Isnin

Diet During Ramadhan - Dah sedia?

Assalamualaikum

Hari sabtu aritu aku pegi talks mengenai diet during ramadhan oleh seorang pakar neurologi kat PJ. Talks percuma. Pegi je la kan. Hehehe..

Aku terlewat sikit masuk dalam dewan talks tu. Bila aku masuk je doktor tu da start speech dia. Aku tengok slide aku rasa macam nak keluar balik. Aku ingatkan aku salah masuk dewan dah. Hahaha.. Kat slide dia penuh dengan info ala ala formula kimia yang aku belajar masa sekolah menengah dulu. Ngeri ngeri. Huhu

Doktor tu tengah cakap pasal pengambilan omega 3 rupanya. Hihi..Oleh kerana aku dah terlambat aku kurang faham pucuk pangkal ceritanya. Tapi aku discover sesuatu yang baru bagi diri aku yang aku rasa aku patut share kan dalam blog ni. Cewah.. Macam la ada yang kisah. Hahahaha..

Topik yang terhot terhangat dalam talks tu adalah pasal penyakit kencing manis (Diabetes) Menurut  kefahaman aku yang bukan doktor ni kencing manis aka diabetes terbahagi kepada 3 jenis

(1) Diabetes type 1 - Tak cukup insulin
(2) Diabetes type 2 - Insulin cukup tapi sel tak bertindak balas (insuline resistence)
(3) Diabetes type 3 - Perempuan mengandung

Sorang kawan husband aku adalah seorang pesakit diabetes type 1. Hari-hari dia kena cucuk insulin kat pusat. Kat pusat okeh. Hari hari. Without fail. Sekali tak cucuk boleh terus masuk ICU.

Makcik aku pesakit diabetes type 2. Bacaan gula adalah 13.1. Note : Bacaan gula normal adalah 5-6. Pada awalnya doktor bagi dia makan ubat untuk kawal gula. Tak lama kemudian, doktor suggest supaya makcik aku cucuk insulin dua kali sehari. Pagi dan petang. Apa masalahnya dengan cara doktor ni?



Ok macam ni. Andaikan sel adalah pintu. Insulin adalah kunci. Kunci ada, tapi kunci tak sesuai dengan pintu. So pintu tak boleh bukak la kan. Apa yang doktor lakukan adalah, instead of baiki pintu. Doktor tambahkan kunci supaya kebarangkalian pintu dibuka adalah lebih tinggi dengan harapan dalam banyak-banyak kunci yang ada tu boleh bukak pintu.

Cara ni tak salah. Sebab resultnya masih sama. Gula dalam darah dapat dikawal dengan pengambilan insulin oleh pesakit diabetes type 2. Tapi ia takkan dapat menyelesaikan masalah. Kalau insulin yang banyak tidak dibekalkan maksudnya gula takkan dapat dikawal. So endlessly, mereka yang sakit kencing manis type 2 terpaksa bergantung pada bekalan insulin. Paham tak?

Ini takkan menyelesaikan masalah. Malah dalam sesetengah kes akan menambah masalah.  So macam mana nak menyelesaikan masalah? Punca penyakit kencing manis type 2 adalah sel mempunyai resistence terhadap insulin. Maksudnya, bekalan insulin adalah mencukupi tapi sel-sel tak efficently menerima insulin tersebut. Kalau nak selesaikan masalah ni, maksudnya kita kena buat something yang boleh mengurangkan resistence sel terhadap insulin. Barulah kunci (insulin) boleh bukak pintu (sel).

Macam mana nak buat? Hehehe... Caranya adalah dengan cara mengubah diet dan cara hidup. Dan bulan ramadhan ini adalah satu masa yang terbaik nak mencuba. Menurut doktor tu, 90-98% yang mengikuti diet yang diberikan dapat menurunkan kadar gula,kolestrol dan tekanan darah dalam masa dua minggu.

Aku dah suggest kan kaedah ni kat makcik aku. Dia akan bagitau aku kalau dia nak cuba. Hujung minggu ni aku nak balik Johor, nak share dengan ayah aku. Aku harap ayah nak mencuba.

Nota kaki : Aku bukan doktor. Apa yang aku tulis adalah berdasarkan kefahaman dan pembacaan aku.

Teaser : Diet yang macam mana boleh menurunkan kadar gula, kolestrol dan tekanan darah tinggu. Keyword nya adalah "karbohidrat". Tapi apa kaitan karbohidrat dengan kencing manis. Tungguu~~

Daa

18 comments:

syuxer berkata... [Reply]

syuk x dapat nak bantu coz syuk xde pengalaman dalam bidang perubatan..heheh..

tapi kaedah diet ngan berpuasa time bulan ramadhana adalah yang terbaik untuk merawat masalah diabetes neh

Unknown berkata... [Reply]

syuxer,
tapi jangan tak tau..masa ramadhan jugak ramai org yg darah tinggi kencing manisnya naik sebab makanan kita banyak karbohidrat.. hehe..takpe..sebab tu kita belajar.. bila belajar baru tau.

misya berkata... [Reply]

xsbar nk tau

Unknown berkata... [Reply]

misya,
hehe..sabaq naa~

Norhisham Nordin berkata... [Reply]

mmg kena jaga pemakanan... tapi masa bulan puasa ni laa nafsu makan tak leh nak kontrol... huhu...

Unknown berkata... [Reply]

biasa la..dah sepanjang hari berlapar..bila jumpa makanan susah nak control..yg nak diet pun tah kemana mana..tinggal niat je..hehe..

Hanis MY berkata... [Reply]

bagusnya pergi talk mcm ni, thanks for sharing the info...

Unknown berkata... [Reply]

welcome.belajar percuma..nak mengaji lagi tak larat nak hadap assignment..

Nini Hartini berkata... [Reply]

nak tau gak ape diet nya. ayah tini diabetes type berapa eh? kdg2 bacaan 7..sampai 1 tahap 11 ke 12.. mgkn type 2?..

ayah pun selalu bulan ramadhan gagal kawal makan. mmg lepas raya nnt akan naik lah. tp x pernah smpi tahap kena thn ward ke...

Unknown berkata... [Reply]

tini,
rasanya type 2.sebab type ni biasanya adalah faktor genetik. type 2 faktor pemakanan.

diabetes type 2 boleh dikawal kalau kawal pemakanan..

Cik Puan Bunga berkata... [Reply]

Raiii!!!!!!!!!!!!

Kena tag! Join jom! :D

http://puterihati.blogspot.com/2011/07/contest-blog-aku-kena-gigit-by.html

mahap yeee kurang sopan tag kau kat sini. shoutbox ngak adaaaaa!

anumuchan berkata... [Reply]

nice entri :)

Unknown berkata... [Reply]

cik bunga,
owait! nanti aku join..

Unknown berkata... [Reply]

sankyu アヌムちゃん

msredcheesecake berkata... [Reply]

rai, kebaikan puasa mmg banyak....diabetic pun bule kurang...tapi msred susah na nak diet time ramadhan...hhee

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

Karbohidrat ngan diabetis selalu berkait rapatkan.cepatlah cite kaitannya, cik ina pun nak tahu sebab kebanyakan family terdekat cik ina meninggal dunia disebabkan kencing manis.

Unknown berkata... [Reply]

msredcheese,
tak tahan tengok kuih muih kat bazaar ramadhan kan...

Unknown berkata... [Reply]

cik ina,
kencing manis da jadi macam penyakit biasa da sekarang ni kan.. nanti saya share yek..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com