Rabu

7 tips untuk menurunkan berat badan tanpa perlu berdiet

Assalamualaikum

Ada banyak jenis diet dalam dunia ni. Setiap individu berbeza. Cara nak menggemukkan badan tanpa had mungkin sama, iaitu dengan makan banyak. Tapi cara nak menurunkan berat badan ke berat asal tak sama.

Tapi apa yang aku belajar. Tak makan bukan satu kaedah diet yang bagus. Berdiet dengan kurangkan atau tak makan langsung satu jenis nutrisi bukan satu kaedah diet yang bagus. Keyword yang penting adalah makan dengan seimbang. Variasikan makanan.

Nak share satu tips untuk menurunkan berat badan tanpa perlu sekat sekat makan.
(1) Berhenti dari berdiet dan pilih makanan yang berkhasiat
Salah satu punca kegemukan adalah sebab badan seseorang tu kekurangan sesetengah jenis nutrisi. Satu kajian yang dibuat. Signal berhenti makan akan dihantar ke otak apabila kita ambil protein yang mencukupi. So kalau makan nasi banyak, protein kurang. Seseorang akan makan tak berhenti henti. So gemuk sebab gula dari karbohidrat tu tak digunakan jadi tenaga lalu disimpan sebagai lemak. Kalau kita biasakan badan dengan makanan yang penuh khasiat, lama lama badan dengan sendirinya akan kurang craving pada makanan rapu. Tak payah nak control control sangat pun. Antara nutrient yang biasanya kurang adalah seperti protein, omega 3.
Omega 3 supplement

(2) Baiki sistem penghadaman
Sistem penghadaman yang mengalami iritasi (inflammation) akan menyebabkan ianya tak bekerja secara efektif untuk exrtact nutrisi daripada makanan yang kita makan. Lalu menyebabkan tubuh kita kekurangan nutrisi. Dan menyebabkan asyik craving nak makan je kerjanya... Makanan yang ditapaikan macam kimchi, miso, yogurt, tempe sangat sangat bagus untuk penghadaman. Selain dari tu, ambil jugak probiotik untuk replace balik flora yang hilang akibat gaya hidup atau makan ubat ubatan.
Probiotik by Nutrilite
(3) Sarapan pagi
Ramai jugak yang jenis tak biasa sarapan pagi. Kalau sarapan pagi, sakit perut. Actually sakit perut adalah bagus. Buang toksin dan maksudnya penghadaman berfungsi dengan baik. Kalau tak biasa, biasakan. Terlalu banyak faedah makan sarapan pagi ni dan jangan sesekali abaikan. Kalau boleh makan sarapan pagi dalam masa sejam lepas bangun tidur dan makan makanan yang mudah dihadam dan diserap oleh tubuh. Kalau teringin sangat nak makan nasi lemak, sebelum makan nasi lemak tu, minum protein drinks atau smoothies buah buahan segar.
Variasikan makanan anda
(4) Kurangkan stress
Stress juga meningkatkan pengeluaran hormon cortisol dan menyebabkan craving. Salah satu cara untuk mengawal tekanan adalah dengan amalkan minum chamomile tea. Atau drop chamomile extract kat bawah lidah. Ni aku tengok kat dalam rancangan Dr Oz. Selain dari tu, naikkan hormon gembira dengan bersenam dan beraktiviti dengan keluarga. Tumpukan perhatian pada keluarga dan kurangkan ngadap gadget.

(5) Masak sendiri, tanam sendiri makanan
Memasak juga adalah salah satu terapi stress. Bercucuk tanam lagi la kan. Bila tenang tenang, maka stress pun kurang. Selain dari tu, dengan masak sendiri, kita juga boleh control apa ingredients yang kita masukkan dalam makanan kita supaya lebih sihat, lebih segar.. :D

(6) Detox
Toksin sangat sangat suka bertempek pada sel lemak. So orang gemuk, selain dari berat lemak, dia juga berat toksin. Detox sangat sangat membantu tubuh kita berfungsi dengan lebih efektif. Detoks perlu dilakukan secara berkala. Untuk permulaan mungkin boleh buat dua kali seminggu. Bila rasa badan dah semakin "ringan", boleh kurangkan pada sekali seminggu.
Beriadah dan buat aktiviti sekeluarga

(7) Tidur secukupnya
Rehat dan tidur secukupnya sangat penting. Selain dari merehatkan tubuh, tidur adalah masa yang penting untuk badan kita baiki sel dan tisu yang rosak sepanjang kita berjaga. So jangan pandang ringan pada masa tidur ya.

Mungkin ada orang yang kata.. Ala.. gemuk pun kalau sihat takpe je. Tapi ingat.. Sihat bukan semata mata ketiadaan penyakit.. 

Health is a state of complete physical, mental and social well-being, and not merely the absence of disease or infirmity. - WHO

Jadi, dalam dunia yang serba busy ni.. Kita mungkin takkan dapat mencapai perfect health. Tapi, ada cara untuk capai optimal health 

Optimal health does not mean perfect health. Optimal health means adapting known inherited health risks and your current lifestyle to make the personal choices necessary to live your life as healthy as possible.
Optimal health compels you to choose every day to be your best – by selecting the right foods and supplements, engaging in exercise and rest, and by incorporating healthy habits and balance in everything you do.- Nutrilite 

Dah bersedia nak turunkan berat badan dan hidup lebih sihat?

:: Nak tau bagaimana supplement tambahan boleh membantu menurunkan berat badan? Consultation percuma. Whatsapp ke nombor 0126894617 untuk consultation :D

Daa

18 comments:

t.a.t.a berkata... [Reply]

Setiap kali kita makan akan mengambil masa 20 minit untuk signal dihantar ke otak memberitahu yang kita kenyang. So kalau rasa nak tambah lagi, tunggu 20 minit, kalau masih rasa lapar tambah lauk sahaja. Jangan tambah nasi.

Itu kata Kevin Zahri. :)

Ilyana berkata... [Reply]

Gemuk.

Smua yg awak tulis ni saya x apply. Mmg patut gemuk pun. Hahaha..

1. X cukup tdo
2. Stress
3. Terasa nk mengunyah je
4. Xde masa utk masak..bercucuk tnm apatah lagi
5. Xde masa utk mkn makanan yg dimasak sempurna. Fast food manjang
6. Sila supply nasi kerabu plis. Eh?

Irfa berkata... [Reply]

aku dah kenalpasti punca aku gemuk
x bersenam
makan carbo berlebihan(nasi)
masalah membuang (3/4 hari pun steady je x mmbuang,huhu)

Fazlina Ridzwan berkata... [Reply]

TQ for sharing the info rai...

Aziela berkata... [Reply]

Punca akak gemuk ialah sebab tak bersenam. Sangat kurang sampai masuk kategori tak lah kiranya.

Lepas tu carbo craving. Aduhai..masalah besar sungguh.

Lastly, ada masalah hormon.

Detox tu akak rasa sangat penting. Rai, apa cara detox yang paling mudah dan selamat? Kalau google, memang macam2 suggestion...but the best?

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kalau ada peluang masak hasil dari tanam sendiri siapa tak nak Rai. Ini tanam kunyit/pokok kari/pandan pun dlm pasu macam mana nak tanam sayur banyak-banyak. Tak ada tempat:)

kastari multimedia berkata... [Reply]

makasih atas info yg anda berikan :-)

Unknown berkata... [Reply]

bagus tips ni.. tp deqla ni nak tmbh berat badan.. mkn byk pun ssh betul nak naik.. huhu

emarieys berkata... [Reply]

baru plan dgn suami nak jog hari minggu ni...dah rasa berat badan melebihi masing-masing skrg ni

Unknown berkata... [Reply]

@t.a.t.a, betul tu..sebab tu disarankan supaya kunyah 44 kali macam sunnah rasulullah..

Unknown berkata... [Reply]

@Ilyana, nasi kerabu lepas tengah bulan.. hahaha.. awak selalu post gambar kek, saya asyik teringin je tau.. jaat!!

Unknown berkata... [Reply]

@Irfa, yup..biasanya nasi putih.. try tukar pada nasi beras perang.. try eliminate refined carb sikit sikit..

Unknown berkata... [Reply]

@Aziela, carbo craving mungkin berpunca dari banyak makan refined carb dan masalah yeast infection..

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, betul kak..saya lagi la..tanam dalam pasu pun taknak hidup..tapi dapatlah masak sendiri sikit2 utk family pun da okay..

Unknown berkata... [Reply]

@Deqla Manjew, samala ngan saya pun..hahaha

Unknown berkata... [Reply]

@Ema Johari, jomm.. jogging sikit sikit pun seronok..

QasehnyaRania berkata... [Reply]

dok umah bertingkat x leh nak nanam sendiri nya kak.

dah lama kot tak jogging. hihi
makan bras perang dah ok. hihi

good luck akak

Mohd Shubhi berkata... [Reply]

Nak gemuk perlu ilmu nak kuruspun perlu ilmu nak sihat juga perlu ilmu. Terima kasih berkongsi

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com