Isnin

Balik kampung

Oleh sebab aku cuti hari Jumaat so aku ajak hubby balik Johor hari Khamis malam tu jugak.. Hubby pun ikutkan aje walau pun dia agak kureng pada awalnya..isteri terchenta punya pasal la katekan..hehe..balik kije aku terus bertungkus lumus mengemas dan basuh baju siap2..At last pukul 11 baru kami bertolak balik..itu pun singgah rumah akak ipar aku..ambik bekal untuk makan dalam kereta..hehe...

Sebagai co-pilot yang berwibawa aku memang jarang tido waktu hubby drive nak balik kampung.. melainkan kalau ada orang lain ikut..bukan kenapa..aku takut hubby terlelap time drive..Jalan malam ni bosan..ops..tapi kalau waktu nak gi kije..aku tido je..haha..

So perjalanan kami lancar..aku pangku Aqil sambil susukan dia..Aqil da pejam mata..tapi aku perasan nafas dia lain macam..Aku bagitau kat hubby..tapi since aku tengok elok je dia..aku pun tak berapa nak ambik pusing sangat..tiba-tiba Aqil terjaga..lepas tu dia nangis kuat-kuat..Aku tepuk2 sebab ingatkan dia terkejut..Sampai kat R&R Ayer Keroh kitorg berenti kejap..konon nak gi beli air..Hubby pegang Aqil..dia kata badan Aqil panas sangat..so aku pun ambik termometer sukat suhu dia..39 darjah celcius..terkejut aku!!

Masa tu jugak aku perasan yang mata hitam Aqil duk pandang atas je..masa tu dalam ati aku da pk macam2...termasukla gangguan yang bukan2..memandangkan kitorg travel malam..hubby kata tu tanda2 nak sawan..sebab badan panas sangat..macam2 aku baca..kak long hubby pesan suruh bukak air cond kekuat dan cari klinik terdekat..

since kitorang pun tak familiar dengan kawasan Melaka..di tambah lagi bila aku call insurance company office aku diorang takde panel klinik yang dekat ngan area kitorg stop..Punya la hubby speed..travel yang biasanya ambik masa 4 jam jadi 3 jam je..

Sepanjang2 perjalanan aku baca doa bebanyak sambil lap kepala Aqil dengan kain basah.. Alhamdulillah..akak yang jaga tol kat ayer hitam tu siap bagitau klinik 24hours yang paling dekat..siap bagi no. telefon lagi..walau pun service klinik tu takde la bagus sangat..maklumla.. da pukul 2 pagi..doktor pun ngantuk..hehe..tapi lepas masuk ubat ikut punggung dengan tampal kool fever..suhu dia gradually turun..


pengalaman paling menakutkan bagi aku..dalam otak aku da pk macam2 waktu tu....yang peliknya..sepanjang hari tu dia sihat..malah masa singgah rumah kakak ipar aku pun Aqil still sihat..tak de panas ke apa..pelik..hairan bin ajaib sungguh...

harapan aku..takde dah berlaku kejadian mcm ni lepas ni..lebih lebih lagi waktu kitorg on the way nak balik kampung hubby..dan kena beringat..tiap kali nak balik kampung bawak kool fever...ubat-ubatan bukan untuk anak je..suami pun sama..sebab aku da penah mengalami keadaan di mana hubby yang sakit..situasi yang lebih kurang sama..hehe..

4 comments:

Emma berkata... [Reply]

kita pikir yg positif je la kan? aqil nangis sbb demam, bukan sbb gangguan...

aqil mcm mana la nie? dah baik ke?? brp hari dia demam?

-mama emma-

Ilyana berkata... [Reply]

ya allah, kesiannye aqil.. dah ok ke? kalau sayala jd mcm tu mesti gabra habis. dulu kimi kene kuning teruk smpi masuk wad SCN...saya nangis mcm apa je. tak peduli org pandang kiri kanan.

saya doakan semoga aqil cpt sembuh.. amin..

p/s:mggu lps sy balik kampung gak.. and kg saya kat BP,johor. kg rai katne ek?

Unknown berkata... [Reply]

Mama emma,
Skang da sihat walafiat..Pagi esoknya tu pun da tak demam..kurang aktif je sikit..hehe..

Pinky,
itu la...tu yang orang kata "dia cepat risauuu" hehe..kampung saya kat bandar tenggara..kira felda area situ la..batu pahat tu kampung ayah saya..hehe..sekampung rupanya kita..

Unknown berkata... [Reply]

salam Rai..

ALhamdulillah, harap takde apa2... bila travel n bawa anak2 kecik ni memang sentiasa kena beringat2.. kakyong walo hanya g rumah mertua yng cuma 15 min perjalanan, tetap bawa bakul pakaian anak2, isi semua keperluan yg patut2.. baik beringat2 selalu..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com