Rabu

Penyelesaian masalah kulit kering

Assalamualaikum

Dari zaman aku muda remaja lagi aku memang ada masalah kulit kering ni. Jeles gila tengok wanita wanita sejati yang kulitnya halus dan lembut serta nampak moist sentiasa. Kulit aku kering tahap kronik sampai nampak berkilat dan bersisik. Sedih gila.

Macam macam jenis lotion aku pakai. Dari yang murah sampai la yang mahal. Tak kira yang jenis rasa berminyak bagai tu. Bagi la cap apa pun. Johnson & Johnson, Nivea, Body Shop. Macam-macam aku cuba. At time aku give up. Malas nak sapu sapu apa-apa.

Minum air banyak bergelen-gelen pun macam tak berapa nak ada kesan. Ada la kejap. Lepas tu tak bertahan. Sampai la aritu aku jumpa dengan sorang Datuk (pompuan). Datuk ni dah pencen dah. Umur dia dalam 63 tahun kalau tak silap aku. Tapi very the humble makcik tu. Dia tu the bekas top management kat TNB. Jumpa dia masa aku duk pegi kelas-kelas tu la. Salam la dengan dia.

Tangan dia mak oii..Sama licin, sama lembut macam tangan Atiqah. Aku rasa macam nak sorok muka bawah kerusi pun ada. Malu gila. Aku umur tak masuk tiga series lagi tangan dah la kasar. Haih.. Malu la nak sembang. So sejak dari tu aku pun tekad nak buat something dengan kulit aku ni. Tanya tanya dengan member aku dia kata ada lotion tu ok. Aku pun pujuk pujuk shujin pegi beli. 2-3 minggu lepas aku beli dan start pakai 2 kali sehari. Pagi dengan malam.

Lotion ni tak rasa berminyak. Tangan rasa moist je. Lepas 2-3 kali pakai aku memang nampak perubahannya. Sekarang ni tekstur kulit dah licin dan makin lembut. Yang nampak garis garis macam bersisik tu pun dah significantly berkurang.

Anak-anak pun suka. Bau sedap dan refreshing. Waiii.. Hopefully by the time umur aku 63 tahun aku proudly boleh salam dengan anak gadis remaja sebab tangan lembut dan licin. Hahahaha..
tu lotionnya. Yang aqil duk peluk. GNH lotion.
Harganya ? RM21. Aku pakai sebotol ni makan 3 bulan jugak la baru nak habis. Yang penting memang berkesan untuk aku. Sekarang ni tak heran dah J&J atau vaseline.

Sekian terima kasih. Sekadar berkongsi ye.

Tambahan : Aku baru discover yang dalam lotion ni ada allantoin. Sejenis herbs yang speed up pertumbuhan sel baru. So bila set baru cepat tumbuh sel tua itu cepat pergi. Kulit rasa smooth je. Besh~ Aku dah berjaya meracun sister in law aku pakai lotion ni. Dia pun happy dengan resultnya.



Daa

20 comments:

Yaya Azura berkata... [Reply]

lepas nie sure seronok je nak bersalam kan..hihi..lotion ape tu? nak tau jugak...

Unknown berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
faraherda.razalan berkata... [Reply]

Ouh yeke? Elok ke? Sy pun ade mslh kulit kering. Nak2 tang kaki. Aduh...sy nie ade pelik sket. Tak suke lotion yg ade bau. Peninglah. Huhuhu...cerewet kan?

Unknown berkata... [Reply]

@YAYA AZURA, GNH lotion..beli ngan kawan saya..

Anamarza berkata... [Reply]

berkesan ya rai, sy ni jenis tak suka nk pakai losyen , tah la mmg tak suka huhu

Unknown berkata... [Reply]

@Pok Amai-Amai, so far pakai kat saya elok la..takde la immediately ok..penipu namanya tu.. hehe..tapi dah 2 minggu pakai ni nampak perubahan ketara la..

tapi lotion ni ada bau la... hehehe..cuma bukan bau wangi cam bau bunga ke apa..bau macam segar gitu..nak terang tak reti..hahaha..

kalau saya pulak tak suka lotion yg melekit dan rasa berminyak lepas pakai..

sisdee berkata... [Reply]

saya rajin beli lotion pki tak pnah muahahahahahaa...

tapi klu okay saya pun nak try gak ..

sekian dari saya yg kulit kering kiki

Irfa berkata... [Reply]

aku pulak sgt pemalas nak sapu lotion.huhu..pandai beli je tapi penyudah duk situ smpi expired

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, alhamdulillah.. saya jenis malas nak pakai lotion.. tapi bila tengok berkesan eksaited pun..tatau la untuk berapa lama ni..hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

@sisdee, ada jugak lotion cocoa butter saya beli..berminyak semacam je..dah dua tahun atas meja tak pakai2 kak..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Irfa, aku eksaited sbb berkesan..ni lepas ni bila tangan dah lembut tatau la boleh bertahan ke tidak.. hahaha..

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum ...lotion ni ada ke dijual di kedai2 biasa atau farmasi n GNH tu jenama apa ye...:)

Unknown berkata... [Reply]

@maszull, takde kot..ni barang amway..so ada jual kat kedai amway je..atau pun kalau kenal dgn mana2 dealer amway boleh beli..saya beli kat kawan saya..

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

jangan pecaya pada losyen,opps jahatkan cik ina, hari-hari ko lumur seluruh badan ko ngan minyak zaitun jenama ginvera ngan alah cik ina dah lupa.

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Ina Do Do Cheng, oh.. kenapa jangan pecaya cik ina..?

Wan Zaripah berkata... [Reply]

nak tau jugak ler lotion ni brand penuhnye nama ap dan ad di jual pasaraya mana

Kesoma.rai berkata... [Reply]

salam wan zaripah,
lotion ni namanya GNH lotion. product Amway. So boleh beli melalui member amway je. Kat pasaraya tak ada jual lagi..

Siti Liyana berkata... [Reply]

Meh la lawat blog saya.. http://liyanasonestop.blogspot.com happy sharing:)

Atie berkata... [Reply]

Saye try bb plus collagen.. lepas minum, tumit dah tak kering... jerawat belakang badan pun dah xde..
kalau nak try, meh bace kt blog saye
Blog - http://askmebbplus.wordpress.com/

Unknown berkata... [Reply]

Bagus lah gune lotion ni..and totally affordable :) tahan lama lak tu..

Saya masalah kulit kering kat tumit sampai merekah2.. ambil kolagen n supplemen mmg lepas tu mulus tulus halussss jer

Jemput lawat blog saya n follow ye..saya suka tulis psl kecantikan dan kesihatan..n this is one gud info..

Www.adaa-inspiration.com

Nway..nice entry thumbs up!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com