Selasa

Weight Management bukan program menguruskan badan semata mata

Assalamualaikum
Salah satu topik yang aku paling suka adalah bab weight management. Mungkin ramai yang rasa mereka dah lakukan macam macam untuk membuang lemak lemak tepu yang berlebihan tapi tak berjaya. Dan ramai yang kecewa dan give up buat sementara waktu.

Ramai yang anggap jaga makan, bersenam adalah untuk menurunkan berat badan samata mata. Sebab tu kalau ada orang kurus bersenam ada orang akan cakap "dah kurus pun nak senam ke". Biasanya, mereka yang ada anggapan begini adalah mereka yang cuma untuk turunkan berat badan dan nampak mata timbang tak bergerak gerak. Lalu mereka anggap mereka tak berjaya dan putus harapan.

Malangnya, weight management bukan semata mata mengenai berapa banyak mata timbang tu bergerak.

Pengurusan berat badan adalah demi kepentingan seseorang punya well being secara keseluruhannya. Dari berat badan, komposisi lemak dan stamina. Menjadikan satu satu program weight management itu tidak membebankan dan menyeronokkan adalah penting untuk jangka masa panjang.

Ingat, pengurangan berat badan yang sihat adalah sebanyak 1-2 pound seminggu.

Kejayaan satu satu weight management program itu bukan hanya dilihat pada berapa kilo yang berkurang. Ini kerana, kita perlu mengambil kira, pengurusan berat badan yang baik bukan hanya membuang lemak dari badan tapi juga membina otot. Oleh kerana otot lebih berat dari lemak, pengurangan berat dalam bentuk kilo tidak akan dilihat.

Tau tak timbang yang macam Omron keluarkan tu, yang kena pegang sekali. Pomot Omron la pulakkk.. Hehehe..Boleh check visceral fat, body fat dan sebagainya. Malah body age pun boleh tau. Oh btw, body age aku 18 tahun. Hahahaha..

Dengan menjaga pemakanan dan senaman yang konsisten, lemak akan dapat dihapuskan dan stamina seseorang akan meningkat.Kalau dulu nak naik tangga setingkat pun semput. Sekarang mungkin tak ada masalah. Bagi yang ada masalah macam kencing manis atau pun darah tinggi malah kolestrol berlebihan pun akan nampak perubahannya bila mengamalkan pemakanan sihat dan melakukan senaman secara konsisten.

Kalau kita fikir dengan begini, kita takkan mudah berputus asa kalau baru seminggu mula jaga makan dan senam berat tak turun turun. Ingat, lemak tu dah bertahun tahun bersarang kat badan, nak buangnya pun ambik masa lah kan.

Nota kaki: Aku rasa hebat gila kalau sapu krim je boleh kurus. I still believe that there is no magic pill or one magic food yang boleh buang lemak dalam badan.

Daa

17 comments:

Unknown berkata... [Reply]

betul tu,brsenam bukan semata-mata untuk kurus..tapi aku nak kurus...hehehe

lieynanilaz berkata... [Reply]

bersenam tu lah yg liat walau berkobar2 nak sihat...adoii...dugaan paling besar tuh!1..

sisdee berkata... [Reply]

x de minyak yg boleh buang lemak..heheheheh..

betul!! saya workout n jaga kalori makan adalah untuk sihat..klu kurus tu mmg bonus terindah ceh..ceh..hehehehe...

Unknown berkata... [Reply]

BUKAN MUDAH NAK KURUS..HUHUHU

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Betul la....bukan sng nak kurus kan? Err, ade sesetengah org...bile jarum penimbang semakin kurang...mule rs dah kurus. Walhal takde perubahan pun...haishhh!

mummY daniSha berkata... [Reply]

for me,memg bersenam utk kuwus...tp disamping sihat..bile gemok ni mcm2 penyakit weh..seyes!

Mulan berkata... [Reply]

sesungguhnya, ngapa la saya ni malas sgt nak exercise..

tapi memang betol exercise regularly tu yg penting..

Asmara berkata... [Reply]

Nape la mals nak bersenam ni. Isk2.. Makan boleh senam x boleh. Haha.. Berilah saya azam yg kuat utk kuruskan badan. Hikhik..

Unknown berkata... [Reply]

@Ila, namanya pompuan ila.. sapa tanak kuwus..nak cantik.. hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@lieynanilaz, kena rajin jugak..go go go..hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@sisdee, betul..bonus terindah!

Unknown berkata... [Reply]

@Bui Junaidi, bukan mudah.. tapi tak mustahil..hehe

Unknown berkata... [Reply]

@Pok Amai-Amai, memang bukan senang farah..tapi tak mustahil kan..bila ada usaha..cara yg betul mesti boleh..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, kalau niat ko bersenam nak kurus susah sikit nak istiqamah..especially bila ko bersenam lepas tu tak nampak macam nak kurus..akan rasa putus asa kan..

Unknown berkata... [Reply]

@m.u.l.a.n, kan kan.. takpe mula sikit2 pun takpe..

Unknown berkata... [Reply]

@Asmara, hehehe...bukan kena lama pun bersenam..cuba lah cari senaman yang seronok..

Irfa berkata... [Reply]

bila 'gemuk' rasa rendah diri :(
pakai apa pun x lawa

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com