Jumaat

kukis raya

Assalamualaikum

Sebenarnya ni first time aku dengan shujin buat kukis untuk hari raya. Aku kalau bab-bab buat kek boleh tahan lagi. Tapi bab nak buat kukis ni aku memang lemah sikit. Maklumlah. Prosesnya renyah sikit. Memandangkan tahun ni beraya kat Johor dan mak aku memang takde nak buat kukis mukis ni, so aku buat la untuk anak-anak makan. Cewah..

Aku buat kukis mudah je sebab shujin dah sound awal-awal. Dia tanak kukis cokelat (kegemaran aku dengan anak-anak) Cehhh.. Kedekott..So dengan separuh separuh rela, malam nuzul Al quran tu shujin mengepalai operasi kukis raya kami. Biskut checkers je.

Damia dah tidur. Jadi kuranglah sikit ancaman. Aqil sibuk jugak nak menolong. Sudahnya sibuk main kotak mixer. Haihss.

masa rajin saiznya yang belah kanan tu, bila dah jemu jadi mcm yang jari comel aku pegang

bila makin jemu, jadi macam macam bentuk. Maklumlah, tukang terapnya graphic designer
Bila siap dapat lah 2 telap. Satu telap biskut yang saiznya besar sikit tu. Kalau ikut resepi asal guna tepung gandum. Tapi aku baca kalau guna tepung red rose jadi lagi rangup. Aku cari tepung tu tak jumpa pulak. So aku guna tepung gandum tambah ngan tepung jagung. Jadi rapuh. Sedap la bagi aku yang first time buat ni kan. Hahaha..

Kononnya lepas ni nak tambah sejenis lagi. Tapi tatau la sempat sampai raya ke tidak. Satu telap dah tinggal separuh. Wakaka..

Nota kaki : Sian shujin..tanak kukis cokelat pun dapat cokelat jugak separuh. Hehehe..

Daa

19 comments:

misya berkata... [Reply]

comel jer kukis tu

Einaz Shah Rizal Thomas berkata... [Reply]

einaz suka buat biskut raya ;D

Norhisham Nordin berkata... [Reply]

makcik, raya johor kat mana..? aku raya kat johor bahru... boleh arr aku dtg makan kukis ko... huhuhu...

Unknown berkata... [Reply]

@misya, comel la misya.. macam tuan dia..hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

@Einaz Shah Rizal Thomas, saya pulak suka makan..buat tak sukaa... :P

Unknown berkata... [Reply]

@Norhisham Nordin, mak aku dok kulai..kalau dari jb ko terus je sampai kat sengkang tu (lepas bandar kulai sikit) lepas tu masuk jalan baru tu..sampai jumpa kampung aku..felda inas.. kalau ikut jalan lama lalu la felda taib andak kampung si mawi tu.. huhu.. mai la rumah..tapi aku tak janji la kukis tu wujud lagi ke tidak.. hahaha..

missina berkata... [Reply]

yg bentuk umah tu comel la,,nak tempah leh ker?hehehe

✿ cik pieQa ✿ berkata... [Reply]

wah3 ! biskut raya. cik pieQa tak start ape pOn lagi. adui2

syuxer berkata... [Reply]

antara kuih pilihan syuk tuh hehe..kalau perisa coklat,lagilah syuk rembat banyak2 hehe

Lulu Caldina berkata... [Reply]

Blog ni dah tersenarai dalam Lulu-Pages.. :)

mummY daniSha berkata... [Reply]

rajinnye buat kuih zai hehee...aku semua kuih tunjuk je huhu...

Unknown berkata... [Reply]

wahh teruja dengan biskut raya huhuuu

Unknown berkata... [Reply]

@missina, hahaha...pandai bergurau ni..

Unknown berkata... [Reply]

@✿ cik pieQa ✿ kuih raya tunjuk tunjuk banyak..sediakan je duitnya..hehehe...

Unknown berkata... [Reply]

@Syuxer kan..tak paham org tak suka coklat ni..coklat la bes..hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

@Lulu Caldina tq lulu.. sayanggg lulu.. :D

Unknown berkata... [Reply]

@Mas saje je mas..tu la satu jenis pun..huhu

Unknown berkata... [Reply]

@Bro ahmad teruja jangan sampai batal pose..hehe..

Kancil 8349 berkata... [Reply]

comel dan mesti sedap kukis nie....nak 1 boleh?

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com