Rabu

Hari Diabetes Sedunia yang dah terlepas

Assalamualaikum

Bila sebut hari diabetes sedunia rasa macam something yang diraikan pulak kan.. Terbaca paper NST column khas berkaitan dengan penyakit diabetis. Satu bahagian khas berkaitan dengan mitos mengenai diabetes.


Aku tak beli paper tu. Aku baca kat 7e je. (Punye lah kedekut..haha) So aku tulis yang mana aku ingat ok.

Mitos 1
Drugs tidak baik untuk diabetes
Fakta : Drugs boleh membantu mengawal penyakit diabetes

Komen aku : Kalau dikupas dari segi membantu mengawal, aku tak nafikan bahawa drugs memang sangat berkesan untuk mengawal diabetes. Tapi setahu aku, belum ada lagi ubat yang dapat menyembuhkan diabetes kerana diabetes ini merupakan penyakit yang dikategorikan sebagai lifestyle disease. Apa yang diorang tak highlights adalah drugs yang diambil untuk mengawal penyakit diabetes mempunyai side effect dan dalam jangka masa yang panjang boleh menyebabkan penyakit lain pulak. Nak sembuh kena tukar gaya hidup kepada gaya hidup yang lebih sihat. Agak-agak berapa orang yang makan ubat diabetes aware pasal ni?

Mitos 2
Supplement menyembuhkan penyakit diabetes
Fakta : Supplement tidak menyembuhkan penyakit diabetes

Komen aku : Seperti yang aku katakan, diabetes adalah lifestyle disease. Tak ada ubat yang boleh menyembuhkannya. Peranan supplement hanyalah sebagai sokongan kepada tubuh. Hmm.. Macam mana nak cakap eh. Supplement bukan ubat. So ia tak menyembuhkan. Tapi its proven that dengan changes in lifestyle dan pengambilan dietary supplement yang sesuai secara konsisten, seseorang boleh menurunkan kadar gula pada tahap yang normal. Malah, tak silap aku doktor yang tulis buku the spectrum tu pun ada tulis pasal ni.

Aku bukan nak kata apa yang diorang tulis tu salah. Betul lah apa yang mereka tulis. Tapi kenapa tak tulis in detail. Apa yang aku faham adalah penyakit adalah sejenis business. Selagi ada orang sakit. Selagi tu syarikat pengeluar ubat ada business. Supplement? Ala..makan sayur hari-hari. Makan secara seimbang tak payah makan supplement pun tak apa. Aku yakin kebanyakan orang fikir macam tu. Or at least, kebanyakan orang yang aku jumpa fikir macam tu. Sedangkan hakikatnya berapa orang yang yakin mereka dapat semua nutrisi yang diperlukan melalui makanan.

No such thing as prevention dalam fikiran mereka. Biasanya when they realize it, its already too late.

Ramai orang sekarang muda-muda belia dah dapat macam-macam penyakit. =)

Daa

2 comments:

Unknown berkata... [Reply]

harap dijauhkan penyakit2 nih...amin...

Unknown berkata... [Reply]

zaman sekarang zaman duit..elok duduk zaman dulu makanan bebas pencemaran kimia.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com