Khamis

Menternak bakteria di dapur

Assalamualaikum

Lepas buat granola bar aritu, aku buatkan yogurt pulak untuk anak anak. Untuk dimakan dengan granola tu la kononnya.
Buat sikit je, cukup untuk sekali makan anak beranak. Tapi aku buat hari hari jugak la sebab membuatnya takde la susah pun..
Kali ni tambah perisa sikit. Yang kuning tu mango puree. Aku letak jugak mango chunk dalamnya. Tapi tenggelam pulak. So tak nampak la.

Seronok tengok anak anak dapat makan makanan fresh yang aku buat. Walau pun rasanya mungkin tak seberapa, still shujin puji puji granola aku sedap kemain. (Macam la kami pernah beli granola bar yang commercial tu kan..haha)

Pada pendapat aku, homemade yogurt ni rasanya memang saling tak tumpah dengan rasa yogurt yang ada di pasaran. Tapi, tricky part masa nak membuatnya adalah ianya agak cair. So aku kena strain airnya. That’s why jadi air yang dalam bekas berpenutup hijau tu. Tu yogurt drink perisa mango yang aku da tambah protein powder. Tak sama la ngan rasa yogurt drink yang ada kat pasaran. Tapi sebab mak buat kan.. Layankan je la anak-anak.

Apa yang pasti…breakfast kini nampak lebih sihat. Malah yogurt buat sendiri lebih jimat dari beli kat kedai :P Wakaka..

Ingat weekend ni nak cuba buat froyo (frozen yogurt). Agak agak boleh lawan tutti frutti tak. Kehkehkeh..

Daa

15 comments:

Ujie Othman berkata... [Reply]

tak tau pun cara buat yogurt..cer cite.

beat berkata... [Reply]

kak tmbah prisa tu kak beli penambah perisa yang biasa tu ke?

Irfa berkata... [Reply]

hebat2..kalau kita ada jodoh nak jumpa nanti jgn lupa tapaukan utk aku ye

ct rahani berkata... [Reply]

rajin rai.. sy kagum okeh sbb sy x serajin rai.. huhu.. nampak sedap yogurt tuh..:)

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Rajin betul Rai. Rai ni untung. Buatlh apa pun, anak-anak suka n hubby pun suka. Sy ni payah. Bt tu, tak abis. Bt ni tak abs. Segalanya, tong sampah jwbnye...mana taknye. makan berdua je. Si kenit tu? Jgn harap.

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

sedapnya Rai...
apatah lagi dapat makan sejuk-sejuk..

JunAina berkata... [Reply]

Gigih betul mak nan seorang nih.

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai...sedap2 nyer tengok...;)

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

pndainye akk buat...rietta pown suka yogurt....hmmm....akk share la resipi kt sni....klu rajin bleh larr rietta cuba...ekekeke...kalu rajin lew...

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Buat yogurt sendiri memang muai Rai. Sebab itu org boleh jual satu cawan plastik kecik tu seringgit aje.. Bayangkan kalau sepeket boleh dapat berpuluh cawan... memang untung kalau juallah... kalau makan sendiri puas.

Qashmere berkata... [Reply]

Bestnyaaa...saya pon nak buat healthy shake pakai yogurt. Tapi pakai plain yogurt biasa tu nak tambah la fruit n veges yang lain. Buat yogurt sendiri tak pandai ler kak..

Tapi tersimpan lagi yogurt tu. Tak bersentuh. Hahahaha

Qashmere berkata... [Reply]

Bestnyaaa...saya pon nak buat healthy shake pakai yogurt. Tapi pakai plain yogurt biasa tu nak tambah la fruit n veges yang lain. Buat yogurt sendiri tak pandai ler kak..

Tapi tersimpan lagi yogurt tu. Tak bersentuh. Hahahaha

Tanpa Nama berkata... [Reply]

walla hebat tu rai !

Nieda Ramly berkata... [Reply]

mcm mana cara nak buat yogurt....?

sitiezahim berkata... [Reply]

hebatnya....kagum la ngan rai

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com