Khamis

Vitamin dan ubatan yang haram

Assalamualaikum

Sharing dari seorang schoolmate aku dua hari lepas. Aku rasa pasal Centrum ni ada yang dah tau. Tapi tak mustahil ramai yang masih lagi tak tau sebab  dilaporkan bahawa ada je yang masih consume Centrum punya vitamin ni. Walau pun kadang ada diletakkan label bahawa ianya tak halal, masih ada yang tak rajin nak baca dan cuma tau bila ditegur oleh pharmacist.

Centrum
Bawah ni pulak adalah ubat cirit birit. Namanya Imodium. Kapsulnya sebelum ni diperbuat daripada gelatin bovine (lembu) tapi baru baru ni ada perubahan. Ianya diperbuat daripada campuran gelatin bovine dan porcine (babi). Ada keluar di Berita Harian.

So hati-hati ya. Sebelum membeli vitamin supplement terutamanya. Check dulu status halalnya. Jangan main redah-rembat-bayar. 

Daa

14 comments:

nazayiena berkata... [Reply]

Tq share sini,klu kak Nurul pun memang takut nak beli vitamin sebarang nie.

Irfa berkata... [Reply]

seingat aku x penah beli/guna ubat ni ;).betul tu..nak masuk mulut jd darah daging kena tahu status halal haramnya

Unknown berkata... [Reply]

huiiii tanks 4 info..
Glamer gak kan centrum nih.. Tak pernah beli lagi

faraherda.razalan berkata... [Reply]

ISh...ubat pun kena aware la mcm ni. Huhuhuhu~

Unknown berkata... [Reply]

Terlalu byk ubat-ubatan di pasaran sekrg ni

Sarah berkata... [Reply]

sis...loved to shared this info with others ye...

http://sara-sweet-touch.blogspot.com/

Ujie Othman berkata... [Reply]

Kdg tu psl lama belek cari tanda halal..lngsung tak jd beli..^__^

Cho Zila berkata... [Reply]

memang kurang makan vitamin... tapi memang kena hati2kan..

Anamarza berkata... [Reply]

Kna ada pengetahuan am sikit-sikit bab supplement or ubat ni, mana yang diragui mana yang memang selamat dan halal atau harus untuk diambil

matahati-aishahazhar berkata... [Reply]

thanks.. akak pun tak tau ni.. tapi nasib baiklah x pernah beli ubat2 ni.. tapi ni sesetengah je yg kita taukan.. tulah kita kena cek betul2 kat kandungannyer.

Unknown berkata... [Reply]

sarah,
sila sila :D

Munn Jaafar berkata... [Reply]

kalo ubat2 vitamin jenis cmni, mmg patut ada tanda halal ke eh? slma ni bila mbeli ubat...tak terfikir lak nk cari logo halal...nk baca bahan2 mana la reti istilah2 sains perubatan ni..

Unknown berkata... [Reply]

munna,
ubat dgn vitamin yg dari luar biasanya takde tanda halal.. tapi as consumer at least kita kena lah ambik tau. ada terkandung benda yg tak halal ke tidak..sbb masuk dalam badan kan..kalau ubat biasanya kementerian da sekat awal2 kalau ada bahan tak halal..tapi ada jugak yg lepas..so kena pandai pandai carik maklumat..contohnya macam kes vaksin pneumacoccal utk baby ada DNA babi aritu..

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

lorr...mesti ramai yg x aware ni..akak sndri trmasukla k'imi :( nasib baik mmg xpernah guna brand :)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com