Rabu

Mengawal alergi tanpa dadah

Assalamualaikum

Bagaimana mengawal alergi tanpa dadah..? I mean drug. Ubat.

Dalam entry yang lepas kita dah faham bagaimana histamine mempengaruhi proses hidung jadi tersumbat. Sekarang kita teruskan dengan objektif kajian ni.

Objektif kajian adalah
(1) Mencari tumbuhan (botanical product) yang dapat membantu mengawal histamine ke level yang sihat lagi normal (utk mengurangkan simptom alergi)
(2) Yang dapat membantu mengurangkan masalah tersumbat (healthy nasal passage)
(3) Memperbaiki kehidupan (Dengan ubat pun kita boleh kawal histamine (anti histamine) tapi belum tentu akan memperbaiki kehidupan sebab biasanya ada kesan sampingan sama ada kecil atau besar)

Strateginya adalah dengan melakukan kajian menyeluruh terhadap semua jenis tumbuhan dan herba yang mempunyai potensi bagi mengawal masalah hidung tersumbat ini. Nak memilihnya tu kena la pilih yang terbaik kan. Bukan main tangkap tangkap je lepas tu terus jadikan supplement. Banyak ujian yang nak kena buat sebelum kita pasti itu adalah yang terbaik.
 
Dah kenal pasti semua yang ada potensi, kemudian bio assay screening akan dilakukan dimana beberapa fasa in vitro experiment akan dilakukan bagi memastikan hanya tumbuhan atau herba yang benar benar mempunyai kebolehan mengawal hidung tersumbat saja yang akan dipilih. Akhir sekali adalah kajian ke atas manusia (clinical study) bagi memastikan dos yang sesuai  dan memastikan product ini benar benar berkesan setanding dengan pilihan ubat yang ada dipasaran kini.

Terdapat lebih 200 jenis tumbuhan dan herba yang dikatakan dapat membantu untuk mengurangkan masalah alergi dimana hanya 75 yang dikenalpasti benar benar mempunyai kebolehan bagi mengurangkan masalah hidung tersumbat. 75 jenis herba ini kemudiannya melalui proses bio assay di mana in vitro eksperimen dilakukan. Dalam fasa I.

Yang part ni aku susah sikit nak terang. Tapi part by part akan ada elimination process. Di mana, dari 75, hanya 35 yang terpilih kemudiannya jadi 25 dan akhir sekali hanya 10 yang dapat mengawal kadar histamine yang dirembeskan.

Dalam in vitro eksperimen fasa II pulak, setiap satu dari 10 jenis botanical ni kemudiannya di kaji kebolehan masing-masing mengawal kadar pengeluaran histamine, PGD2 dan LTC4.

Aku pun tak reti nak terangkan benda apa tu..Tapi sefahaman aku la..
Pengeluaran PGD2 (Prostaglandin D2) ni akan menyebabkan inflamasi dan suhu badan meningkat. Tu yang jadi demam. Kan kita bersin, berhingus, hidung sumbat lepas tu jadi demam kan.. Manakala, pengeluaran LTC4 (Leukotrienes D4) pulak akan trigger muscle kat trakea. Ianya adalah kesan lanjut dari masalah alergi yang mana ianya sejenis simptom biasa yang dihadapi oleh orang yang asma.

Maksudnya, kalau pengeluaran histamine tak dikawal akan jadi selesema, kemudiannya jadi demam (pengeluaran PGD2). Kalau orang biasa ianya akan jadi demam dan tubuh akan sembuh. Takde
pengeluaran LTC4. Tapi bagi mereka yang asma, LTC4 akan dirembeskan.

Maaf kalau salah. Susah sikit nak paham tapi boleh baca kat Wikipedia - Prostaglandin D2 

Hasil dari eksperimen bio assay ni, dapat dirumuskan ada 3 jenis botani yang benar benar mempunyai potensi besar bagi mengawal rembesan histamine dan sebagai bonusnya dapat mengawal rembesan PGD2 juga.

Iaitu
(1) Acerola cherry
(2) Cinnamon bark
(3) Spanish needle

Next kita akan cerita keputusan eksperimen bio assay bagi ketiga tiga jenis tumbuhan ni secara single dan apabila digabungkan.

Sorry kalau ada yang boring membaca topik ni. Anggaplah aku menulis untuk rujukan dan bacaan aku dimasa depan. Sayang kalau tak disimpan. Nanti lupa.


Nota kaki : Bagi yang masih belum tinggalkan link blog untuk di listkan, boleh tinggalkan komen kat SINI ya.


Daa

10 comments:

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tq share this ye Rai

Misz-ella berkata... [Reply]

Rai, Kc nak ckp satu je .. I always love your entry.

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Peh! Detail...awak sgt rajin membaca kan? And sgt rajin compare the fact.....i love you...eh? silap...sy suke every isu yg awk kupaskan tu...

=D

Dkna Abza berkata... [Reply]

entry nii pasti jadi bahan rujukan semua orang :)

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Tak sedar kita guna rempah-ratus utk masak juga dapat membantu sebenarnya..

cheryna zamrinor berkata... [Reply]

Thanks Rai :)

Takpe. Sha tengah excited nak tengok rupa Acerola Chery. Wikipedia is working out:P

Hanis Azla berkata... [Reply]

akak mengaku mmg tak berapa faham.. tapi tetap seronok membaca info2 ilmu sebegini.. sekurang2nya bertambah juga pengetahuan yg cetek ni.. terima kasih rai..

nazayiena berkata... [Reply]

Thanks Rai berkongsi sini,kak Nurul pun berminat nak baca sbb hidung kak Nurul pun selalu tersumbat sejak dah stop pki spray tu.

wakgelas berkata... [Reply]

gitu..

sal ya berkata... [Reply]

perkongsian yang menarik. (^_^)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com