Khamis

Aggressor Class Fenrir Mk-II : Bahagian 2

Aggressor Class Fenrir Mk-II : Bahagian 1
Aggressor Class Fenrir Mk-II : Bahagian 3

Kenapa nak cerita pasal lego nih? Ceritanya macam ni. Sebenarnya, aku rasa macam "hek ellehh.." bila Rai berkali-kali cakap "Hebatnya suami orang (saya). Bukan semua orang boleh design lego macam ni. Even engineer pun kena berhempas pulas kalau nak dapatkan result macam ni". Aku tak percaya dan rasa macam dimainkan atau itu cuma cakap-cakap isteri yang nak bagi semangat kat suami dia. Tapi bila Rai tunjukkan video kat Youtube, forum dan sumber lain, baru aku tau yang dia bukan buat lawak. Tak puas hati, aku belek lagi kat internet. Ya, ada ramai lagi yang lebih hebat. Manusia bukan dalam bilangan ratus kan? Tapi aku tau haritu yang Rai tak bergurau.


Hatch pada Mk-II sangat kecil. Ini bahagian yang aku paling tak suka dengan rekaan kali ni. Ruangannya ialah 2 x 6 x 4 1/3 dan tak muat untuk isikan armor pun.


Bahagian atas dimuatkan dengan 4 enjin jet. Manakala bahagian belakangnya dipasangkan dengan silinder yang dibuat macam jet jugak. Tapi masa gambar ni diambil, sebahagian besar bata berwarna neon-green yang menjadikan dia nampak macam truster tu, telah aku cabut untuk percubaan Mk-III. Empat enjin jet kat bahagian atas tu laa yang Aqil cakap dia tak tahu guna. Part tu separuh bata biasa, separuh bata teknik.


Disebabkan saiz Mk-II ni besar, jadi sayap pada pesawat ni kami buatkan kepada jenis boleh cabut pasang supaya mudah untuk Aqil nak bawa set LEGO dia pergi main dengan kawan-kawan. Bata teknik ada banyak sangat masa tu dan kami pun tak tau nak buat apa, tetiba terfikir cara ni.


Bahagian pilot Mk-II adalah sejenis pod. Bila dah nama POD, mestilah boleh cabut pasang kan? Sebenarnya, ada dua pod yang sama kami buat masa pembikinan haritu. Yang hitam, Pod1, untuk pasangkan kat aggressor dan yang biru, Pod2, untuk pasangkan kat kereta kebal. Dua-dua pod boleh bertukar-tukar tempat pada bila-bila masa dan pod adalah jenis merdeka. Bahagian yang memegang pod terdiri dari octagon 7 dimensi yang kami terfikir sendiri. Lenguh tangan Rai pegang masa aku pasangkan. Hahaha.. Thanks sweetheart! Rasanya tak ada lagi mana-mana set yang LEGO keluarkan guna cara ni. Ini bahagian yang aku paling suka. Aras pada bahagian bay untuk pod diserasikan dengan baik, membolehkan pod boleh dipasang dan dicabut dengan mudah. Pejam mata pun boleh buat.


Mk-II ni ada Speedorz (Motosikal jenis pulley dari LEGO Chima) bay kat bahagian belakangnya. Memang Aqil tengah tergilakan Speedorz sejak bulan April lagi sebenarnya. Sengaja kami tangguh-tangguh sebab harga dia kat kedai bagi kami sangat mahal. Tetiba terjumpa pulak yang murah sebelum birthday dia haritu, terus aku sarbat 4 bijik sekali gus. Dah laa part yang baru, murah, original LEGO pulak tu. Huhuhu..


Tak caya aku cakap? Nah tengok harga dia sendiri. RM10 untuk 4 buah Speedorz. Aku pun terkejut. Padahal sebijik Speedorz ditambah +/-100 bata Toy's R Us jual pada harga RM79.90. Atau 2 bijik Speedorz dengan +/-50 bata pada harga yang sama. Cuma nak tambah sikit, sejak-sejak ni ada iklan LEGO Chima Eagle Interceptor keluar kat TV. Set yang baru, ada kedai jual cuma dengan USD15. Lebih kurang RM49. Postage baru jatuh dalam RM25. Kat Toy's R Us jual pada harga RM159.90. So bagi aku, murah laa. Cuma berkongsi kalau-kalau sesiapa yang ada niat nak beli.

Masa nak buat finishing untuk Mk-II tu bata tak cukup. Jadi beli je dari eBay. Masa tu, tak ada orang lain selain si Richard ni yang ada supply. Walaupun dia ni penjual lego kat eBay di Malaysia yang agak cekik darah, aku sarbat jugak sebab masa tak cukup. 8 keping fuseledge hinge dia jual RM6. Padahal sekeping baru 34sen harga biasa. Tapi itu je part yang aku beli dari dia. Finishing yang lain kena fikir sendiri. Huhuhuhu..

Nota kaki Rai : Serius, lebih separuh dari pengetahuan yang shujin ada ni dah disalurkan pada Aqil. Dan pada umurnya 5 tahun, pada aku, Aqil boleh dikatakan banyak pengetahuan tentang part LEGO. Obviously berbanding aku yang taktau apa ni la kan.. Adeh..

3 comments:

Unknown berkata... [Reply]

kami dah tahu en shujin Rai ni mmg pandai bab2 ni..so, mmg tak hairan aqil pon boleh join sama..yg kami heran cemane korang kontrol bebdk bertiga tu dari pecahkan lego..haha..

Munn Jaafar berkata... [Reply]

ya, persoalan yg sama di atas. setau sy budak 5-6 thn ni kerjanya nk menjahanamkan je..haha..pantang nmpk dibaling2

QasehnyaRania berkata... [Reply]

cayalah anak anak u
saya pon tak pandai bab bab lego ni.hahaa

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com