Selasa

Amway bukan perniagaan cari orang

Assalamualaikum

Ramai yang salah faham tentang perniagaan jualan langsung atau lebih spesifik perniagaan Amway.

Bila aku cakap aku berniaga Amway cepat cepat mereka kata "saya tak suka cari cari orang"

Kenapa cari orang? Manusia melata atas muka bumi ni. Amway beroperasi di 80 buah negara. Malaysia saja ada 27 juta penduduk. Apa tak cukup orang lagi sampai nak tercari cari?


Hehehe..

Amway adalah perniagaan membina hubungan.

Bukan kita jumpa orang terus kita tanya dia. Awak nak masuk Amway? Atas kita jemput dia datang rumah untuk bagi makan mi goreng terus tunjuk produk Amway. Mungkin sebab ramai orang buat begitu menyebabkan ramai yang salah sangka begitu.

Mungkin sebab tu ramai orang tak berjaya dalam perniagaan MLM. Mereka memahami perniagaan seperti Amway adalah perniagaan cari orang. Kita membina hubungan dengan orang. Ada tips dan tricks untuk berkongsi peluang dengan orang lain tanpa perlu kita tanya padanya sama ada mereka berminat dengan Amway atau  tidak.

Dalam sebuah buku hasil tulisan Dale Carnegie yang bertajuk How to Win Friends and Influence People ada tulis pasal ni. Cara-cara kita nak influence orang lain dan skill untuk buat orang lain buat apa yang kita mahukan tanpa actually bagitau mereka macam mana kita nak mereka buat. Phew.. Susah nak faham..? Cari buku tu dan baca. Korang akan faham apa aku cakap.

“Personally I am very fond of strawberries and cream, but I have found that for some strange reason, fish prefer worms. So when I went fishing, I didn’t think about what I wanted. I thought about what they wanted. I didn't bait the hook with strawberries and cream. Rather, I dangled a worm or grasshopper in front of the fish and said: "Wouldn't you like to have that?"


Why not use the same common sense when fishing for people?” - Dale Carnegie




Walau pun begitu.. Tiada siapa yang menjanjikan perniagaan Amway tu akan menjadi mudah hanya kerana saya katakan tak perlu cari orang. Terdapat ramai orang yang duduk dalam comfort zone mereka dan mempunyai pemikiran orang makan gaji. Aku tak katakan makan gaji tu salah atau buruk. Cuma, membangkitkan kemahuan seseorang pada sesuatu yang mungkin mereka tak jangka akan miliki adalah tidak mudah. Ramai yang mempunyai mentaliti "cukuplah dengan apa yang ada.. asal cukup makan cukup pakai".

Daa

7 comments:

Ann Ishak berkata... [Reply]

sangat setuju dengan statement "MLM bukan perniagaan mencari orang" :)

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Bila dah berada di 'dalam' baru tahu itu yg kakak pasti sangat.

Aziela berkata... [Reply]

Setuju. Cuma of course setiap orang berada dalam situasi yang berbeza. Macam mana nak break down the barriers tu yang pentingnya.

Mar Mansor berkata... [Reply]

ada sesetengah peniaga yang membuatkan orang ramai berfikir begitu..

Siti Sharini berkata... [Reply]

betul tu kenkadang sesetengah guna approach yang kurang beretika masa nak ajak orang join..that's why ramai yg lari..

Unknown berkata... [Reply]

Err.. Tak berapa faham ttg MLM.. Xpe la, janji kita dah bc entry ni.. Hihi.. Jgn marah.. *smile*

QasehnyaRania berkata... [Reply]

susah nak pahamkan org lain

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com