perit tekak tu aku dah bancuh air apple cider vinegar siap siap sebotol minum. Extra dose vitamin C sebagai anti-histamine semulajadi. Dan yang terbaru.. Since madu dah habis dan tak restock restock lagi, aku jumpa kaedah baru melawan sakit tekak diperingkat awal.. Bancuh lime/lemon/calamansi juice dengan air suam. Masukkan secubit garam. Jangan banyak sangat garam. Serius ianya sangat berkesan untuk sakit tekak. Minum pagi dan malam.

Aku start sakit tekak je memang aku buat anything untuk make sure ianya tak jadi berlarutan. Senang cakap kalau dah keluar air jernih meleleh kut hidung tu mulalah aku jadi macam nenek kebayan. Jangan tunggu sampai hingus hijau bagai ye.

Minum air jangan kurang dari 2liter okay. Alhamdulillah. Dengan cara ni kami sekeluarga berjaya mengelak dari pengambilan ubat ubatan lebih dua tahun. In fact, Aisy memang tak pernah minum ubat.

Dengan cara ni, selesema aku biasanya tak berlarutan lebih dari dua hari dan biasanya tak demam. Anak-anak pun sama. Aisy biasanya demam tak sampai sehari dah kebah.

Share ni bukan nak sombong ye. Aku paham macam mana susah hati ibu ibu bila anak demam batuk selesema tak kebah kebah. Batuk selesema kalau berlarutan boleh menyebabkan jangkitan pada paru paru. So sebaiknya cegah secepat mungkin. Jangan ambil mudah walau pun sekadar batuk selesema.
EVCO Sangat banyak kegunaanya

Mungkin ramai tak setuju tindakan aku yang menolak ubat ubatan. Sebab mungkin ada yang anggap bila anak demam aku cuma tadah tangan doa supaya disembuhkan demam anak-anak. Tidak ye. Bila anak mula batuk ehek sikit pun especially Aqil sebab dia mudah batuk bila sejuk, aku mula la bakar bawang putih, bagi minum macam-macam jenis air. Alhamdulillah anak-anak redho kan je. Hehe.. Mungkin sebab aku dah biasakan dari diorang kecik. Melentur buluh biar dari rebungnya..

So.. apa yang aku bagi ni cuma sebagai cadangan bagi ibu ibu yang nak mencuba cara alternatif. Aku faham jugak perasaannya bila anak demam kita nak make sure kat rumah ada standby sirap demam, ubat batuk dan sebagainya. Tapi percayalah.. Once kita tak bergantung harap pada ubat ubat tu, kita tak perlukannya sangat pun. Once aku belajar benda tu, Aqil dengan Damia jaaaaraaangg kena demam. 2-3 bulan sekali pun payah.. Aisy lagi la.. So far dah setahun lebih ni baru 3 kali kot demam. Tu pun demam sehari dua je.

Salam Jumaat. Yey~~ Esok Sabtu.. Kita raya lagi. hehe..

Daa

9 comments:

Myra Jay berkata... [Reply]

MJ juga tak suka ubat, tapi kalau ada alternatif ok je mencuba kan, kalau dah sesuai boleh teruskan..

uncle gedek berkata... [Reply]

uncle termasok orang yg baru nak demam teros carik panadol... hehe

norhasnizakhalid berkata... [Reply]

mama kalau demam pulak.. biarkan dulu, dah lembik baru nak carik ubat

SalbiahM berkata... [Reply]

betul tu Rai..saya kalau rasa selsema sikit terus cari madu+limau nipis untuk ubat sakit tekak dan cairkan kahak..memang tak suka ubat gak..tak elok untuk hati.

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Selagi bole cegah dgn ubat ubatan...mmg sy akn buat....

Smlm tu sy ada baca...klau anak dmam or batuk selesema ke...potongkan bawang merah...letak kat tapak kaki anak...then pkaikan stokin...bila tidur mlm la...tp x penah buat lgi...sebab alhamdulillah anak2 sihat setakat ni.....

Mimie berkata... [Reply]

perkongsian tg bagus

Zai Zamree berkata... [Reply]

sm...x suka mkn ubat.dh teruk sgt br la telan.
utk anak klau br2 nk demam mmg akan jerelum & kerap mndikn.tgk 1 hr klau x kurang2 jugak br p kinik check tp ubat mmg jrg bg.just nk check truk sgt ke sakit dia tu

PetakBunga berkata... [Reply]

nanti aku pun nak cr lah..
luth dah setahun, bolehkan?
rumah aku skrg ada minyak habatulsauda yg makcik aku bg katanya dr mekah..nanti blk ni aku nk try bg Luth..mudah2 okey..

Sheila Salim berkata... [Reply]

Assalamualaikum kak rai, bagusnya share petua ni. sheila try buat steam and precussion kat adam. kurang batuk dia, dah muntah2 susu campur kahak. getting better now. alhamdullilah. hilang sikit rungsing seminggu tu. sheila pun kalau boleh nak cuba kaedah2 gini even my dad is doktor. hahaha yg besar gini suka la hadap doktor, dak kecik suka natural je.. thanks again kak rai ~~~

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com