Sabtu

Barang yang tak patut letak dalam peti sejuk

Assalamualaikum

Suka jugak tengok rancangan Dr Oz kat tv alhijrah. Hari ahad malam. Yang dibincangkan selalunya menarik.

Last week aku tengok tips di dapur. Pasal sayur dan barang yang kita tak patut letak dalam peti sejuk. Antaranya adalah...

(1) Kentang - Kentang akan convert kanji jadi gula pada suhu sejuk. Selaib dari merosakkan rasa dan tekstur, bila masak ia akan convert jadi bahan yang berbahaya untuk kesihatan.

(2) Bawang - Reasonnya sama cam kentang

(3) Telur - Kulit telur tak elok letak dalam bahagian pintu peti sejuk. Sebab kulit telur sensitif dengan haba. Kalau letak kat pintu, ia akan serap haba bila kita bukak pintu. Bila tutup ia jadi sejuk balik. Panas sejuk ni menyebabkan telur jadi tak elok.

Yang aku ingat ni je. Huhu.. Kalau nak simpan daging, simpan kat freezer. Bukan kat chiller. Nak simpan telur, baik simpan kat bahagian dalam bukan kat pintu.

Aku memang tak biasa simpan bawang, kentang, telur bagai dalam peti sejuk. In fact, mak aku simpan sayur kat luar je. Macam daun sup mak aku rendam akarnya dalam air dan letak kat tepi sinki. Bila nak guna just ambik situ je.

Sebab not until recently rumah mak ada peti sejuk. Hehe. Kat kedai ada la. Just deep freezer untuk simpan daging, ayam & ikan bagai.

Bagusnya kalau perbanyakkan rancangan macam ni instead of rancangan hiburan je.

Daa

7 comments:

PCL berkata... [Reply]

owh..selalu je bawang n benda2 makan yg tak habis gunapakai letak balik dlm peti sejuk, ..ea tak bagus ek ? gud info Rai...apa da kan, tgk hiburan je kat kebanyakan chanel tv skang nih.

Unknown berkata... [Reply]

anda wajib folo link ini..

http://makbedthejournal.blogspot.com/2013/01/lets-move-on.html

Aziela berkata... [Reply]

La... akak x pernah tahu. Tq Rai.

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Terima kasih untuk perkongsian ini. :)

mummY daniSha berkata... [Reply]

gud info zai!

MAY berkata... [Reply]

Isk.ingt byk g info.hihi.tu je yg ingt.hihi

Ibu Muda 30series berkata... [Reply]

yg telur tu ku baru tau....

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com