Selasa

Binaan Lego budak lima tahun Aqil vs Aggressor Mk-III

Assalamualaikum

Asal aku buat je, Aqil mesti nak buat lebih baik dari aku. Asal aku buat je, Aqil mesti nak buat lebih baik dari aku. Hahaha.. Aku rasa bagus dia ada sikap macam tu. Aku rasa senang hati sebab dia selalu nak lawan cabaran dan jadi lebih baik. Rasa sedih pun ada. Kenapa laa agaknya dia asyik nak kalahkan ayah dia? Akhir sekali, aku rasa takut. Takut bila besar nanti dia asyik nak melawan aku.

Cerita kali ni, Aqil nak lawan Aggressor Mk-III yang aku tengah buat. Masih dalam pembinaan katanya, tapi bila dia datang tunjuk kat aku dan wife semalam, kami terkejut jugak. Bagi kami, ia satu lagi rekaan yang hebat untuk umur dia.



Dia dah sedikit faham pasal konsep warna. Kalau ikut rekod dulu-dulu, dia main bedal je apa warna yang ada asalkan dapat siapkan bentuk yang dia nak. Tapi tak untuk kali ni. Dia pilih merah sebagai asas, kuning sebagai sekunder, kelabu dan putih sebagai warna perinci.


Bumbung pada bahagian awal pesawat pun sangat baik. Penamat yang rapi (clean finnishing) dengan ciri-ciri kebumbungan yang rapi.


Gerudi warna emas pada muncung untuk gerudi pesawat ayah katanya.. hadeii!! Warna kelabu atau perak dah tak ada jadi warna emas digunakan. Masih kombinasi warna yang baik.


Hatch pada bahagian belakang pesawat katanya untuk masukkan kereta. Muat ke? Kecuali saiz buggy kot.


Satu lagi pintu. Dia kata untuk para (penerjun payung terjun) dan buang bom kat ayah. Ishk ishk ishk.. Tong minyak kecemasan. Takut-takut kapal terbang dia habis minyak masa kejar nak gerudi ayah. Lagi, ada dua tong bentuk silinder dengan penutup kelabu kat hujung tu. Dia kata dua tong tu untuk bawak makanan, sebab takut lapar dan dahaga. Ishk! Cemana laa dia dapat pemikiran macam ni?? Kadang rasa comel, kadang rasa tanda soal.


Panel kawalan pun tak kurang. Cockpit pun agak menarik dengan warna biru, cuma aku rasa warna hitam lebih baik. Kena laa hormat pandangan anak.


Aku dah bagi enjin jet, tapi dia kata tak sesuai dan tak tahu nak guna. Jadi dia guna enjin pesawat penumpang. Dua je cukup ke? Dia jawab, sebab tu bawak minyak lebih.

Well, dia kata tak siap lagi. Tengok laa ntah apa benda lagi dia nak tambahkan. Yang jelas, bahagian ekor pesawat je tak siap. Tapi aku rasa dia akan tambah benda lain sebelum tu. Biasa laa.. budak 5 tahun.




Aqil Custom Aircraft vs Shujin Custom Aggressor
Happy building..

Binaan lego mudah kanak-kanak 3 tahun

:: Entry contributed by Encik Shujin

Daa

19 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Wah... Rai dah ada administrator baru utk blog ye:)

Boleh tahan hero Rai mereka-cipta. Kreatif sangat.

asyifamustaffa berkata... [Reply]

En.Shujin rupanya...admin bru nmpknya ye Rai..:-)

Dia tercabar tu tgk ayah punya lg mantap...! Dia pun nak juga nmpk hebat tu...kreatif...!

Ujie Othman berkata... [Reply]

saya tengok cantik je..mmg kalah la saya..detail dia buat.

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Lego lagi? Nak encourage Aydin dgn lego gak...boleh jdk engineer Aqil ni...

Unknown berkata... [Reply]

ni nak tuju komen kat en shujin ke makcik ni?? haha..

sangat kreatif utk aqil yg baru umo 5 tahun!!..go aqil go..lawan jet pejuang ayah punya!! haha..

MAY berkata... [Reply]

Bijak2.. Kcik2 da pndai tunjuk smgt ingin tampil lbh bgus dr smlm..:)

Unknown berkata... [Reply]

Actually, Rai mintak saya tulis pasal LEGO sahaja. Atas apa yang di perhatikan, tak banyak blog di Malaysia yang tulis pasal tajuk ni. Jadi saya akan terus menulis bermula dari perkembangan Aqil dengan LEGO, tips dan cara membuat binaan mudah dan lain lagi. Bila parents dah ada skill, child akan impress, later senang nak tarik minat anak-anak Harap memanafaatkan pembaca. Sekian.

azian berkata... [Reply]

rai...
anak2 akak main lego yg biasa tu jek...mmg baguskan kl bg anak2 main ni....

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

memang tangan berseni Rai sekeluarga ni...cantiklah dah siap

Unknown berkata... [Reply]

Mantop!

nazayiena berkata... [Reply]

Pandainya Aqil buat tu semua,memang kreatiflah dia dgn umurnya yg baru 5 thn.

aizamia3 berkata... [Reply]

Memula ingatkan Rai tapi olahan ayat buat terfikir.. ni bukan Rai ni sebab biasanya yang mengajar buat Lego tu ayahnya.. hehehe.. ;)
Apa-apapun nampak menarik apa yang cuba diusahakan oleh dak Aqil.. ;)

Irfa berkata... [Reply]

ulasannya detail
aku bagi 10 1/2 bintang ;)

Tanpa Nama berkata... [Reply]

wah mmg terbaik lah !

makchaq berkata... [Reply]

Pandai dah Aqil...teringat pulak masa anak2 makchaq kecik2.. selalu buat lego macam ni, la ni dah tersadai dalam kotak.. sesekali ja main..
tapi ada anak makchaq yang join lego robotik, pernah jadi johan untuk salah 1 kategori, bekumpulan bukan perseorangan..

Unknown berkata... [Reply]

Waaa.. Terenya anak Makchaq. Aqil baru je start fasih dengan lego lego asas. Bila dia dah tere guna lego technic, baru kami nak kenalkan dengan robotic.. Tapi kalau boleh taknak la hantar dia pergi kelas robotik tu sebab set, motor, sensor dengan software dia tu harga rm500 je..

Tapi memang kagum ngan anak makchaq. Harap satu hari nanti Aqil pun boleh sampai ke tahap tu... Insya allah.

Adriannasyaz berkata... [Reply]

Sya pun terer cenggini dgn lego..huhu

lieyalatif berkata... [Reply]

wow menarik!...bagus gak kan lego ni...boleh merangsang kreativiti anak...cantik hasil hero2 rai buat....dah name lelaki kan sure minat n kreatif bab2 ni heheeheheh....

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Kreatifnye dua branak nie....

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com