Rabu

what every mother deserve

As a mother for two, aku selalu sayu hati nak tinggal kanak-kanak genit itu pergi kerja. Especially waktu baru habis pantang dulu. I always hope that our financial allow me to be a stay at home mom or company let me working from home. Selain dari jimat minyak dan company jimat letrik sebab aku guna pc untuk reply email kengkawan dikala bosan, aku boleh jaga aqil & atiqah sendiri. There is no need to feel sorry for them bila tengok mata masing-masing waktu nak pergi kerja. Lebih-lebih lagi sejak Aqil da pandai cakap dan da pandai cakap taknak. Atiqah pun da mula pandai buat muka bila aku nak keluar.


Or at least aku dapat cuti maternity selama 3 bulan full paid, ditambah dengan option to take another 3 month or 6 month in case I want to take care of the newborn baby with half of the salary. I know that this is sound ridiculous dan kedengaran macam pentingkan diri sendiri. What about them yang taking care of my works kat opis. What about company yang kena bayar half gaji untuk orang yang tak kerja pun.

Do you all knew that this is actually implemented in other country. One of them yang aku tau adalah Jepun Ceeehhh bebalik Jepun Please bare with it because aku memang tau TERlalu banyak benefit yang disediakan kepada employee dan rakyat Negara itu yang menyebabkan aku sangat jeles dengan mereka. Yes they pay higher tax compare to us. Tapi sepanjang duk kat sana aku almost takde benda yang boleh dikomplen tentang facility diorang. As we all know, their public transportation is one of the most reliable in the world. Aku pernah schedule percutian aku menaiki train dan thanks to their punctuality aku save a lot of time and money and have less stress during the holiday. In fact, kitorg yang terlepas train sebab tak perasan train da sampai. Wakaka..

Okay. Aku da menyeleweng dari kisah asal. Antara employee benefit yang employee yang kerajaan dan syarikat swasta kat negara ni patut apply,
(1) Maternity leave should be extent to 3 month instead of 2 month – At least baby tu da pandai hold botol susu sendiri. Takde la kes nursery atau baby sitter yang tau-ambik-duit-tapi-malas-nak-mati tu alas dengan bantal je botol susu tu.
(2) For those yang nak sambung cuti untuk jaga anak boleh extend cuti dengan separuh bayaran – Ni sangat bagus untuk galakkan ibu-ibu breastfeed baby.
(3) Banyakkan nursery yang disediakan dan dipantau oleh kerajaan – Bagi guideline bukan saja macam mana nak jaga budak, tapi pasal safety dan cleanliness. Rajin-rajin buat spot check. Setiap babysitter yang jaga baby tu wajib ambik kursus first aid, so that diorang tau apa yang patut dilakukan bila berlaku kes-kes kecemasan mcm tercekik, luka dan sebagainya. Revoke terus lesen mana-mana nursery yang didapati tak follow guideline. Apatah lagi nursery yang pernah ada sejarah kes kematian. Walau apa pun alasan diorang, benda macam tu tak sepatutnya berlaku dan tidak boleh dibenarkan berulang lagi.
(4) Wajibkan breastfeeding room/nursery kat office (support breastfeeding mothers) – Rasanya sekarang da ada, tapi masih tak menggalakkan. Maybe kerajaan patut bagi pengecualian cukai utk mana-mana company yang buat.

Kalau at least kerajaan boleh buat yang no 3 tu pun aku rasa aku SANGATTTTT berterima kasih. Aku takde niat nak jadi warganegara yang tatau bersyukur. Tapi aku spend 3 tahun saja di Jepun, aku suka setiap saat aku kat sana. I wish that it is my country, I wish that I can live there. Sayangnya it is not. Aku kena balik untuk serve my country. Harap-harap things will be better di zaman anak cucu kita nanti.

0 comments:

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com