Selasa

Vitamin supplement sebagai polisi insurans

Assalamualaikum

Kepentingan vitamin supplement selalu diperdebatkan. Even di kalangan doktor dan ahli nutrisi sendiri.

Antara fakta yang menyokong pengambilan vitamin supplement adalah, kandungan mineral dalam tanah semakin berkurangan akibat dari pertanian tak terancang. Malah ada kajian yang kata, kandungan zat besi dalam sayur bayam pada hari ini jauh lebih rendah berbanding kandungannya pada 50 tahun dulu. Zaman sekarang, kebanyakan orang makan banyak. Tapi makan makanan yang tak berkhasiat. So, kita kena fokus pada kualiti makanan yang diambil. Makan nasi dua tiga pinggan, ayam setengah ekor. Tapi sayur takde. Atau salad sikit je. So mana nak sihat..?


Kalau makan sayur pun, banyak kes sayur overcooked. Nutrisi tah ke mana mana. Ditambah dengan kehidupan masa kini yang penuh pancaroba, kadar stress yang meningkat, menyebabkan keperluan vitamin seperti vitamin B, C meningkat.


 Manakala, bagi yang tidak menyokong pengambilan vitamin supplement pula mengatakan bahawa, pengambilan vitamin dalam sebarang bentuk pil adalah membazir dan kita boleh mendapatkan semua khasiat yang diperlukan oleh tubuh dari makanan yang kita makan. Malah, ada juga yang mengaitkan pengambilan vitamin supplement dengan penyakit seperti kegagalan buah pinggang dengan vitamin supplement.

Aku tak nafikan, kedua pihak ada fakta mereka masing masing. Bagaimana pun, pada aku. Kita tak boleh pukul rata semua vitamin supplement itu sama. Dan kita juga tak boleh pukul rata yang semua manusia itu mempunyai keperluan yang sama.

Setiap individu kena faham. Yang paling penting adalah makan dengan seimbang. Semua nutrisi ada kepentingannya masing masing. Walau pun apa jua keadaan, walau pun sakit kencing manis. Still kena makan gula (read : glukos), kalau tak jadi hypo pulak. Banyak tau kes pesakit kencing manis meninggal dunia sebab kandungan gula dalam darah terlalu rendah.

Sebagai tambahan. Kita ambil vitamin supplement juga. Untuk cukupkan keperluan nutrisi harian kita.

Basuh pun boleh menyebabkan kehilangan nutrient


Calcium magnesium tambahan

Tapi bukan bermaksud kita boleh suka suki nak makan bege mekdi atau ayam kepci hari hari.

Takkan kalau kita dah ambil polisi insurans kita nak saja saja bawak kereta laju laju langgar treler? Atau saja saja nak pegi masuk kandang beruang kan.. Itu cari nahas namanya. Kalau beli insurans pun company boleh void claim kita.

So macam tu lah vitamin supplement. Bukan untuk replace nutrisi yang kita dapat dari makanan yang dimakan. Tapi sebagai tambahan untuk tubuh. Bukan juga bermaksud kita boleh makan suka suki tanpa memperdulikan khasiat makanan dengan beranggapan bahawa khasiat dari sebiji tablet supplement boleh menyelamatkan kita.

So, kalau ada sesiapa yang pregnant ke breastfeed ke yang tanya, nak kena makan supplement ke. Jawapannya adalah terpulang pada diri sendiri. Nak makan boleh. Taknak makan pun tak salah. Tapi kena pastikan makan makanan yang seimbang setiap hari. Still, aku agak recommend ambik supplement sebab how much kita cuba deny yang kita makan secara sihat pun, most of us memang tak makan secara sihat. Dan, dengan lifestyle yang penuh kesibukan. Kita require sedikit jaminan yang tubuh kita betul betul dapat cukup nutrisi. Dengan vitamin supplement yang betul dan yang baik, mesti dapat rasa bezanya. Insya allah.

Take care

Daa

8 comments:

azian berkata... [Reply]

rai...
rai ni kerja jadi pakar nutrisi ek???hihi...bagus laa xplanation rai nih...kagum ai hoccayyy...tapi kl masak overcooked mmg tak dapek laa nutrisinya kan...kl basuh tu hah akak tak pasti mcmne pulak....huhu

Ujie Othman berkata... [Reply]

alasan saya yg tak suka mkn sayur..sayur tu sume dah ilang khasiat masa masak atau..sayur skrg byk sembur racun. hehe

saya amik jugak supplement, juga amalkan kurma/kismis/badam/madu hari2 (baru2 ni je..)

Unknown berkata... [Reply]

cikyan,
takde la..belajar sesikit je.. hehehe.. kalau sayur dibasuh tu basuh sebelum potong.. kalau dah dipotong lagi banyak nutrient hilang..

ujie,
bagus! saya makan habbatussauda.. tapi ada hari lupa gak.. haha..

JunAina berkata... [Reply]

Tak di nafikan memang pola makanan akak tak seimbang, sayur tu kadang2 sahaja. Suppliment pun culas...hehee...

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Yes!! kakak setuju sangat. Macam kalsium magnasium tu kakak consume sejak pregnant anak sulung sampai sekarang anak dara kakak dah 17 tahun tau... Dari dulu label gambar lain sampai label yg macam gambar yg Rai tepek tu. Siapa yg consume aje rasa perbezaannya..

LydSunshine berkata... [Reply]

Saya pun makan habbatus sauda. Ari ni baru nak telan ni bila baca komen rai yg kat atas tu. Heheh.

Saya ni suka je semua makanan kesihatan, supplement, vitamin dan sayur2an pun. Cuma saya ni jenis yg tak rajin dan tak konsisten. Ikut suka ati je, kalo rasa nak makan supplement, saya makan le. Kalo rajin nak masak sayur pun baru makan sayur.

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

kadang-kadang mengelat dari makan sayur juga ha..ha..

itulah pentingnya suppliment kan rai..

lieyalatif berkata... [Reply]

setuju...byk info berguna dlm entry nieh....ape yg penting amalan pemakanan kite kene jaga....mulekan dari anak2 so dieorg dah biase n bile besar amalan tu diikuti...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com