Selasa

Hakikat MLM : Wujudkah MLM yang ideal

Assalamualaikum

Aku neutral dalam hal berkaitan dengan MLM. Pada aku bad business adalah disebabkan oleh bad businessman. Kalau bukan MLM pun kalau tak jujur, takde usaha takkan berjaya.

Beberapa orang kenalan aku ada menyertai perniagaan MLM. Beberapa orang pernah promote kat aku dan aku bagi peluang diorang bercerita.Tapi business yang ditawarkan tak memenuhi kriteria yang aku nak so aku terus terang kata aku tak minat dan diorang pun takde lah paksa memaksa ke apa ke. Aku pun takdelah nak ban diorang since aku pun neutral je dengan business MLM ni. Maybe sebab aku tak pernah ada pengalaman kena tipu dengan orang MLM. Kalau gores dan menang tu pernah. (Tapi aku dapat balik duit aku melalui claim menerusi tribunal tuntutan pengguna) Hehehe.

Ramai orang kata MLM ni adalah perniagaan orang yang nak kaya cepat atau orang malas. Tapi bagi aku, kalau motivation seseorang tu join MLM adalah semata-mata kerana duit mereka akan kecewa dan putus asa. Kalau buat semata-mata kerana duit, mereka mungkin akan berjaya pada peringkat awal tapi takkan dapat bertahan lama. Sebab tu kalau tengok yang jenis suka join banyak MLM. Bila ada company baru je terus join dengan harapan boleh buat duit. Tapi akhirnya kecewa sebab tak dapat duit banyak mana pun dalam masa yang singkat.

It it said that MLM is a business for anybody, but not for everybody. - MLM terbuka kepada sesiapa tapi bukan semua orang mampu buat MLM.

So, it is natural kalau ada yang kata MLM is not my cup of tea. Sebab mungkin kebanyakan dari kita ada pekerjaan tetap yang stabil dan tak rasa ada keperluan nak ber MLM buat masa ni. Tapi pada aku MLM memberikan satu peluang perniagaan bagi orang kebanyakan memulakan perniagaan mereka sendiri dengan modal dan risiko yang rendah. Terutamanya mereka yang tak berpendidikan tinggi atau yang tak cukup modal nak memulakan perniagaan. Dengan peluang yang ditawarkan dapatlah mereka memperbaiki taraf hidup kepada yang lebih baik. Atau pun bagi mereka yang dah ada kerja tetap tapi mahukan jaminan tambahan kepada pendapatan yang telah sedia ada. Siapa tahu esok lusa kena buang kerja atau jatuh sakit.

Dengan konsep the power of mouth, seseorang boleh ada rangkaian perniagaan sendiri. Tak perlu pening kepala pasal product, pasal product research and development, pasal stok, pasal premis. Hanya dengan promosi.

Malangnya lebih banyak syarikat dan ramai orang ber MLM dengan tidak beretika dari yang beretika. Hasilnya ramai fobia dan gagal melihat potensi sebenar perniagaan MLM sebagaimana yang dikatakan oleh mereka yang berjaya seperti Donald Trump dan Robert Kiyosaki yang menggelarkan network marketing business sebagai The Perfect Business.

Think like rich can make you rich

MLM sepatutnya
(1) Join fee rendah dan boleh dipulangkan dalam tempoh yang munasabah
(2) Harga barang berpatutan dan justified dengan kualiti product
(3) Bagi yang cuma nak guna barang boleh beli barang bila perlu sahaja. Tak perlu simpan stok, tak perlu jual barang, tak perlu cari orang. Takde upline yang paksa paksa. Tapi of course takde pendapatan. Bagi yang join untuk guna barang.
(4) Tak boleh ada istilah duduk diam dapat duit. Kalau orang yang masuk kemudian lebih banyak usaha. Orang tu yang dapat income lebih. Orang yang masuk dulu (upline) tak boleh makan duit usaha orang yang masuk kemudian (downline).Bukan skim piramid.
(5) Kalau tak puas hati dengan kualiti barang, boleh pulang dalam tempoh munasabah
(6) Tak boleh ada barang yang haram seperti arak dan sebagainya bagi market orang muslim
(7) Product yang berkualiti dan berkesan. Tak ada barang yang terlalu ajaib sampai tak ada bukti saintifik
(8) Bonus bukan dibayar berdasarkan berapa ramai yang kita bawak masuk tapi berapa banyak barang yang dijual
(9) Upline hanya sebagai mentor yang ajar selok belok berniaga dan bukan bos atau majikan yang ada hak nak suruh downline jual barang atau cari orang.
(10) Jaminan bahawa sekiranya ahli meninggal dunia, segala pendapatan yang telah diusahakan akan disalurkan kepada warisnya


Ada orang pernah jumpa MLM macam ni?..hehehe..

Hmm..Orang marah dengan MLM sebab ramai yang menyuruh orang melaburkan duit yang banyak sampai berhutang dan menjanjikan hasil yang lumayan dalam masa yang singkat. Sedangkan itu bukan MLM. Itulah skim cepat kaya atas nama MLM. Diilhamkan oleh yang yang tak tahu dosa pahala untuk orang-orang yang tamak dan pemalas.

Daa

10 comments:

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

cik ina suka MLM tupperware je, boleh. masuk ahli boleh beli murah skit. MLM yg membabitkan pelaburan , cik ina tak moh sebab tak cukup duit , tak nak tanggun risiko.

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Ina Do Do Cheng, itulah silapnya org kita..MLM sebenarnya bukan kena buat pelaburan..ni bisnes.konsepnya adalah mula dengan kecil kecilan.. tapi org tamak dan pemalas jenis suka bagi janji palsu kat org pemalas tapi tak berapa bijak tu yg menyebabkan ramai org salah faham..

sepatutnya mmg semua MLM macam yg cik ina cakap tu..masuk jadi ahli boleh beli murah..kalau nak jual pun boleh..

Unknown berkata... [Reply]

mcm perniagaan Amway je ni

Unknown berkata... [Reply]

@abah khalisha, basically MLM memang sepatutnya macam tu abah.. baru ada keadilan..tak kira la company mana pun..

kotak bulat berkata... [Reply]

MLM biasany bukan untuk masa yg pnjg kan..

Unknown berkata... [Reply]

@kotak bulat, hmm..sebenarnya MLM utk long term..kena bina perniagaan dan network..sampai satu tahap bila network dah cukup besar..kita akan nampak hasilnya.. biasanya ia mengambil masa bertahun utk dibina..

sbb tu tak ramai org sanggup nak stay lama dlm MLM..banyak keja.. kerja kena kuat..

Khaltamarplus berkata... [Reply]

Ada je MLM macam tu. Sila search 'Khal Tamar Plus'. Tapi pemain MLM tak nak join kot sebab, komisen bawa ahli baru cuma rm15 bukan rm15ribu. Kne jual barang, takde pilihan.

zulazlan rasdi berkata... [Reply]

jawapan2 bg pilihan2 MLM yg sepatotnya adalah dalam HERBALIFE...smua ciri2 tu ada lam herbalife...kalau nk info..ask me...

Unknown berkata... [Reply]

@Khaltamarplus, sila ambil perhatian..mengambil komisyen hasil dari bawa ahli baru adalah haram..jgn kata org MLM.. saya pun tak mahu join MLM yg bagi komisyen dengan head hunting..

Unknown berkata... [Reply]

@nalzaluz alan, saya tak nak bukak pekung mana2 MLM kat sini..so jangan start nak promote mana mana MLM kat sini..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com