Isnin

Antara impian, cita-cita dan angan-angan

Assalamualaikum

Pada korang apa beza impian, cita-cita dan angan-angan. Apa beza pulak dengan matlamat? Masa aku darjah satu. Cikgu aku tanya apa cita-cita aku. Masa tu aku tak ingat kenapa aku jawab kerani. Hahaha..Serius. Report card masa aku darjah satu, cita-cita aku adalah kerani. Masa aku darjah dua dah jadi cikgu. Kemudian professor cewah dan ada jugak aku tulis nak jadi angkasawan.Maklum lah masa tu aku librarian. Baru kenal pasal sistem suria. So konon kepoh la nak jadi angkasawan.

In the end, aku jadi office lady yang cabuk sahaja. Alhamdulillah. Ada jugak pekerjaan nak menyara keluarga. Tapi pekerjaan aku sekarang cuma satu platform untuk aku gain pengalaman untuk jadi manusia. Cabaran aku adalah perniagaan aku.

Apa pulak impian dan angan-angan. Impian bagi aku adalah sesuatu yang aku kejar. Yang jadi matlamat yang paling hujung yang aku nak capai. Angan-angan ni pulak something yang cuma terlintas dalam kepala aku tanpa aku terfikir nak usahakan untuk mendapatkannya. Macam nak jadi angkasawan tu...hehehe

Ramai orang cakap pasal impian. Tapi tak pernah berusaha nak capai impian diorang. End up impian tu cuma satu angan-angan mat jenin. Mungkin orang akan kata ukur baju di badan sendiri. Nak berimpian pun berpada-pada lah. Takkan office lady cabuk cam aku nak pakai kereta ferrari kan.

Impian aku tak besar. Aku cuma nakkan masa dan wang. Sekarang aku bekerja. Aku ada wang. Tapi masa aku tak  banyak. Masa untuk keluarga cuma balik dari kerja dan hujung minggu. Ramai orang yang macam aku. Ada masa bila dah pencen. Malangnya bila dah pencen pulak. Kita akan ada banyak masa, tapi wang dah makin berkurang. Dan yang paling miskin sekali adalah orang yang tak ada kedua-duanya. Tak ada masa dan tak ada wang.

Wang dan masa adalah segala-galanya bagi aku. Dengan adanya masa yang banyak. Aku akan dapat luangkan lebih banyak masa dengan keluarga. Dapat buat lebih banyak ibadat.

Dengan adanya wang yang banyak. Aku boleh tolong lebih ramai orang. Aku boleh bagi lebih banyak lagi pada mak bapak aku, pada masyarakat. Bukan ke tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima? Dengan ada banyak wang. Aku boleh buat lebih banyak ibadat. Ibadat yang cuma orang kaya-kaya je boleh buat. Bayar zakat dan menderma. Orang tak kaya boleh buat jugak. Cuma kurang lah kan.

Aku tengah berusaha nak merealisasikan impian aku ni. Aku tau kalau sekadar kerja office lady cabuk ni aku takkan dapat capai impian aku tu. Aku sangat-sangat pasti. Sebab tu aku buat apa yang aku buat sekarang. Matlamat aku adalah capai 21 sebelum hujung tahun depan. Sebelum hujung tahun ni aku mesti capai 12.

Aku akan buktikan yang impian aku bukan sekadar angan-angan. Insya allah.

Apa impian korang?

Daa

14 comments:

misya berkata... [Reply]

sya penah bercita-cita nak jadi askar,hahaha.kelakar la

Rai berkata... [Reply]

haha...biasa la zaman sekolah rendah.. macam macam...

Ila berkata... [Reply]

semoga berjaya..impian aku supaya ada peluang buat something yg lebih bermakna dlaam hidup aku...heheh

Rai berkata... [Reply]

ila,
insya allah..sedang diusahakan..semoa berjaya ila..

Pinky Angel berkata... [Reply]

cita2 nak jd penulis novel.
dah besar jd penulis blog. hahahhaa

aimie amalina berkata... [Reply]

=)
walau apepon maksudnya
hehehe

semoga apa yg dikehendaki tu
diredhainye ye
insyaAllah
gud luck!

Rai berkata... [Reply]

yana,
ok apa jadi penulis blog..mengasah bakat sementara keluarkan novel.. dah on track..just kena start menulis jugak kan..mula la dengan cerpen ke..hehehe..

Rai berkata... [Reply]

thanks aimie,
insya allah..usaha sampai berjaya..

Huszaini berkata... [Reply]

Moga impian tercapai.. InsyaAllah.

Kalau nak kira impian banyak woo... hehehe.. tapi tak ter list hehehe

Rai berkata... [Reply]

papa kembar,
takpa..kita kejar impian satu persatu..yang penting..hidup memang kena ada impian..hehehe..

Mas berkata... [Reply]

i'allah kalau ada usaha di situ ada kejayaan hehee....ALLAH x akan mengubah nasib kita kelau kita sendiri x berusaha utk mengubahnya kan??bagusla ko zai...semngat waja...tabik spring!!hehe

Rai berkata... [Reply]

insya allah mas..berkat doa keluarga dan kawan2..harap2 aku tak putus asa..malu lah berkobar2 je post kat blog..wakaka..

Nini Hartini berkata... [Reply]

capai 12-21 tu apa?

kalau tini kan..x kisah la kerja apa pun asalkan ianya adalah minat kita.... tini x minat jd cikgu..tini lbh minat jd kerani. tp.. tini masih boleh bertahan dgn kerjaya sbg guru ni bila kenagkan murid2. huhu..

cita-cita tini masa kecik dulu nak jadi setiausaha.. cite2 cabok je..xde lah nk jd doktor ke, engineer ke. huhu

Rai berkata... [Reply]

tini,
12-21 tu biarlah rahsia dulu.. tu adalah angka penentu kejayaan yg penting buat diri saya..

pada saya kerjaya cikgu mcm tini walaupun tak minat..akan datang suka jugak..hari2 berdepan dengan cabaran baru kerenah budak2..

masa pilih nak masuk u saya tak tau nak jadi apa..saya takut darah, actually saya takde la minat sangat nak jadi engineer.. tapi baru saya tau sekarang saya suka dengan apa yg 12-21 buat untuk hidup saya..

ibarat life changing experience.. insya allah bila ada jodoh kita jumpa saya cerita ya..tahun ni saya beraya kat johor..mana tau boleh beraya ke muar. hehehe..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com