Jumaat

Paling praktikal

Pernah tak terfikir yang baju traditional masyarakat Melayu adalah antara baju paling praktikal berbanding baju bangsa lain kat dunia ni. Dari jenis kainnya yang selesa dipakai dalam kebanyakan cuaca sampai la ke bentuk baju yang mudah dikendalikan dan sesuai untuk di pakai dalam apa-apa acara sekali pun. Nak pergi pejabat pun boleh pakai baju kurung kan..

Sumber Google

Aku bukan nak kutuk pakaian traditional masyarakat lain. Cuma pada pandangan aku, pakaian mereka kebanyakannya kurang praktikal. Beli mahal-mahal hanya untuk digunakan setahun sekali dua kali atau pada acara-acara yang sangat penting je. Tak boleh nak jadikan sebagai pakaian harian. Mungkin ada yang berpendapat kalau dah pakai hari-hari takde la rasa istimewa. kan kan.. Itu pandangan masing-masing la.


Aku teringin nak pakai cheong sam, tapi seksi sangat

Saree pun cantik jugak..merelip relip

Aku suka warna Hanbok korea ni

Kimono ada yang sampai 7 lapis, berejam nak memakainya saja

2 comments:

Nora Shahaira berkata... [Reply]

betul...betul...oleh itu saya belajar juga menjahit baju kurung..nak try tempah? hanya dibawah rm 25..first try rm 20..heeee

Nini Hartini berkata... [Reply]

betul tu. tapi sari pun sesuai jugak utk sebarang acara kan? rasanya sari dan baju kurung, sama kot..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com