Rabu

We love you both!





Anak kecil ibu dah berjalan~~. She can menapak a bit masa 9 bulan. Tapi tak berapa berani nak berjalan. Now dah makin jauh langkahannya. She's a good girl, tak banyak meragam dan buat perangai sejak dari lahir. However, jangan terpedaya dengan wajah innocent nya tu. Ada je kelakuannya yang buat ibu nak marah tapi tak jadi. She's sooo cute (hehehe..oyabaka desu~) Not to forget. This little girl sangat kuat makan. Ayah kata, sambil buat apa pun kalau suap makanan dia memang tak menolak. Haha..


Abang pulak lately sangattt manja. Ada tantrum sampai ibu pun tak tau dah nak handle macam mana. Takkan nak marah je kan.. Belajar gak sikit-sikit dari rancangan Nanny 911 kat NTV7 tu. Tapi biasa la.. Ibu dia lembut ati sangat. End up ambik masa sikit nak control dia. Aku pun dalam usaha nak mengawal perilaku aku sebagai ibu supaya takde marah-marah tinggi-tinggi suara kat anak-anak.

8 comments:

Nini Hartini berkata... [Reply]

betullah...kena latih diri spy x marah tinggi suara kt anak. saya tgk mak-mak student saya ckp ngn anak slow2 je. ishh cmne nk jd mak yg mcm tu eh?

Unknown berkata... [Reply]

saya pun dalam proses melatih diri..tapi so far saya cuba ni.. resultnya memang tak disangka2.. rasanya aqil listen to me more bila saya cakap perlahan2 dengan dia..esp waktu dia tantrum..

Nini Hartini berkata... [Reply]

mcm mana eh nk jd cmtu? hehe..sy dh biasa ckp kuat kt student sbb selalu nakal sgt. hehe..ada ms mmg sy jd kwn mereka. tp time x tahan asyik jd singa lapar je. hehehe

Unknown berkata... [Reply]

haha..entah ya..maybe keadaannya lain dgn nini..sbb nini jaga student..mcm kes saya ni..anak sendiri.saya cuba mengingatkan diri saya yg dia tu kecik lagi.. kalau dia buat perangai ke bukan totally salah dia..salah asuhan mak ayah dia..hehe..lagipun saya tengok kesian jugak dia asyik kalau nak asyik tengking2 je.. biasanya saya ingatkan diri saya. dalam keadaan anak2 tantrum ni.. tinggikan suara boleh memburukkan keadaan. end up anak2 tak dengar cakap kita..kita pun jadi stress. so cuba cakap dengan nada yg perlahan..

tapi time tak tahan tu terlepas jugak..so saya lagi kagum dgn cikgu2 yg jaga anak2 kecik ni..sabarnya tuhan je yg tahu..saya melayan budak dua org tu pun cepat je hilang sabar..lagi la nak melayan satu kelas..hehe..

Nini Hartini berkata... [Reply]

entah ye kak.. sbb saya kdg2 mmg mcm singa lapar klu terlalu tension ngn pelajar. mmg ada rasa kesian bila marah dorg. ada tu yg lg dimarah lg dia x boleh nk buat. bila dia x boleh buat saya lg nk naik antu. huhu..

Astaghfirullah...mmg saya kena byk2 belajar sabar. cmne lah nk jd mak klu mcm ni perangai saya. hurmm...

Unknown berkata... [Reply]

huhu..kita manusia..memang selalu je terlalai..saya pun selalu je naik hantu dengan anak2..lagi2 bila si abang tu buat perangai...pukul manja adik dia..mak dia pun terlepas gak tangan..tapi lepas tu nyesal :P

insya allah nini..da jadi ibu nanti boleh berubah..tapi jgn la tunggu jadi ibu..rasanya saya dulu lagi teruk dari nini..ngan budak2 ni tak berapa..siap geli nak basuh berak budak lagi..haha

Unknown berkata... [Reply]

hehe..tengok muka tini tu saya rasa tini lebih tinggi sabarnya dari saya. insya allah..anak sendiri kita lagi nak sabar.. sayang punya pasal..hehe..

Nini Hartini berkata... [Reply]

hehehe...pandai eh bace muka org. ececeh. haha

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com