Jumaat

Hidup tanpa sempadan

Assalamualaikum

Salam Jumaat. Minggu ni kita cuti panjang lagi..

Satu ketika dulu aku pernah post satu kisah pasal seorang mamat yang dilahirkan tanpa tangan dan kaki. Nick Vujicic. Siapa yang biasa pergi motivation seminar mungkin biasa dengar kisah mamat ni.

Video dia adalah antara video favourite aku. Dan everytime aku rasa down sebab something yang bother aku ke apa ke. Aku tengok video dia dan ingatkan diri aku yang aku kena bangun jugak walau apa pun berlaku. Mostly kata-kata dia memang jadi inspiration buat aku. Bayangkan dia yang tak ada tangan tak ada kaki. Hobi dia adalah swimming, golfing dan fishing. Kalau ada masa please please tengok video dia. Aku yakin. Lepas tu kita akan menjadi manusia yang lebih bersyukur dengan apa yang kita ada berbanding whining tentang apa yang kita tak ada.

Dalam masa yang sama. Sebelum mengalah dalam apa juga yang kita buat bandingkan diri kita dengan dia yang tak ada tangan kaki tapi boleh buat something yang beyond manusia normal punya imagination.

"There is time in life when you fall down, you feel you don't have the strength to get back up. Do you think you have hope? I'm telling you that I am down here, facing down, and I have no arms and no legs. It should be impossible for me to get back up. But it's not. You see I'll try one hundred time to get up. If I fail 100 times, and I give up. Do you think that I am ever going to get up? No. But if I fail and I try to get up again, again and again.

I just want you to know that it's not the end. It matters how you're gonna finish. Are you gonna finish strong? You'll find that strength to get back up, like this."
We are put in situation to build our character, not to destroy us.
Jom kuatkan diri!
Nota kaki : Nak masuk tahun baru. Apa pun azam korang, aku doakan semoga korang terus berusaha dan tak putus asa. Cari seberapa banyak sebab kenapa korang kena capai azam tu sebelum habis 2012. Bukan alasan kenapa tak boleh buat.

If you failed. Are you going to try again?
Daa

10 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Wah... bila baca nie semangat kakak pun berkobar-kobar. Itulah jiwa kita kena selalu di refresh agar minda sentiasa menjurus kearah yg lebih +ve... Kalau org lain boleh kita pun boleh kan...

p/s: Asal jgn yg -ve sudahlah kan dik...

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, kan kak..saya siap save video dia dalam psp.. hari2 tengok..nak bagi semangat..hihi..

Dr K berkata... [Reply]

Formula ini lah yg Islam anjurkan...yakni sentiasa melihat orang yg lebih kurang/inferior dari kita...nescaya kita akan rasa bersyukur dgn apa yg ada...

Thanks for sharing the vid

Hana Faza-same person berkata... [Reply]

Emm bab tajuk hidup tanpa sempadan tu mcm tak berapa setuju sikit;) mungkin lebih tepat hidup bermatlamat tanpa sempadan;) sb kalau hidup tanpa sempadan, mcm seolah2 kita tiada rujukan Dan guidance ;) tp kalau kita bermatlamat, khususnya sebagai Islam yg akhirnya akhirat menilai, kita akan lakukan apa saja selagi menepati syariat:) juz my 2 cent;)

Betul tu, bila meraskan kita lebih beruntung punya fizikal atau mental yg lebih baik, kita Akan usaha lebih lg;)

mummY daniSha berkata... [Reply]

waaahhhh semangat2....ingat x org pgl aku semangat kat sakti dulu kekekekkeee =p

Unknown berkata... [Reply]

@Daddy Ziyyad, setuju daddy ziyyad..dalam sesetengah hal kita kena tengok org yg kurang dari kita..supaya kita lebih bersyukur..

Unknown berkata... [Reply]

@Hana Faza-same person, direct translate :) life without limit..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, ko kan memang semangat je mas..hehehe...

aamalinaazman berkata... [Reply]

semoga tahun 2012 adalah lbh baik 2011

dont lose hope
once u lose
it just nothing

mama_ka0ri berkata... [Reply]

setiap kali aku tgk video dia mesti nangis..:((

betapa tabahnya manusia ini..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com