Selasa

Kenapa susu kering dalam pantang?

Assalamualaikum

Kadang-kadang aku hairan tengok sikap sesetengah orang bila bercakap tentang yang terbaik untuk anak. Bila mengandung je, makan yang baik baik. Taknak makan yang tak elok. Untuk anak dalam perut. Nak beli barangan bayi, nak jenama baik baik je. Tapi bila bab susu.. Tak cari ilmu macam mana nak menyusukan anak.
Jangan anggap sebab korang orang pompuan ada tek, bawak pegi sana sini. Bila keluar anak terus tau macam mana nak cucuh susu kat anak tau.

Ilmu penyusuan sangat luas. Kalau nak berjaya. Asas penyusuan kena faham betul betul. Jangan ambik ringan dan anggap, takpe. Anak keluar nanti pandai lah dia. Apa yang susah kalau setakat nak cucuh tek pada anak tu kan..

tch tch tch (sambil geleng kepala)


Aku bukan nak sombong sebab aku dapat susukan anak anak aku sampai dua tahun. Aku bukan nak canang satu dunia kata aku ni ibu yang baik atau kata ibu yang bagi susu FM tu tak bagus. Tapi hakikat yang orang selalu tak paham dalam bab rezeki anak

Tak dapat susukan sampai umur anak dua tahun sebab takde rezeki anak. Atau rezeki anak sampai takat tu je. Blablablabla.

Rezeki Allah dah tentukan. Tapi jangan lupa. Usaha usaha usaha. Ilmu datang dengan usaha. Takde ilmu belajar. Kalau nak usaha mengkhinzir buta tanpa ilmu pun tak dapat jugak.

So sebelum korang chanting kata aku ni berlagak sebab susu banyak (aminnn, moga susu banyak untuk Aisy Thaqif menyusu sampai dua tahun), cuba korang yang kurang berjaya dalam penyusuan susu ibu tu tanya diri sendiri. Adakah ilmu penyusuan cukup? Adakah faham konsep supply dan demand? Kalau korang faham. Korang takkan start langsung bagi susu FM pada anak dengan alasan takut anak tak kenyang sebab susu sedikit.

Kalau paham hubungkait antara pengeluaran susu ibu dengan permintaan, maka korang akan haramkan susu FM ada dalam rumah. Malah. Bagi susu botol dalam bulan pertama pun harammm..

Entah la. Kalau aku komen lebih lebih orang kata aku sombong. Berlagak. Nanti Allah tarik nikmat. Nauzubillah. Tapi aku sedih dan terkilan sebab orang yang berzikir kata susu sikit susu sikit, atau anak minum banyak sangat tu langsung tak paham kat mana salah diorang. Nak tegur pun susah! Dan kebanyakan mereka tak cari pun ilmu tu.

Nasib la.. Dah rezeki anak anak korang dapat mak macam tu.

Mungkin ada yang rasa, Allahhhh.. aku dulu minum susu FM pun masuk unibersiti jugakkk.. Then, bagi orang orang yang nak komen begini aku nak syorkan supaya baca tentang kebaikan susu ibu dari segala segi. Then korang akan paham kenapa aku obses kepada susu ibu.

Daa

14 comments:

Suria Amanda berkata... [Reply]

SA lagi sedih tau..dapt susukan dania sampai umur 6 bulan je ...pas tu susu badan kering.sebaab dulu SA kurus kering..

Unknown berkata... [Reply]

@Amanda Suria, berat saya sampai sekarang tak sampai 40kg.. susu ada atau tak ada tak bergantung pada saiz payudara mahu pun saiz badan ibu..

Dr K berkata... [Reply]

Saya malas tulis lebih2 ttg pentingnya breastfeeding kat blog saya...bukan apa.saya ni lelaki..dulu ada try sentuh ttg isu ini, ada la yg sentap sangkakan kita yg nasihat ni tak memahami masalah mereka..:)

Fazlina Ridzwan berkata... [Reply]

nak tegelak akak baca entri Rai kali nie..cucoh tek!..kuikuikui...

anak akak dolu menetek 2 hari jaa...dia bebai xmo menetek sbb puting xdak, tenggelam..walhal susu blambak...bengkak bom nenen sampai kena tuam...pastu dah mula sumbat anak dgn botoi, memg dia xmo sampai sudah...nie klu pegnen plak pasni, memg dah nekad nak bg anak menetek...ntah bila laa nak pegnen...dah tua dah nie..huhu..

Unknown berkata... [Reply]

sy setuju..sebenarnya bukan faktor badan kecik, besar, payudara kecik atau besar..tp ibu tu sendiri..sy mngaku sy xdpt susukan Aniq dgn susu bdn sepenuhny7a tu slh sy..& skrg msh dlm proses utk kembali ke susu bdn sepenuhnya..Sy akan usaha lg..

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Yes...! Setuju...kena paham konsep demand n supply... itu je ptuanya yg pling utama...

Aziela berkata... [Reply]

Ok...no komen. Anak dah besar. Kalau ada rezeki beranak kecil lagi... Insya Allah diusahakan.

Irfa berkata... [Reply]

isu ni sensitif
aku penah draf panjang2 entri psl ni tp x jd publish sbb xnak ada kawan makan hati
wpun aku kategori bertuah sbb dpt susukan anak smpi 2 tahun lebih

t.a.t.a berkata... [Reply]

Hahaha tak mahu komen. Saya belum ada pengalaman menyusukan anak sebab saya belum pernah ada anak sebab saya belum pernah ada suami dan sebab saya belum pun berkahwin.

Umi Nazrah berkata... [Reply]

pada pendapat saya, konsep demand vs supply kena aplikasikan, suami dan keluarga TERMASUK keluarga mentua kena bagi sokongan iaitu moral support, support utk simpan susu dalam peti ais/freezer, support utk feed kan baby ngan susu badan, pengetahuan tentang cara nak handle EBM. ibu menyusukan pun kena ada ilmu jugak. komitmen, kecekalan, tawakal penting juga ;)

Unknown berkata... [Reply]

susu mok pun dah kering lah! dan berjaya untuk 2 TAHUN 3 BULAN! hahahahahahahaha... peace yawww!

Skrg afiq dah 2thn 5bln berat dah 11kilo! yay!! mok excited lebih kat klinik taww!

matahati-aishahazhar berkata... [Reply]

akak anak 1st sampai setahun 8 bulan je.. akak peknen.. terus anak 1st taknak nenen dah.

yang kedua lak sampai 3 bulan je. sebab ajar awal dia guna botol terus dia x nak dah. masa tu lak mmg tak stadi pasal susu ibu ni.

yang ketiga lak.. agak nak full susu ibu.. dah ajar dah kat anak.. tapi pengasuh lak kata leceh bila nak panaskan susu tu... huhuhu.. tapi walaupun kat umah pengasuh susu FM, Kat rumah cuti dan waktu malam memang full nenen.. sebab ada akak dia mmg taknak FM ni. Sumbatlah macam mana pun mmg dia taknak. Alhamdulillah dah 1 tahun 5 bulan masih menyusu.Susu pun mmg tengah banyak lagi ni.. hehehe..

QasehnyaRania berkata... [Reply]

thanks akak.
saya akan susukan anak saya nanti.aamiin
doakan saya tau kak.

makan kurma pon salah satu cara nak banyakkan susu ibu kan

Unknown berkata... [Reply]

xde pengalaman ni lagi..tp teringin sgt nk ada pengalaman tu.. huhu

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com