Rabu

No such thing as lifetime job security

Assalamualaikum

Sebelum aku mulakan, aku nak bagi amaran. Penulisan aku ni mungkin ramai yang takkan suka. Mungkin ramai yang tak puas ati. Apa yang aku tulis adalah apa yang aku rasa. Mungkin takkan apply pada semua orang.

Ramai orang, yang melayu terutamanya, suka kerja dengan gomen sebab kerja dengan gomen kebarangkalian nak kena buang kerja sebab company lingkup tak almost zero. Ramai yang selesa. Tambah lagi kalau kerja dengan gomen boleh dapat pencen.

Aku memang tak pernah suka, dan so far belum ada keinginan nak kerja dengan gomen. Aku syukur sebab ramai orang suka kerja dengan gomen so aku takde obligation untuk kerja ngan gomen dah. Hehe..

Atau pun, kerja dengan company yang dah establish. Company besar-besar. Asalkan perfomance baik, insya allah boleh terus kerja sampai umur pencen.

Tapi betul ke kerja dengan gomen ni terjamin masa depan? Betul ke company besar-besar tu confirm tak akan buang kita?


Selagi kita boleh pergi kerja, selagi kita mampu bekerja, insya allah kita boleh terus dapat gaji. Kalau kerja gomen, insya allah sebaik pencen kita boleh merasa duit pencen tetiap bulan. Banyak ke sikit tu belakang kira. Ye lah kan, siapa nak bagi duit FREE dengan tak kerja. Yang kerja swasta pulak boleh makan duit EPF. Bukan sikit. Ratus ribu jugak biasanya.

Tapi, pernah tak kita terfikir yang satu masa tiba-tiba kesihatan kita diambik balik. Kita tak boleh nak pergi kerja. Sebulan...dua bulan..Mungkin company boleh bagi gaji FREE macam orang cuti maternity. Tapi kalau enam bulan? Maybe atas dasar kemanusiaan boleh dapat gaji separuh. Kalau setahun?

Yuran perubatan? Mungkin kalau jenis orang yang beringat. Beli insurans. Insurans boleh tolong cover duit perubatan. Tapi untuk makan minum, sewa rumah, bil air, elektrik. Macam mana nak tanggung. Bayangkan yang ada keluarga pulak. Tanggungan.

Kita tak boleh ingat yang kita ni akan sihat sentiasa. Kerja lah kat mana sekali pun. Memang takkan ada dan tak pernah wujud benda yang namanya "lifetime job security". Job security cuma dalam minda kita je.  Bila-bila masa je, sekelip mata kita boleh hilang kerja.

Macam mana kalau buat bisnes? Kalau bisnes kecil kecilan. Consider that korang terlantar dan tak boleh nak monitor perjalanan bisnes. Mungkin ada yang boleh survive sebab ada pembantu yang cemerlang, terbilang dan gemilang. Tapi banyak yang kecundang.

Ramai yang sedar benda ni, tapi tak buat apa. Selagi tak ada apa yang berlaku. Bila dah berlaku, barulah terfikir. Mungkin ramai yang kata, ala duit simpanan kan ada. Kalau korang ada duit simpanan, always make sure yang duit simpanan korang ada at least 6 bulan duit gaji. So that, anything happen, korang ada 6 bulan masa untuk survive.

Atau pun, buat investment. Cari sumber pendapatan pasif. Yang ni aku cerita kemudian.

Daa

4 comments:

misya berkata... [Reply]

sediakan payung sebelum hujan

Unknown berkata... [Reply]

@misya, ramai yg tahu..ramai yg sedar..tapi still tak buat apa2..

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

cik ina ina tak suka keja gomen. dulu cik ina pun dapat jadi cikgu, tapi tolak . anak-anak pun cik ina tak bagi keja gomen. anak cik ina pun tak suka. Ada sebab-sebabnya.

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Ina Do do Cheng, sama la ngan saya..kalau boleh biarlah kerja sendiri atau makan gaji dengan syarikat swasta je.. bagi saya walau pun mungkin takde pencen tapi insya allah ada cara lain lagi..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com