Rabu

Kenapa semua orang perlukan Vitamin C tambahan

Assalamualaikum

Keperluan Vitamin C harian seorang individu adalah sebanyak 60mg setiap hari. Ni kalau ikut RDA (Recommended Daily Allowance). Jumlah ni adalah cukup-cukup untuk mengelakkan seseorang tu kena penyakit skurvi. Sebiji oren mengandungi lebih dari satu setengah kali ganda Vitamin C mengikut RDA tu. So dengan makan sebiji oren, cukuplah untuk keperluan vitamin c seseorang tu.

Malangnya, kalau setakat makan sebiji oren sehari, kita tak akan dapat hidup dalam keadaan yang paling sihat. Mungkin ada yang sembelit, ada yang berdarah gusi masa gosok gigi, ada yang senang kena ulser dan susah nak baik. Semua tu adalah antara simptom kekurangan vitamin c.

Tambahan lagi makanan yang kita makan hari ini sangat kaya dengan perisa dan pewarna tambahan. Vitamin C sangat penting untuk membantu fungsi buah pinggang. Macam ni, kita minum kopi,oren,teh,sirap dan macam-macam jenis minuman berperisa dan berwarna. Tapi bila kita kencing, air kencing warna jernih kan.. So mana warna-warna tu semua pergi? Kat situ lah fungsi buah pinggang. Ia akan menuras warna-warna tersebut sebelum dikumuhkan. Lagi banyak pewarna yang kita gunakan, lebih berat tugas buah pinggang. Kesian kan.

Buah pinggang boleh dikatakan antara organ paling taat dalam tubuh kita. Sikit pun tak komplen. Bila dah jem baru orang tau yang buah pinggang dia menderita. Biasanya  orang dapat sakit buah pinggang cuma sedar buah pinggang tu sakit bila keadaan sangat teruk dan biasanya proses untuk menyelamatkan buah pinggang adalah sangat sukar dan peluang untuk sembuh adalah tipis. Lebih-lebih lagi bagi seseorang yang dah biasa makan ubat.

Vitamin C berfungsi membantu buah pinggang meneutralkan pewarna tambahan yang masuk ke dalam tubuh manusia. Dengan ini, buah pinggang takkan terlalu terbeban. Kalau tak percaya, ambil air sirap. Lepas tu masukkan sebiji tablet vitamin c. Kacau dan biarkan. Warna tersebut akan hilang sedikit demi sedikit. Bergantung kepada kandungan vitamin c dalam tablet dan juga keberkesanan vitamin c tu, warna air sirap akan bertukar menjadi jernih sepenuhnya.

Kalau nakkan eksperimen yang lebih mudah nampak gunakan larutan kalium permanganat.

Meh tengok eksperimen vitamin c

Kalau yang sakit batu karang pada buah pinggang dan pundi kencing. Cuba-cubalah amalkan makan vitamin c.

Nota kaki : Ramai orang lagi suka tepek vitamin c kat muka dari telan vitamin c kan..hehehe..

Cik Ina, setau saya tak kisah makan Vitamin C jenis yang rendam atau tablet telan mahu pun yang kunyah. Cuma sebaik mungkin cuba cari Vitamin C yang sekali dengan Bioflavonoid. Bioflavonoid ni membantu penyerapan Vitamin C. Kalau tak ada diserap jugak tapi peratusan yang diserap biasanya sedikit. Sayang kalau makan Vitamin C tapi mostly tak digunakan dan mengalir keluar dengan air kencing. Hehehe...

Daa

7 comments:

Irfa berkata... [Reply]

ha'ah.beli vitamin c utk muka je.kalau makan oren ari-ari boleh kot :-)

Anamarza berkata... [Reply]

makan vitamin c , plan nak try vitamin E pulak nanti, ce citer pasal vitamin E plak nanti saya datang baca hihih

Unknown berkata... [Reply]

makan oren hari-hari mau kembung gk perut

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

cik ina tengok yuyi ambik vitamin c rendam dalam air.yang tu okey ke rai.

Mama Syabil and Rania berkata... [Reply]

Rai, bosan kan kat opis...???

nanti buat lak pasal liver ke... ape pemakanan yg baik utk liver ke....

hehehhehe.. Rai kan suka kaji2 bab2 ni...;p
hehhehheheheh

Unknown berkata... [Reply]

@Mama Syabil and Rania, menarikk..insya allah..nak kena baca dulu..lg pun apa yg saya tulis biasanya input dari kelas yg saya attend..hehehe..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Salam...,

boleikan vitamin C tu nak jadikan bahan untuk wangian kasturi... Ok

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com