Jumaat

Entry terbabas - Check up Aisy Thaqif

Assalamualaikum

Lupa nak stori mori. Lepas balik sini, aku bawak Aisy pegi check up. Patutnya check up kat klinik desa kat kampung. Tapi misi yang janji nak datang rumah tu tak datang datang. Malas aku jenis orang jji dicapati ni.

So balik sini, baru bawak Aisy check up sebulan. Hari ke 39 sebenarnya. Timbang 4.1kg.


Dumukkss

Sepatutnya kena cucuk Hep B, tapi aku mintak kebenaran ngan doktor untuk delaykan dulu. Aku belum habis baca pasal risiko suntikan hepatitis B pada baby.

Sebenarnya aku ada ura ura nak ban semua vaksin pada Aisy. Tapi kenala buat informed decision. Tak boleh la nak ban semua tanpa tau risiko kalau ambik dan risiko tak ambik. Lepas tu baru boleh outweight kan. Sama ada perlu atau tidak.

Mudah kalau nak bagi je. Tapi berlaku kes adverse effect pada baby nanti.. Siapa yang merana?

Baru baru ni, ada sorang kawan lama PM aku tanya pasal journal berkaitan vaksin yang aku post sebab ada anak kenalan dia, suntikan BCG tak menjadi, ada kemungkinan kena operate dan risiko kena jangkitan Tibi. Tak dapat membantu sebab benda tu pun kemungkinannya awal tahun lepas aku post. Aku tak tanya lanjut lagi sebab condition masa tu uncertain. Tapi just nak mention kat sini..

Apa juga decision kita ambik, sama ada bagi atau tak bagi vaksin pada anak kita, kedua duanya ada risiko. Walau pun sekecil kecil risiko. So, buatlah keputusan yang berdasarkan pengetahuan. Jangan ikut ikutan. Sebab in the end, apa yang berlaku adalah tanggungjawab kita sebagai ibu bapa.

Daa

10 comments:

Tanpa Nama berkata... [Reply]

wah bambam nyer !.. done mkn twisties kat sini yer

Cho Zila berkata... [Reply]

ini semua kena ada pengetahuan bukan main bohjerkan...
memang makan bambam...

Irfa berkata... [Reply]

bab ubat/vaksin ni aku tak pandai.
serah bulat2 kat doc/misi.huhu

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

comeinyeee....check up?mesti nurse nurse suka...comeii sgt...

Ayu Ayunie berkata... [Reply]

alololo... comey... time camni syok cium leher baby... bau masham tu best..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Anak-anak kakak semua mendapat suntikan/vaksin mengikut jadual seperti diberi sebab kakak memang naif bab ini semua.

Kalau di sekolah pula kan Rai kena ada senarai ini mana yg tak ada akan diberi suntikan. So kalau contohnya Aqil belum ada BCG tiba tahun 1 ada misi dtg sekolah cek buku injection itu tak ada dia akan suntik. So kena inform pihak sekolah kalau tak nak bagi.

Munn Jaafar berkata... [Reply]

sy setuju dgn akak. bg @ tak, dua2 risiko mak bapak yg tggung. link akak bg td sy tgk skali imbas je blum baca btul2 lg. dasat gak bhn2 dia. itu ke yg masuk dlm bdn kita slma ni? fuhhh!

mummY daniSha berkata... [Reply]

betul...sebg parent kene kaji betul2 hehe...sampai gaduh2 aku tgk kat fesbuk tu huhuuu....actually,terpulang pada masing2 kan...usaha masing2 ..untuk jaga amanah ALLAH...kelaka pulak aku baca komen2 kat fesbuk sampai gaduh2 dgn dr hehe...

bab2 mcm ni,memang susah bg dr...sebab dierang belaja lain dr apa yg kite kaji dr internet....juz my 5 sen hehe

Unknown berkata... [Reply]

Bukan diorg gaduh ngan doktor pun.. Bakal doktor.. Belum jadi doktor.. Pada aku yg jadi isunya bukan pasal tak percaya doktor ke apa.. Tapi parents sepatutnya diterangkan pasal vaksin sebelum cucuk. Kebanyakan ibu2 tu anak diorg dpt adverse effect kesan dari vaksin. Bukan setakat eczema, asthma je.. Autism pun ada.. Bayangkan ko jadi ibu.. Sebelum cucuk anak, anak sihat.. Banyak cakap.. Bagi vaksin je terus takut org.. Tak bercakap. Tak menangis? Bukan sorg.. Tiga org..

Sebab tu org kata.. Dag terhantuk baru terngadah..


Takdirnya da mcm tu.. Tp at least biarla doktor tu bagitau kemungkinan mcm tu akan berlaku. Bukan main cucuk je.. Haih.. Aku pulak nak membebel kat sini..

Kalau dah tau apa kandungannya, apa kesan sampingannya pun still nak continue takpe la. Sbb keputusan tu diambil dgn pengetahuan. Kalau main cucuk je. Lepas tu jadi mcm tu. Kesian woo..

Walhal yg susah bukan org lain.. Budak tu dan parenta dia jugak. Doktor ke hospital bukan kena apa pun. So at least make sure yg parents ni buat informed decision pasal vaccination.

Unknown berkata... [Reply]

lebih senang mintak penerangan penuh dengan doc kan, tapi kekadang doc ni pulak MALAS nak layan pertanyaan dari parents

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com