Jumaat

Lego Minifig Custom Design - Wireframe

Assalamualaikum..
Sebenarnya, lama aku tak update pasal lego adalah disebabkan aku tengah buat kajian untuk buat custom minifig yang berserta wireframe. 


 Bila dah siap, patutnya rupa macam ni (lebih kurang, of course takkan sama). Just the idea itself is nice. Ada jugak aku dok ushar-ushar warna glow in the dark, tapi kos dia buat masa sekarang adalah sangat kurang menarik. Lagipun, glow in the dark perlukan keadaan gelap untuk pembalikkan cahaya berlaku, jadi sebagai mainan anak aku, aku rasa kurang sesuai. Takkan diorang nak main dalam gelap? Nak nampak apa kan? Unless hasil tu adalah sebagai hiasan atau display, then it makes sense. 


Alternatif aku buat masa sekarang adalah optical illumination atau holographic(Plane Hologram).

 


Kalau korang tau, hologram sebenarnya boleh dibuat dari rumah. Cuma menggunakan bahan-bahan asas printing, mercury dan ofset (kalau nak mudah, beli kertas dia). Tapi kalau kertas, articulation pada minifig akan terganggu. Kecuali kat torso..

 
 Aku pernah belajar ni dulu, sekarang samar-samar. Kena study semula. Hahaahaha.. Wish me luck.

::: Dicatatkan oleh Goshujin-sama :::

2 comments:

lieyalatif berkata... [Reply]

buat sendiri? okey lieya sgt kagummm huhuhu nampak no kecetekan ilmu lieya bab2 ni heheheeh....

Unknown berkata... [Reply]

Mcm best!!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com